Kegyelem nektek és békesség az Atya
Istentől, és a mi Urunk Jézus Krisztustól,
(Gal 1,3)
Aki adta önmagát a mi bűneinkért hogy
kiszabadítson minket e jelenvaló gonosz világból, az Istennek és a mi Atyánknak
akarata szerint. (Gal 1,4)
Jézusban nem csak az örök élet
ígérete van meg, hanem az Ő halála az emberi élet sok más területére is
hatással van. Isten igéje többször felhívja a figyelmet arra, hogy jöjjünk ki a
világból. A világ egy különleges helyen van az életünkben, mert benne élünk. A
saját személyünk után ez az, amivel naponta találkozunk. A Világ pedig megy a
maga útján, a saját szabályai szerint, amely bár teljesen Isten hatalma alatt
van, de nem Isten szerint van megszerveződve.
Melyekben jártatok egykor e világ folyása
szerint, a levegőbeli hatalmasság fejedelme szerint, ama szellem szerint, mely
most az engedetlenség fiaiban munkálkodik;
(Ef 2,2)
A legevőég hatalmassága szerint
működik, ahogyan láthatjuk abból is, hogy még Jézusnak is fel tudta ajánlani a
világ minden kicsét, ha neki szolgál (Mt.4,9). Amikor megszületünk, akkor Isten
tudat nélkül születünk meg, a bűnös természetünkkel. Istenről fogalmunk sincs.
Ezért mondja az ige, hogy...
Aki megszabadított minket a sötétség
hatalmából, és átvitt az Ő szerelmes Fiának országába; (Kol 1,13)
A sötétség egyik fő ismérve, hogy
aki benne van, az nem tudja, hogy hol van. Nem lát maga körül semmit. Amíg az
Úr meg nem mutatja magát valakinek, addig az sötétségben van. Ne essünk
tévedésbe, ez nem azt jelenti, hogy van, akit nem hív. Mindenkit hív, de erre a
hívásra nem mindenki felel. (pl. Mt.20,16 – sokan vannak a hivatalosok;
Róm.1,18-25; Ezék.18,32) Mivel a világ nem Isten szerint működik, ezért hívja
ki abból sajátjait. De a kezdő igénkből láthatjuk, hogy nem csak kihív, hanem
meg is szabadít a világból. Saját erőnkből ez nem sikerülhetne. Az egész világ
gonoszságban vesztegel (1Jn.5,19), és aki része annak, a világban lévő bűnnek a
szolgája. Ezt Jézus szavaiból érthetjük meg, amikor azt mondja, hogy nem lehet
két úrnak szolgálni:
Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy
az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a
másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és e világi gazdagságnak. (Mt 6,24)
Ha pedig szolgálom a világi
gazdagságot, akkor szolgálom azt, aki megszabja annak feltételeit, hogy hogyan
szerezhetem meg. Érdekes belegondolni, hogy Jézus, a maga idejében nem más,
istenként tisztelt bálványt nevezett meg, hanem e világ gazdagságát. Nem Baált,
nem Molokot, nem az ég királynőjét, stb. hanem a gazdagságot. Mára azokban az
országokban, ahol régóta a kereszténység a fő vallás, a megszemélyesített
bálványok el is tűntek, de a gazdagság szeretete és a pénz szeretete törtelenül
megmaradt. Ebből érhetjük meg, hogy aki a világi dolgokért lelkesedik, az
szolgálni köteles a világ fejedelmét, hogy hozzájusson ezekhez a javakhoz.
Ezért nem lehet Istennek egy embere sem igaz az Úr előtt, ha a világ dolgai
után vágyakozik.
Parázna férfiak és asszonyok, nem
tudjátok-e, hogy a világ barátsága ellenségeskedés az Istennel? Aki azért e
világ barátja akar lenni, az Isten ellenségévé lesz. (Jak 4,4)
Ha egy kicsit is a világ örömei,
kincsei, javai, szórakozása felé kacsintok, akkor már alá kell vetnem magam a
világ fejedelmének. Ezért kellett minket Jézusnak abból a szolgaságból
kiszabadítania. Ebből a szabadságból pedig a Sátán szeretne minket minden áron
visszacsábítani a saját uralma alá, hogy újra neki szolgáljunk.
Tudniillik a belopózott hamis
atyafiakért, akik alattomban közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi
szabadságunkat, mellyel bírunk a Krisztus Jézusban, hogy minket szolgákká
tegyenek: (Gal 2,4)
Ez az újjászületéssel kezdődő
szabadság, azonban még nem elérhető addig, amíg valaki kiskorú az Úrban.
Mondom pedig, hogy ameddig az örökös kiskorú,
semmiben sem különbözik a szolgától, jóllehet ura mindennek; Hanem
gyámok és gondviselők alatt van az atyjától rendelt ideig. Azonképpen
mi is, mikor kiskorúak voltunk, a világ elemei alá voltunk vettetve szolgaként: (Gal 4,1-3)
Amíg az Úr nem kősziklaként van
jelen az életemben, és amíg le nem rontom az életemben a világi kívánságokat,
amíg nem tanulok meg az Úrral élni, amíg nem tudom forgatni az Úrtól kapott
tálentumokat, amíg nem ismerem a magam helyét Krisztus testében, amíg nem csak
az odafelvalókat keresem, addig kiskorú maradok, és szolgálnom kell a világ
elemeit, hogy életben tudjon tartani az Úr. Hiszen Ő tudja, hogy a testünknek
mire van szüksége. De amíg nem tudjuk elengedni a világot, mert az jár a
fejünkben, hogy mit kell tennem, hogy életben maradhassak, addig nem vehet ki
engem az Úr a világ rendszeréből, mert nincs annyi hitem, hogy Rá tudjak
támaszkodni. Az újjászületés pillanatában, amikor megtérek, és
megkeresztelkedem vízzel és Szent Szellemmel, akkor Isten Szent Szelleme belénk
költözik, és elkezd munkálni. Ezért már a fiúság magja igazán bennünk van,...
Minthogy pedig fiak vagytok, kibocsátotta
az Isten az ő Fiának Szellemét a ti szíveitekbe, ki ezt kiáltja: Abba, Atya! Azért
nem vagy többé szolga, hanem fiú; ha pedig fiú, Istennek örököse is Krisztus
által. Ámde akkor, mikor még nem ismertétek az
Istent, azoknak szolgáltatok, amik természet szerint nem istenek; Most
azonban, hogy megismertétek az Istent, sőt hogy megismert titeket az Isten,
miként tértek vissza ismét az erőtlen és gyarló elemekhez, amelyeknek megint
újból szolgálni akartok? (Gal 4,6-9)
Az Úr, a szabad akaratunkat
halálunkig tiszteletben tartja. Ezért ha mi lassan megyünk felé — más szóval —
lassan növünk fel, akkor lassabban fog tudni kiszabadítani a világból. Bár a
szabadítás ténye valóság az újjászületés első pillanatától fogva, csak annyit
tudunk magunknak elvenni, amennyit elhiszünk ebből. Az újjászületéskor egy új
teremtés jön létre bennem, amely a Bibliában mint új ember is meg van nevezve
(2Kor.5,17; Kol.3,10). Ez az új teremtés az, amely eggyé válik Isten Szent
Szellemével, és készen áll az Úrral való járásra. Meg van bennünk a „régi” is,
de van egy új is.
Ami hústesttől született, hústest az; és
ami Szellemtől született, szellem az.
(Jn 3,6)
Az élet, amellyel a világra
jöttünk, az a hústesti élet, amikor pedig az Úrban újjászületek, akkor az a
szellemtől született élet. A hústesti a szolgaságra született, két okból is. Az
egyik, hogy a bűnt szolgálja, ahogyan ezt Pál Rómabeliekhez írt levele fejti ki
részletesen. A másik, hogy a világot kell szolgálnia a test életben
maradásáért. A Szellemtől újjászületett pedig szabad mindkettőtől.
Mert meg van írva, hogy Ábrahámnak két
fia volt; egyik a szolgálótól, és a másik a szabadostól. De a
szolgálótól való hústest szerint született; a szabadostól való pedig az ígéret
által. Ezek mást példáznak: mert azok az asszonyok a két szövetség, az egyik a Sinai
hegyről való, szolgaságra szülő, ez Hágár, Mert Hágár a Sinai hegy Arábiában,
hasonló pedig a mostani Jeruzsálemhez, nevezetesen fiaival együtt szolgál. De a
magasságos Jeruzsálem szabad, ez mindnyájunknak anyja, (Gal 4,22-26)
A szolgaságra született, az nem
tehet mást, mint szolgál. A szabadságra született, pedig megteheti, hogy nem
szolgál. A bennünk lévő új ember nem vettetett a világ szolgasága alá! Szabadon
választhatja az Istennel való járást, anélkül, hogy ezért a világot kelljen
szolgálnia.
Ti se kérdezzétek, mit egyetek vagy mit
igyatok; és ne kételkedjetek. Mert mind ezeket a világi pogányok kérdezik;
a ti Atyátok pedig tudja, hogy nektek szükségetek van ezekre. Csak
keressétek az Isten országát, és ezek mind megadatnak nektek. (Lk 12,29-31)
Ígéretünk van Jézustól, hogy ha
az Isten országát keressük, akkor a világi szükségleteket Ő betölti, mert Ő
tudja, hogy nem lehet két úrnak szolgálni. Jézus buzdít arra, hogy ne
szolgáljuk a világ urát. Tehát a bennünk lévő hústest, aki a világ szerint
él(ne), állandóan a szolgálatának a helyét keresi, hogy hogyan tudná a világot
szolgálni, azért hogy az ő „tudása” szerint kielégítse a testi szükségleteket. Ezzel
azonban folyamatosan Isten Szellemének vezetése ellen törekszik.
Mondom pedig, Szellem szerint járjatok,
és a hústestnek kívánságát véghez ne vigyétek. Mert
a hústest a Szellem ellen törekszik, a Szellem pedig a hústest ellen; ezek
pedig egymással ellenkeznek, hogy ne azokat cselekedjétek, amiket akartok. (Gal 5,16-17)
De valamint akkor a hústest szerint
született üldözte a Szellem szerint valót, úgy most is. De
mit mond az Írás? Űzd ki a szolgálót és az ő fiát; mert a szolgáló fia nem
örököl a szabad nő fiával. Annak okáért, atyámfiai, nem vagyunk a
szolgáló fiai, hanem a szabadoséi. (Gal 4,29-31)
Ehhez kell az „örökösnek”
felnőnie. Ki kell tudni űzni a szolgálótól születettet, vagyis a hústestet
(Gal.5,24; Lk.9,23). Ezért kell megtanulnuk, hogy a Szellem vezetése szerint
éljünk. Ezért meghatározó tudnunk, hogy Jézus halálával és feltámadásával való
közösségünk mi mindent tartalmaz, és mi mindenre jogosít fel minket, Őbenne.
Ezért kell engedelmeskednünk Jézusnak, és maradnunk Őbenne (Jn.15.fej.). Mindez
csak Őbenne és általa (rajta keresztül) lehet számunkra elérhető és valóságos.
Ezért kell Őt felöltöznünk és maradnunk a Szellem vezetésében, mert bármi más
irány a szolgaság felé vezet és megoltja a Szellemet.
Annak okáért a szabadságban, melyre
minket Krisztus megszabadított, álljatok meg, és ne kötözzétek meg ismét
magatokat szolgaságnak igájával. (Gal 5,1)
Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a
Krisztus Jézusban való hit által. Mert akik Krisztusba keresztelkedtetek
meg, Krisztust öltöztétek fel. (Gal 3,26-27)
Ha pedig Vele járunk, akkor az
azt jelenti, hogy a szolgálni vágyó hústestünket megfeszítettük, és a
kívánságait és vágyait nem éljük ki. De ahogyan Jézus felszólít, hogy aki tanítvány
akar lenni, az naponta tegye ezt meg, úgy ez a cselekedet a halálunkig elkísér
minket. Ha ezt sikerül megélni, akkor hatalmas ígéretünk van:
Mert aki vet az ő hústestének, a
hústestből arat veszedelmet; aki pedig vet a Szellemnek, a Szellemből arat örök
életet. (Gal 6,8)
A szellemben való járás pedig
felszabadít az emberi, vagy hústesti cselekedetektől. Ezért inti meg Jézus
Pétert, amikor a szenvedéseiről beszél (Mrk.8,32-33; Mt.16,22-23), mert Péter
csak az emberi dolgokkal foglalkozik. Jézus életének számtalan pontja
ellenkezett a „józan” emberi gondolkodással,
még a testvérei is buzdították, hogy mutassa meg magát a világ szerint
(Jn.7,3-4), hogy tudjanak róla. De ugyanígy ellentmond az emberi gondolkodásnak
az, hogy nem beszélt Heródeshez, aki várta, hogy valami csodát tegyen
(Lk.23.fej.). Ott bebizonyíthatta volna, hogy kicsoda Ő, de megint csak nem e
világ normái szerint cselekedett, hanem az Atya akarata szerint. És ezzel a
különbséggel, hogy szellem szerint járt, tudta beteljesíteni mindazt, amelyért
eljött a földre.
Ezért mondom magamnak és
mindannyiunknak:
Akik pedig Krisztuséi, a hústestet
megfeszítették indulataival és kívánságaival együtt. Ha
Szellem szerint élünk, Szellem szerint is járjunk.
(Gal 5,24-25)
Nekem pedig ne legyen másban
dicsekedésem, hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, aki által nekem
megfeszíttetett a világ, és én is a világnak.
(Gal 6,14)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.