A 82.zsoltár (Váradi-Károli
kiadás szerint – ahol nincs külön jelölve a fordítás, ott ezt a Bibliát
használjuk)
1 Aszáf zsoltára. Isten áll az Istennek
gyülekezetében, ítél az istenek között. 2 Meddig
ítéltek még hamisan, és emelitek a gonoszok személyét? Szela. 3 Ítéljetek
a szegénynek és árvának; a nyomorultnak és elnyomottnak adjatok igazságot! 4 Mentsétek
meg a szegényt és szűkölködőt; a gonoszok kezéből szabadítsátok ki. 5 Nem
tudnak, nem értenek, sötétségben járnak; a földnek minden fundamentuma inog. 6 Én
mondtam: Istenek vagytok ti és a Felségesnek fiai ti mindnyájan: 7 Mindamellett
meghaltok, mint a közember, és elhullotok, mint akármely főember. 8 Kelj
fel, oh Isten, ítéld meg a földet, mert neked jutnak örökségül minden népek.
EFO (Egyszerű fordítás – kiadja: World
Bible Translation Center)
1Isten áll az istenek[a] gyűlésében, mint
Bíró ítél a bírák között: 2 „Meddig
fogtok még igazságtalanul ítélkezni?! Miért pártoljátok a bűnösöket?! Szela 3 Szolgáltassatok igazságot az
árváknak és a szegényeknek! Mentsétek
meg a nyomorultakat és a szűkölködőket! 4 Szabadítsátok meg a szegényeket
és a nincsteleneket! Mentsétek ki őket a gonoszok kezéből!” 5 De nem tudják, mi történik, nem értenek
semmit! Nem tudják, mit tesznek, s
közben már a Föld alapjai is omladoznak körülöttük.[b] 6 Szól Isten a bíráknak: „Bár istenek
vagytok, a Felséges fiai mindnyájan, 7 mégis
meghaltok, mint minden ember! Lehullotok, mint minden uralkodó!” 8 Kelj fel, ó, Isten! Tarts
ítéletet az egész Földön! Uralkodj a nemzetek fölött!
- Zsoltárok 82:1 istenek Ez a szó az eredetiben jelenthet „királyokat”, „vezetőket” és „bírókat” is. A 6. versben is.
- Zsoltárok 82:5 Ez a vers valószínűleg az „istenekre”, vagyis a vezetőkre, bírókra vonatkozik, akik nem értik, hogy igazságtalan tetteikkel pusztítják a világot.
A 82.-es zsoltár több érdekességet is
feltár a minket körülvevő világról, és annak hatalmi rendjéről. Ennek a
zsoltárnak a lényege végighúzódik az egész Biblián, és Jézus megváltó munkájának
komoly hatása van az itt lejátszódó jelenet folytatására.
De kezdjük az elején.
Az első versben szereplő istenek, valóban,
ahogyan az EFO lábjegyzete is mutatja, több szót is jelent a héberben.
Királyokat, vezetőket, és bírákat is. De itt azonban mégis isteneket kell, hogy
jelentsen, és erre nem én adom meg a magyarázatot, hanem héberek és Jézus maga
is.
A János evangéliumában van idézve ez a
vers, Jn.10,34-35 „Felelt nekik Jézus: Nincs-e megírva a ti
törvényetekben: Én mondtam: Istenek vagytok? Ha azokat isteneknek mondta, akikhez az Isten beszéde
lett (és az írás fel nem bontható)”.
Ha követjük János idézetét, aki zsidó
volt, és anyanyelvén ismerte a zsoltárokat,
és ő idézi Jézus szavait szóról-szóra görögül, akkor a szó jelentése,
ami héberül több jelentéssel bír, már leszűkül az isten jelentésre. Hiszen az
egész szakasz, a 22. verstől a 38. versig éppen ennek a szónak a jelentése
körül bonyolódik. Ha Jézus azt mondta volna magáról, hogy ő egy bíró, akkor nem
akarták volna megkövezni.
Ezen a gondolatmeneten továbbmenve, a
Septuagint Biblia, amely Krisztus előtti 2.-3. században keletkezett, és
amelyet 70 zsidó írástudó fordított, szintén a görög isten szót használja itt,
de még egy nagyon fontos helyen. Ugyanis a 82.zsoltár történetének megvan az
eleje is, az 5Mózesben.
5Móz.32,8 Mikor a Felséges örökséget osztott a
népeknek; mikor szétválasztotta az ember fiait: megszabta a népek határait, (Isten) Izrael fiainak száma szerint,
Mi csak zárójelben jeleztük itt azt amit a
görög Ószövetség egyenesen így fordít „megszabta a népek határait az isten
fiainak száma szerint”.
De miért is érdekes ez? Azért mert így
nyilvánvalóvá válik, hogy hogyan néz ki a szellemi hatalmasságok rendje a népek
felett. És ezt tudva, már Jézus áldozata is más hangsúlyt kap.
Szóval, az Istennek fiai. A Jób könyvéből
is tudhatjuk, hogy kik az Istennek fiai. „Lett pedig egy napon, hogy
eljöttek az Istennek fiai, hogy udvaroljanak az Úr előtt; és eljött a Sátán is
közöttük.”(Jób.1,6) Vagy, „És látták az Istennek fiai az emberek
lányait, hogy szépek azok, és vettek maguknak feleségeket mind azok közül,
kiket megkedveltek.”(1Móz.6,2) Tehát az igében, legalábbis az Ószövetség
idejében, az angyalokat nevezi Isten fiainak. Az angyalok szolgáló szellemek,
akiknek megadott területük van arra, ahol a maguk szolgálatát teljesíteniük
kell. Ezt tudjuk, hogy némelyek elhagyták, és nem engedelmeskedtek tovább
Istennek. „És az angyalokat is, akik nem tartották meg fejedelemségüket,
hanem elhagyták az ő lakóhelyüket, a nagy nap ítéletére örök bilincseken,
sötétségben tartotta.”(Júd.1,6)
Azt is egyértelműen tudjuk, hogy minden
nép fölött van egy uralkodó angyal, vagy fejedelemség, aki azért a népért
felel. Dán.10,20-21 „És mondta: Tudod-e, miért
jöttem hozzád? És most visszatérek, hogy küzdjek a perzsa fejedelem ellen; és
ha én kimegyek, íme Görögország fejedelme jön elő! De
megjelentem neked, ami fel van jegyezve az igazság írásában; és senki sincs,
aki én velem tartana ezek ellenében, hanem csak Mihály a ti fejedelmetek.” Ez az igevers kimondja, hogy a népek felett uralkodók mind
elhagyták az Isten igaz szolgálatát, csak Mihály, a Zsidó nép angyala van a
helyén. Azt is tudhatjuk, hogy pontosan hányan vannak. Az 1Móz.10-ben felsorolt
családfa alapján tudjuk, hogy 70 nemzet lett a földön. Ezek közül választott az
Atya egyet magának.
„Mert szent népe vagy te az
Úrnak, a te Istenednek, és az Úr választott téged, hogy légy neki tulajdon népe
minden nép közül, amelyek a föld színén vannak.”(5Móz.14,2)
Összegezve, a 82.zsoltár eleje már
mindjárt érthetőbb. Az Atya kiválasztott magának egy népet, és a többit más
angyalokra bízta, akik végül nem hűségesen igazgatták a népeket, és ezért
kérdőre vonja őket. Ebből a szakaszból megérthetjük azt is, hogy miért
keletkeztek az Ószövetség írásai is relatív későn. Azért, mert a szolgálatukat
elhagyott angyalok annyi hamis történetet mondtak el Istenről, hogy az Úr azt
mondta, hogy elég, megmondom, hogy igazán ez hogyan volt. És rábízta a zsidó
népre, hogy őrizzék meg.
Innen az Ószövetség idejéből, most lépjünk
át Jézus korába. Mindjárt látni fogjuk, hogy ő is kényesen ügyelt a területi
határokra. Mt.15,24 „Nem küldettem,
csak az Izrael házának elveszett juhaihoz.”
Jézusnak a halála előtt, a népéhez volt elsősorban szolgálata, ezért is küldte
ki a tanítványait „Ezt a tizenkettőt
küldte ki Jézus, és megparancsolta nekik, mondva: Pogányok útjára ne menjetek,
és Szamaritánusok városába ne menjetek be; Hanem
menjetek inkább Izrael házának eltévelyedett juhaihoz.”(Mt.10,5-6) Figyeljük meg, hogy 12 tanítványt küld ki a zsidó
nép, 12 törzséhez. Később, bővíti a szolgálatát és a tanítványok szolgálatát
is. „Egyéb városoknak is hirdetnem kell nekem az Istennek országát; mert
azért küldettem.”(Lk.4,43) Ezek után kiküld 70 tanítványt „Ezek után pedig rendelt az Úr másokat is, hetvenet, és elküldte
azokat kettőnként az ő orcája előtt, minden városba és helyre, ahová ő ment.”(Lk.10,1) Most már értjük,
hogy mit is jelent ez a 70. Először elküldött a zsidók törzseinek száma szerint
tanítványokat, majd pedig a népek száma szerint. Ezt erősíti meg a feltámadása
után, hogy menjenek a tanítványok és hirdessék minden népnek az evangéliumot.
Mt.28,19 „Elmenve azért,
tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak
és a Szent Szellemnek nevében,”
De akkor itt nem állhatunk meg a
gondolkodásban, mert ha más nemzetek fölött más angyalok az urak, akkor kell
valaminek lennie, ami Jézust erre a kijelentésre felhatalmazza, illetve
felhatalmazza arra, hogy átvegye az uralmat más népek fölött is.
„Aki az ő dicsőségének
visszatükröződése, és az ő valóságának képmása, aki hatalma szavával fenntartja
a mindenséget, aki minket bűneinktől megtisztítva, ült a Felségnek jobbjára a
magasságban, Annyival kiválóbb lévén az angyaloknál, amennyivel különb nevet
örökölt azoknál. Mert kinek mondta valaha az angyalok közül: Én Fiam vagy te, én ma
szültelek téged? és ismét: Én leszek neki Atyja és ő lesz nekem Fiam?”(Zsid.1,3-5)
Tehát, Jézus az ő áldozatával
kivívta azt a dicsőséget, amelyet az Atya neki szánt kezdetektől fogva. Ezért
kaphatott meg minden hatalmat.
„Amelyet megmutatott a
Krisztusban, mikor feltámasztotta Őt a halálból, és ültette Őt a maga jobbjára
a mennyekben. Felül minden fejedelemségen és hatalmasságon és erőn és uraságon
és minden néven, mely neveztetik nemcsak e világon, hanem a következendőben is: És
mindeneket vetett az Ő lábai alá, és Őt tette mindeneknek fölötte az egyháznak
fejévé, Mely az Ő teste, teljessége Ő neki, aki mindeneket betölt
mindenekkel.”(Ef.1,20-23)
Tehát Jézusé minden hatalom, ezért
átveheti a népek fölött is az uralmat, de ezt az uralmat nekünk embereknek
adta, hogy harcoljuk meg érte. Erre nekünk hogyan is van jogunk? Úgy, hogy egy test
vagyunk Krisztus Jézussal. Tehát a hatalom nem osztódik tovább Jézuson kívül,
hanem csak és kizárólag őbenne. Ez nagyon fontos. Ezért szólít fel minket az
ige, hogy legyünk őbenne. Tehát egy test vagyunk vele, és ez úgy lehetséges,
hogy Jézus emberként, hústestben adta magát áldozatul. „Mert nyilván nem
angyalokat karolt fel, hanem az Ábrahám magvát karolta fel. Annak
okáért mindenestől fogva hasonlónak kellett lennie az atyafiakhoz, hogy
könyörülő legyen és hű főpap az Isten előtt való dolgokban, hogy engesztelést
szerezzen a nép bűneiért.”(Zsid.2,16-17) Ezért létfontosságú tudnunk, hogy az Ő testének
részei vagyunk. Az úrvacsora lényege ez, hogy amit az újjászületéssel (Jn.3,5)
megkaptunk, azt megerősítsük egy folyamatos kijelentéssel a szellemvilág számára
(Jn.6,56-57). Így válik valósággá, „Ti pedig választott nemzetség, királyi
papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak
hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket;”(1Pét.2,9)
Ez a szent nemzet, egy új nemzet,
Jézus Krisztus nemzete az, amelyik a Dániel könyvében 2.fejezet 34. és
44.versében szereplő kő, amely minden más birodalmat összezúz, majd betölti az
egész földet és örökké fennmarad. Erről tesz bizonyságot az Ószövetség sok más
prófétája is, hogy a föld ezután a korszak után az Isten szentjeinek adatik, és
többé tőlük el nem veszi senki. (pl.: Dán.12,3; Ézs.60,21)
Az egy külön nagy téma, hogy miért
fontos az, hogy Jézus hústestben jelent meg, mint ember, és az úrvacsora gyakorlása
hogyan tesz minket eggyé vele. Ahogyan férj és feleség is lesznek egy
hústestté. Külön kell választani – ahogyan az eredetiben is külön van választva
– a test két megjelenését. Hústest görögül sarx, és test (alak) görögül soma.
Csak ennek a két test fogalomnak a megértésével lehet tisztán látni, hogy
hogyan vagyunk egyek együtt Krisztussal és egymással. Csak az, aki egy
Jézussal, és a Szent Szellem vezeti, az tudja Isten Királyi Uralmát képviselni
a földön.
Medveczky László
Vonyarcvashegy, 2016.január
Felhasznált irodalom:
Michael S. Heiser:
Elohim of Ps82 Gods or Men ET2010
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.