Én azért igen sírtam, hogy senki nem
találtatott méltónak a könyv felnyitására és elolvasására, a ránézésre sem: És
egy a Vének közül mondta nekem: Ne sírj: íme győzött a Júda nemzetségéből való
oroszlán, Dávid gyökere, hogy felnyissa a könyvet és felbontsa annak hét
pecsétjét. És láttam a királyi szék és a négy
élőlény között és a Vének között egy Bárányt állni, mint egy megöltet, hét
szarva és hét szeme volt, ami az Istennek hét Szelleme, amely elküldetett az
egész földre. És eljött és elvette a könyvet a királyi
székben ülőnek jobbkezéből. (Jel 5,4-7)
Volt egy könyvtekercs, amelyet
senki sem volt méltó felnyitni, csak az Úr Jézus, mint Isten báránya. Ebben a
tekercsben nagy titkok vannak, és ebben a tekercsben van megírva a mai
világkorszakot záró események sorozata. Ezt Jézus áldozata előtt senki sem volt
méltó elvenni az Atyától, sőt, még a ránézésére sem. De Jézus, mikor itt járt
közöttünk, már akkor bizonyságot tett róla, hogy Ő valóban egy az Atyával, mert
Ő már akkor ismerte ennek a tekercsnek a tartalmát és a tanítványainak elmondta
mi fog történni. Ezt kapta meg később János elragadtatásban, a Jelenések
könyvének tanúsága szerint. A blog előző két cikkében már utaltam rá, hogy a
pecsétek felbontásának a Jelenések könyvében található sorrendje nem tükrözi feltétlenül azok bekövetkezésének idejét. A
bekövetkezés sorrendjét azonban Jézus maga mondja el nekünk. Ezt fogjuk ma egy
kicsit közelebbről megvizsgálni.
Mikor pedig az olajfák hegyén ült, hozzá
mentek a tanítványok magukban mondva: Mondd meg nekünk, mikor lesznek meg ezek?
és micsoda jele lesz a te eljövetelednek, és a világ végének? (Mt 24,3)
Mondd meg nekünk, mikor történnek meg
ezek; és mi lesz a
jel, amikor mindezek beteljesednek? (Mrk 13,4)
Megkérdezték pedig őt, mondva: Mester,
mikor lesznek azért ezek? és mi lesz a jel, mikor mind ezek meglesznek? (Lk 21,7)
Az evangéliumok rögzítették Jézus
szavait, amikor válaszolt a tanítványok kérdésére a világ végét és az Ő
eljövetelét illetően. Ha ezeket a szakaszokat összevetjük, akkor meg fogjuk
kapni a Jelenések könyvében szereplő pecsétek felnyitásának sorrendjét. Az
evangéliumokat fogjuk vezetőként használni, és azokhoz fogjuk a Jelenések
könyvének eseményeit igazítani.
És Jézus felelve, mondta nekik:
Meglássátok, hogy valaki el ne hitessen titeket, Mert
sokan jönnek majd az én nevemben, akik ezt mondják: Én vagyok a Krisztus; és
sokakat elhitetnek.
(Mt 24,4-5)
Jézus pedig felelve nekik, kezdte
mondani: Meglássátok, hogy valaki el ne hitessen titeket. Mert
sokan jönnek majd az én nevemben, akik azt mondják: Én vagyok: és sokakat
elhitetnek.
(Mrk 13,5-6)
Ő pedig mondta: Meglássátok, hogy el ne
hitessenek benneteket: mert sokan jönnek el az én nevemben, kik ezt mondják: Én
vagyok; és: Az idő elközelgett; ne menjetek azért utánuk.
(Lk 21,8)
Amennyiben Jézus ismerte teljesen
a világ történetét, akkor el kell fogadnunk, hogy a hitetés az első pecsét
felnyitásával indult el a világban. Persze itt is, mint sok más prófétikus
képnél, több jelentéssel is számolnunk kell, de itt most megmaradunk Jézus
elbeszélésénél. Úgy kezdi az eseményeket a világ végéről, hogy sok hitető fog
jönni, akik Jézus nevében jönnek. Ez az első pecsét tartalmával egyezik meg a
Jelenések könyvéből:
És láttam, mikor a Bárány a pecsétekből
egyet felnyitott, és hallottam, hogy a négy élőlény közül egy mondta, mintegy
mennydörgésnek szavával: Jöjj és lásd. És láttam, és íme egy fehér ló, és a
rajta ülőnél íj volt; és adatott neki korona; és kijöjjön győzve, és hogy
győzzön.
(Jel 6,1-2)
Sajnos az idők folyamán többen
ezt a lovast az igaz evangéliummal azonosították, de amikor Jézust látjuk hasonló
helyzetben, akkor sohasem íj van nála, hanem kard.
És láttam, hogy az ég megnyílt, és íme
volt egy fehér ló, és aki azon ült, hivattatott Hűnek és Igaznak, és
igazságosan ítél és hadakozik. És az ő szemei olyanok, mint a tűzláng;
és az ő fején sok korona; az ő neve fel volt írva, amit senki nem tud, csak ő
maga. És vérrel hintett ruhába volt öltöztetve
és a neve Isten igéjének neveztetik. És mennyei seregek követték őt fehér
lovakon, fehér és tiszta gyolcsba öltözve. És az ő szájából éles kard jött ki, hogy
azzal verje a pogányokat; és ő fogja azokat legeltetni vasvesszővel; és ő
nyomja a mindenható Isten haragja hevének borsajtóját. (Jel 19,11-15)
Volt pedig a jobb kezében hét csillag; és
a szájából kétélű éles kard jött ki; és az ő orcája, mint a nap amikor fénylik az ő erejében. (Jel 1,16)
A szellem kardja az ige
(Ef.6,17), és a hit pajzsa véd minket a gonosz tűzes nyilai (Ef.6,16) ellen.
Jézus tehát a hitetés lovasáról beszél, aki nagyon hasonló hozzá és az igaz
evangéliumhoz, de mégiscsak a hitetést hozza. Ezt támasztja alá a Jelenések
könyvének több pontja is, amely a hamis prófétáról szól, aki a fenevadat fogja istenként
bemutatni (Jel.13,12-14) és elhitetni a föld lakóit, hogy imádják a fenevadat
(Jel.13,7-8). A hamis próféta leírásánál van egy fontos jelző, mégpedig az,
hogy hasonló szarva van a bárányéhoz. Ezzel igencsak leszűkíti a hamis próféta
hátterét, mely szerint keresztény körből fog származni. De ezt támasztja alá az
a tény is, hogy a földből jön fel, mert a jó föld Krisztust (ebben az esetben Krisztus
testét) szimbolizálja több helyen is az igében (Jel.12,15-16; 1Móz.1,10-13).
Hallanotok kell majd háborúkról és
háborúk híreiről: meglássátok, hogy meg ne rémüljetek; mert mindezeknek meg
kell lenniük. De még ez nem itt a vég.
(Mt 24,6)
Mikor pedig hallani fogtok háborúkról és
háborúk híreiről, meg ne rémüljetek, mert meg kell lenniük; de ez még nem a vég. (Mrk 13,7)
És mikor hallotok háborúkról és
zendülésekről, meg ne félemljetek; mert ezeknek meg kell lenni előbb, de nem jön mindjárt a vég. Akkor
mondta nekik: Nemzet nemzet ellen támad, és ország ország ellen; (Lk 21,9-10)
A hitetést követően háborúkról
beszél Jézus, amely a második pecsét felnyitásának a jellemzője:
És mikor a második pecsétet felnyitotta,
hallottam, hogy a második élőlény ezt mondta: Jöjj és lásd. És
előjött egy másik, vörös ló, és aki azon ült, megadatott annak, hogy a
békességet elvegye a földről, és hogy az emberek egymást öljék; és adatott annak egy nagy
kard.
(Jel 6,3-4)
A háborúkat általában országok
vívták országok ellen. De Jézus következő szavai már nem országokról szólnak,
hanem nemzetekről, vagyis nem feltétlenül országhatárokon túl nyúlnak ezek a
háborúk, hanem országokon belüli háborúkról szól, ahol különböző népcsoportok
támadnak egymásra. Ezt ma a világban nagyobb kiterjedésben éljük meg, mint a
történelemben bármikor. Hiszen nem bizonyos meghódított területek elnyomott
népei harcolnak a szabadságukért egy polgárháborúban, hanem sok helyen az
országon belüli kisebbség harcol a többség ellen, vagy ami még rosszabb,
elnyomott népcsoportok harcolnak más népcsoportok ellen országhatárokra való
tekintet nélkül. Erről szól az afrikai történelem legutóbbi időszaka, de a
terrorcselekmények és vallásháborúk is ezt mutatják. Erről Jézus így szól:
Mert nemzet támad nemzet ellen, és ország
ország ellen; és lesznek éhségek és döghalálok, és földindulások mindenfelé. (Mt 24,7)
Mert nemzet nemzet ellen, és ország
ország ellen támad; és lesznek földindulások mindenfelé, és lesznek éhségek és
háborúságok. (Mrk 13,8)
Akkor mondta nekik: Nemzet nemzet ellen
támad, és ország ország ellen; És mindenfelé nagy földindulások lesznek,
és éhségek és döghalálok; és rettegtetések és nagy jelek lesznek az égből. (Lk 21,10-11)
Jézus nagyon tömören fogalmaz, csak
egy szóval utal a harmadik lovasra, aki a harmadik pecsét felbontásakor indul
el, és gazdasági válságot, éhezést hoz a világra.
És mikor felnyitotta a harmadik pecsétet,
hallottam, hogy a harmadik élőlény mondta: Jöjj és lásd. Láttam azért, és íme
egy fekete ló; és annak, aki azon ült, egy mérleg volt kezében. És
hallottam a négy élőlény közt szózatot, amely ezt mondta: A búzának mércéje egy
dénár, és az árpának három mércéje egy dénár; de a bort és az olajat ne bántsd. (Jel 6,5-6)
Ennek a lovasnak a hatása ma már
egyértelműen látszik, amikor a zöldségek ára a hús árával vetekedik. Akik meg
tudják fizetni a luxus cikkeket, azokat nem fogja érinteni ennek a lovasnak a
hatása, de a tömegeket igen. Ettől kezdve már nem lehet egy-egy verset az
evangéliumokból teljesen megfeleltetni a Jelenések könyvével, mert csak egy-egy
szóval mondja el, hogy mi következik. A „döghalálok” kifejezés a negyedik
pecsét lovasára utal:
És mikor felnyitotta a negyedik pecsétet,
hallottam a negyedik élőlény szavát, amely ezt mondta: Jöjj és lásd. És láttam,
és íme egy fakó színű ló; és aki rajta ült, annak a neve halál, és a pokol
követte azt; és adatott azoknak hatalom a földnek negyedrészén, hogy öljenek
fegyverrel és éhséggel és halállal és a földnek fenevadai által. (Jel 6,7-8)
De még egy pillanatra itt meg
kell állnunk, mert a „földindulásokról” is szólt már Jézus, amely a hetedik
pecsét felnyitásának első eseménye, a hét angyal trombitálása előtt (Jel.8,5).
Ezek után a mennyei szózatok és földindulások után fújják meg csak a
trombitáikat az angyalok. Ez az, amelyre a Lk.21,11 utal. Vagyis Jézus
elbeszéléséből már látszik, hogy a pecsétek tartalmának bekövetkezése nem
követi a felbontásuk leírásának sorrendjét a Jelenések könyvéből.
A járványokkal közel egyidőben
kezdődnek azok az üldözések, amelyek Jézus igaz követőit fogják sújtani:
Akkor nyomorúságra adnak majd benneteket,
és megölnek titeket; és gyűlöletesek lesztek minden nép előtt az én nevemért. És
akkor sokan megbotránkoznak, és elárulják egymást, és gyűlölik egymást. (Mt 24,9-10)
Ezt fejti ki a Mrk.13,9-13 és a
Lk.21,12-19 igeszakasz is, amely az ötödik pecsét idejét fedi le, amikor is a
mártírokat látjuk a mennyben (Jel.6,9-11). Ez az időszak az a hét éves időszak,
amelynek az első felét nyomorúságnak, a második felét pedig nagy nyomorúságnak
is nevezzük.
Az üldözések közepette is
hírdetni fogják az evangéliumot azok, akik itt maradnak a nyomorúság idején
(Mt.24,14; Mrk.13,10). Az akkori világállam (más néven a fenevad), amelynek a
vezetője fog beülni az Isten templomába, világszerte üldözni fogja azokat, akik
nem hajtanak neki fejet, és nem imádják őt (Jel.13.fejezet). Így teljesedik be
az evangéliumokban leírt helyzet, hogy minden pogányok között hírdetni fogják
Krisztus evangéliumát mindazok, akiket a hitükért elfognak és törvényszékek elé
állítanak. Ez valóban a nagy nyomorúság kezdete lesz már. Ezt az időt sokan
Jeruzsálem 70-es pusztulásával azonosítják, de ahogyan bizonyos próféciák akár
többször is beteljesedhetnek, úgy ez is többször teljesedett be. Mert már Jézus
kora előtt egyszer beteljesedett, a Makkabeusok könyvének tanúsága szerint, melyet
a világi történelem is igazol. Ezért nem meglepő, hogy Jézus élete után 70-ben
újra beteljesedett, de még várhatjuk a beteljesedését mégegyszer, egy következő
templom idejében.
Mikor pedig látjátok a pusztító utálatosságot,
amelyről Dániel próféta szólt, ott állni, ahol nem kellene (aki olvassa, értse
meg), akkor akik Júdeában lesznek, fussanak a hegyekre; A háztetőn
lévő pedig le ne szálljon a házba, se be ne menjen, hogy házából valamit
kivigyen; És a mezőn lévő haza ne térjen, hogy ruháját
elvigye. Jaj pedig a terhes és a szoptató
asszonyoknak azokban a napokban. Imádkozzatok pedig, hogy a ti futásotok
ne télen legyen. Mert azok a napok olyan nyomorúságosak
lesznek, amilyenek a világ kezdete óta, amelyet Isten teremtett, mind ez ideig
nem voltak, és nem is lesznek. És ha az Úr meg nem rövidítette volna
azokat a napokat, egyetlen hústest sem menekülne meg; de a választottakért,
akiket kiválasztott, megrövidítette azokat a napokat. (Mrk 13,14-20)
Mikor pedig látjátok Jeruzsálemet
hadseregektől körülvéve, akkor tudjátok meg, hogy elközelgett az ő elpusztulása. Akkor
akik Júdeában lesznek,
fussanak a hegyekre; és akik annak közepette, menjenek ki abból; és akik a mezőben,
ne menjenek be abba. Mert azok a bosszúállásnak napjai, hogy
beteljesedjenek mind azok, amik megírattak. Jaj pedig a terhes és szoptató
asszonyoknak azokban a napokban; mert nagy szükség lesz e földön, és harag e népen. És
elhullanak fegyvernek éle által, és fogva vitetnek minden pogányok közé; és
Jeruzsálem megtapodtatik a pogányoktól, míglen betelik a pogányok ideje. (Lk 21,20-24)
Csak Lukácsnál találjuk azt a
kifejezést, hogy amikor látják seregektől körülvéve Jeruzsálemet, akkor tudják
meg, hogy itt a vége Jeruzsálemnek. Ez már az armageddoni csata előképe, amely
megegyezik a hatodik haragpohár eseményével, amikor kiszárad az Eufrátesz, hogy
a seregek oda tudjanak gyűlni Jeruzsálem alá. Ezzel együtt elmondja azt is,
hogy bemennek Jeruzsálembe a pogányok és ott végrehajtják Isten ítéletét,
ahogyan Zakariásnál láttuk a Zak.14,2-ben. Ezzel az eseménnyel, már a hetedik
pecsét, a hetedik haragpohár és a hetedik trombita után vagyunk, de a hatodik
pecsét eseményei még csak ezután következnek.
Mindjárt pedig ama napok nyomorúságai után
a nap elsötétedik, és a hold nem fénylik, és a csillagok az égről lehullanak, és
az egeknek hatalmasságai megrendülnek. És akkor feltetszik az ember Fiának jele
az égen. És akkor sír a föld minden nemzetsége, és meglátják az embernek Fiát
eljönni az ég felhőiben nagy hatalommal és dicsőséggel. (Mt 24,29-30)
De azokban a napokban, azután a nyomorúság
után, a nap elsötétedik, és a hold nem fénylik, És az
ég csillagai lehullanak, és az egekben lévő hatalmasságok megrendülnek. És
akkor meglátják az embernek Fiát eljönni felhőkben nagy hatalommal és dicsőséggel.
(Mrk 13,24-26)
És lesznek jelek a napban, holdban és
csillagokban; és a földön pogányok szorongása a tanácstalanság miatt, mikor a
tenger és a hab zúgni fog, Mikor az emberek elhalnak a félelem miatt
és azoknak várása miatt, amik e föld kerekségére következnek: mert az egek erősségei
megrendülnek. És akkor meglátják az embernek Fiát eljönni
a felhőben, hatalommal és nagy dicsőséggel.
(Lk 21,25-27)
A hetedik angyal is trombitált, és nagy
szózatok lettek a mennyben, amelyek ezt mondták: E világnak országai a mi Urunkéi
és az ő Krisztusáéi lettek, aki örökkön-örökké uralkodik. És a
huszonnégy Vén, aki az Isten előtt ül az ő királyi székeiben, esett az ő orcájára
és imádta az Istent, Ezt mondva: Hálát adunk neked Uram,
mindenható Isten, aki vagy és aki voltál és aki eljövendő vagy; mert a te nagy
hatalmadat kezedhez vetted, és a te országlásodat elkezdted. (Jel 11,15-17)
Ezzel nyilvánvalóvá lett, hogy a
hatodik pecsét eseményei az utolsók a pecsétek között, mert Jézus ebben a sorrendben mondja el a történéseket. A
hetedik trombita idejéből csak a választottak összegyűjtését emeli ki külön,
amelyet a Jelenések könyve aratásnak nevez.
És elküldi az ő angyalait nagy trombitaszóval,
és egybegyűjtik az ő választottait a négy szelek felől, az ég egyik végétől a másik
végéig. (Mt 24,31)
És akkor elküldi az ő angyalait, és
egybegyűjti az ő választottait a négy szelek felől, a föld végső határától az ég
végső határáig. (Mrk 13,27)
És láttam, és íme volt egy fehér felhő; és
a felhőn ült valaki,
hasonló az embernek Fiához, a fején arany korona, és a kezében éles sarló. És más
angyal jött ki a templomból, nagy szóval kiáltva annak, aki a felhőn ült: Indítsd
a sarlódat és arass; mert eljött a te órád, hogy arass, mert a földnek aratni
valója megszáradt. Bocsátotta azért, aki a felhőn ült az ő
sarlóját a földre; és learattatott a föld.
(Jel 14,14-16)
Jézus elbeszélésének és a
Jelenések könyvének egybevetése után már sokkal tisztábban lehet látni e korszak
záró eseményeinek sorrendjét. Valóság az, amit az Úr mondott Jánosnak, hogy ne
pecsételje be a Jelenések könyvét, hogy azt megérthessük, mert az idő közel van.
Azzal, hogy Jézus már a tekercs felbontása
előtt elmondta, hogy abban mi található, egyértelműen tudtunkra adta, hogy Ő
valóban egy az Atyával. Dicsőség és hála az Úrnak örökkön-örökké!
Azután mondta nekem: Be ne pecsételd e könyv
prófétálásának beszédeit, mert az idő közel van.
(Jel 22,10)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.