Működik ugyan már a törvényszegés titkos bűne: csakhogy annak, aki azt még most visszatartja, félre kell az
útból tolatnia. (2Thessz 2,7)
Illés ember volt, hozzánk hasonló
természetű; és imádsággal kérte, hogy ne legyen eső, és nem volt eső a földön
három esztendeig és hat hónapig: (Jak 5,17)
Krisztus testének, vagy
mondhatjuk úgy is, hogy Isten népének, fontos szerepe van az emberiség
történetében. Amikor Jézus itt járt, akkor bizonyságot tett arról, hogy eljött
az Isten országa (Mt.9,35; Mt.12,28). Nem csak beszéddel, hanem bemutatva az
Isten országának erejét és hatalmát.
Bár az írások nem sokat árulnak
el a mindennapi keresztény élet gyakorlatáról, hanem inkább az útmutatásról,
hogy hogyan éljük meg a hitünket, az Új Szövetség írásai mégis kifejezetten
erős támaszt adhatnak nekünk, hogy hogyan éljük meg a hitünket. Nem szó szerint
idézve, Gerhard Eberling írta, hogy a keresztény egyház története virtuálisan
szinomímája a Biblia értelmezés történetének. Ez azt jelenti, hogy a korszakok
egyházi élete tükrözte a Biblia értelmezésének állapotát. Ez a megállapítás
teljesen helytálló. Ma, amellett, hogy már sokan nem tartják tévedhetetlennek
Isten igéjét, már abban sem biztosak, hogy van-e abszolút igazság. Ha nem
tudjuk elfogadni, hogy az igazmondó Isten ihlette a Bibliában lévő írásokat, és
az mind igaz, ami meg van írva, akkor sohasem fogjuk tudni az életünk
„horgonyát” Istenbe vetni. Nem lesz szilárd alapja az életünknek. Mit is mond
Jézus,
Az ég és a föld elmúlnak, de az én beszédeim
soha el nem múlnak. (Mrk 13,31)
Valaki azért hallja én tőlem e
beszédeket, és megcselekszi azokat, hasonlítom azt a bölcs emberhez, aki a
kősziklára építette az ő házát: És ömlött az eső, és eljött az árvíz, és
fújtak a szelek, és beleütköztek abba a házba; de nem dőlt össze: mert a
kősziklára építtetett. És valaki hallja én tőlem e beszédeket,
és nem cselekszi meg azokat, hasonló lesz a bolond emberhez, aki a fövenyre
építette házát: És ömlött az eső, és eljött az árvíz, és
fújtak a szelek, és beleütköztek abba a házba; és összeomlott: és nagy lett
annak romlása. (Mt 7,24-27)
Azt mondja, hogy még ha a
körülöttünk lévő világ elmúlik is, amit mond, az örökké megáll. Azért alapozhatjuk
rá az életünk, mert az Isten semmilyen körülmények között nem vonja vissza a
szavát. Ahogyan Jézus mondja, hogy az a bölcs ember, aki nem csak hallgatja,
hanem meg is tartja az Ő beszédeit. De mit is jelent ez? Azt, hogy aszerint él.
Alkalmazza az életében. Az vezeti az élete döntéseit. Az Isten igéjébe vetett hit
alapján áll az élete, és elenged minden mást maga körül.
Ne ijedjünk meg, nem azt mondom,
hogy egyik napról a másikra mindent megváltoztat az életében. Nem erről van
szó. Erre nincs konkrét szabály, csak egy. Az a szabály, hogy az Úr vezetését
kell követnünk ebben is. Ha valakit hív, és többet akar neki adni, akkor a
legbölcsebb dolog, hogy megyünk vele, és az Ő kijelentéseire alapozzuk az
életünket.
Ezután a kis kitérő után, térjünk
vissza az egyházhoz. Már sokan nem is tudják, hogy az egyház, azt jelenti
eredetileg, hogy a „kihívottak”, vagyis a világból kihívottak. Ennek sok
oldala, területe van. Például, hogy ne a világ normái szerint éljen a gyülekezet,
vagy ne a világ erkölcsei szerint éljen, vagy gyűlölje a gonoszt, stb. Emberként
Jézusnak is meg kellett tanulnia gyűlölni a gonoszt (Ézs.7,15).
Az Úrnak félelme a gonosznak gyűlölése; (Péld 8,13)
Akik szeretitek az Urat, gyűlöljétek a
gonoszt! (Zsolt 97,10)
Ha megnézzük, hogy a szolgálata
idején Jézus milyen példát adott a tanítványainak, és milyen utasításokkal
küldte ki őket, akkor megláthatjuk, hogy a tanítványoknak mi a dolga.
Betegeket gyógyítsatok, poklosokat
tisztítsatok, halottakat támasszatok, démonokat űzzetek. Ingyen vettétek,
ingyen adjátok. (Mt 10,8)
Elmenve azért, tegyetek tanítványokká
minden népeket, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Szellemnek
nevében, Tanítva őket, hogy megtartsák mindazt,
amit én parancsoltam nektek: és íme én ti veletek vagyok minden napon a világ
végezetéig. Ámen!
(Mt 28,19-20)
Nem olyan példát ad elénk,
amelyben csak tétlenül nézzük, hogy mi zajlik a világban. A gonosz
tevékenységét kell egyértelműen visszaszorítani, azzal, hogy kiszabadítsuk az
embereket a gonosz hatalma és befolyása alól. És ami talán még fontosabb, arra
szólítja fel a tanítványokat, hogy megtartsák mindazt, amit parancsolt nekik.
Itt persze most könnyen mondhatja valaki, hogy ezt teszi, hogy hírdeti az evangéliumot,
és arra nincs hatása, hogy valaki azt elfogadja vagy sem. A probléma ezzel
azonban az, hogy legtöbb esetben nem tanítványokká tesszük az újakat, hanem
csak hívőkké. Elhitetjük őket, hitetők vagyunk (1Thessz.2,3-4). Hiszen ha
valaki maga nem gyakorolja a halottak feltámasztását, a betegek gyógyítását, és
a démonok kiűzését, akkor az nem tudja erre megtanítani a másikat. Ahogyan egy
mesterember is csak arra tudja megtanítani a tanítványát, amit maga is tud és csinál.
Ha nincs tapasztalatom a szellemi világban, akkor nem tudok arra másokat
megtanítani. Ha nem ismerem az Urat, akkor nem tudok másokat az Úr ismeretére
megtanítani.
valaki pedig cselekszi és úgy tanít, az a
mennyeknek országában nagy lesz. (Mt 5,19)
Az Úr azt értékeli, ha valaki nem
csak hallgatója az igének és a parancsolatoknak (Jak.1,23), hanem cselekvője
is. Ezért nagy a felelőssége a tanítóknak (Jak.3,1). Csak beszél Isten
országáról, vagy jó példát mutat (1Pét.5,3). Ha konkrétabban akarunk a nyitó
igéről beszélni, akkor azt kell észrevennünk, hogy Krisztus teste az, aki
vissza tudja tartani a gonoszságot a földön. Krisztus menyasszonya az, akin
keresztül az Úr uralkodik a gonosz fölött. Ezzel át is térhetünk arra, hogy mit
mond az írás a hívő harcáról.
Végezetre, atyámfiai, legyetek erősek az
Úrban, és az ő hatalmas erejében. Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét,
hogy megállhassatok az ördögnek minden ravaszságával szemben. Mert
nem vér és hústest ellen van nekünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen,
a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság
szellemei ellen, melyek a magasságban vannak.
(Ef 6,10-12)
Mert noha hústestben élünk, de nem
hústest szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem
hústestiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására; Lerontva
okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, (2Kor 10,3-5)
Mert még vérig nem álltatok ellent,
tusakodva a bűn ellen. (Zsid 12,4)
A Szent Szellem ajándékai között
ott szerepel a szellemek megítélése. Ez nagyobb kincs, mint ahogyan elsőre
gondolnánk. Az Efézus levélből a fenti idézet azt mondja, hogy nem hús és vér
ellen küzdünk, hanem szellemi hatalmasságok ellen. Ezért nagyon fontos,
mondhatnám elengedhetetlen, hogy egy adott helyzetben felismerjük, hogy milyen
szellemi erők állnak velünk szemben. Ismét Jézus példájával élve, amikor Péter
kijelenti az Atyától, hogy Jézus az Isten fia, akkor azt a Szent Szellemtől
kapja (Mt.16,17), de pár perccel később, amikor Péter szól, akkor a Sátánt
dorgálja meg Péterben (Mt.16,23). Ilyen gyorsan változhat egy emberben a
szellem, aki szól rajta keresztül. Ez még akár egy mondaton belül is
megtörténhet. Ha ennyire gyorsan változik a szellemvilág, akkor nem teheti meg
egyikünk sem, hogy kivonja magát a szellemi harcból, mert azzal rögtön
áldozattá teszi magát. Ezért nem lehet feltenni a szemellenzőt, és azt mondani,
hogy én szeretem az Urat, békében élem a magam kis életét, és nem veszek
tudomást a világ szörnyűségeiről, illetve nem akarok tudni a szellemi
dolgokról.
Ha nem akarom meglátni, hogy a
világban milyen erők, mit tesznek, akkor ezzel szabad utat adok a gonosz
terjedésének. Az Úrral erősebbek vagyunk
a gonosz erőknél. Ezért lett a második ige a cikk elején Illés példája, aki
imádkozott, és nem esett eső három és fél évig. Igenis egy ember imája is
jelentős erőt képvisel Isten országában.
És közületek öten százat elűznek, és
közületek százan elűznek tízezret, és elhullanak előttetek a ti ellenségeitek
fegyver által. (3Móz 26,8)
Az Apostolok cselekedeteinek
leírásában is észre kell vennünk, hogy egész tájegységeket, egész régiókat
tudott egy ember szellemileg befolyásolni. De az evangélium hírdetésének
egyenes következménye, hogy a hitre jutással, az ember már tudatosan is belép
ebbe a szellemi harcba, és szükséges, hogy Isten országának erejét
megtapasztalja, hogy megszabadulhasson a gonosz erők befolyása alól.
Hát ezt, az Ábrahám lányát, kit a Sátán
megkötözött íme tizennyolc esztendeje, nem kellett-e feloldani e kötélből
szombat napon?
(Lk 13,16)
Avagy mi módon mehet be valaki a
hatalmasnak házába és rabolhatja el annak kincseit, hanem ha megkötözi előbb a
hatalmast és akkor rabolja ki annak házát? (Mt 12,29)
És felocsúdnának az ördög tőréből, akitől
fogva tartatnak az ő akaratának cselekvésére.
(2Tim 2,26)
És Filep lemenve Samária városába,
prédikálta nekik a Krisztust. A sokaság pedig egy szívvel-lélekkel
figyelmezett azokra, amiket Filep mondott, hallva és látva a jeleket, melyeket
cselekedett. Mert sokakból, kikben tisztátalan
szellemek voltak, nagy hangon kiáltva kimentek; sok gutaütött és sánta pedig
meggyógyult. (ApCsel 8,5-7)
A magvető példája is remekül
bemutatja ezt a szellemi harcot (Mk.4,14-20). Két fő területe van ennek a
harcnak. Magunkban, a bukott önmagunk ellen, önmagunkért, illetve kifelé, másokért
és a teremtett világért. A belső harc egyfajta befelé fordulással, az Úr
Szellemének vezetése alatt zajlik, ahol először meg kell tanulnunk megismerni a
különböző szellemi hangokat. Különbséget kell tudnunk tenni a saját, a démonok
vagy gonosz erők, és az Úr hangja között. Ha ez megvan, akkor lehet utána már
harcról beszélni. Amíg ez nincs meg, addig az ember nem tudja, hogy miért is
gondolt vagy tett bizonyos dolgokat. De a Szent Szellem egyik ajándéka, a
szellemek megítélése (1Kor.12,10), amely segít ennek elsajátításában és
kezelésében.
Mert a hústest a Szellem ellen törekszik,
a Szellem pedig a hústest ellen; ezek pedig egymással ellenkeznek, hogy ne
azokat cselekedjétek, amiket akartok.
(Gal 5,17)
Akik pedig Krisztuséi, a hústestet megfeszítették
indulataival és kívánságaival együtt.
(Gal 5,24)
Ha valaki én utánam akar jönni, tagadja
meg magát, és vegye fel az ő keresztjét minden nap, és kövessen engem. (Lk 9,23)
Az óember (Ef.4,22; Kol.3,9)
mindig a Szent Szellem munkája ellen törekszik, ezért küzdenünk kell ellene,
hogy ne tudja a cselekedeteit véghezvinni. Ez egy belső harc, a hívő életének
végéig. A külső harcok kicsit mások. Ott kijelentés nélkül egy tapodtat sem
tehetünk, mert különben nem tudjuk, hogy kivel állunk szemben. Szeretném
leszögezni, hogy itt nem a közbenjáró imákról van szó. Annak természetesen van
helye, még akkor is, ha az Úr nem adott külön kijelentést a másik személyről
(1Jn.5,16; Jak.5,13-15).
A másik személyén túlmenően,
lehet bizonyos helyekért vagy területekért is imádkozni. Helyért imádkozva
gondolhatunk itt Salamonra, amikor a templomszentelési imát mondja a Királyok
Első könyvének 8. fejezetében. Azt a 82.-es és a 96-os zsoltárokból tudjuk,
hogy Isten a népeket szellemi lényekre bízta. De a világ ura, a Sátán maga is
szellemi lény. Ahogyan korábban olvashattuk az efézusbeliekhez írt levélből „nem
vér és hústest ellen van nekünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a
hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság
szellemei ellen”.
Ennek megfelelően a világ eseményeit is csak kétféle erő irányíthatja. Vagy az
Úr áll a dolgok mögött, vagy a gonosz. Ahogyan Jézus is mondja, hogy nem lehet
két úrnak szolgálni (Lk.16,13). Nincs több, csak kettő. Minden olyan esetben,
amikor nem az Úrnak szolgálunk, akkor közvetve, vagy közvetlenül a gonoszt
szolgáljuk. Ha befolyással szeretnénk lenni a körülöttünk lévő világ
eseményeire, akkor imádkoznunk kell.
És igyekezzetek a városnak jólétén,
amelybe fogságra küldöttelek titeket, és könyörögjetek érte az Úrnak; mert
annak jóléte lesz a ti jólétetek. (Jer 29,7)
Intelek azért mindenek előtt, hogy
tartassanak könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden emberekért, Királyokért
és minden méltóságban lévőkért, hogy csendes és nyugalmas életet éljünk, teljes
istenfélelemmel és tisztességgel. (1Tim 2,1-2)
Az imáinkkal tudunk befolyást
gyakorolni a világ történelmére. Az imáinkat, könyörgéseinket még
nyomatékosabbá tehetjük böjtöléssel. Akár egy démon kiűzése érdekében
(Mt.17,21), vagy bármely más könyörgésünk megerősítéséért az Atya felé, ahogyan
a niniveiek is könyörögtek a bűnbocsánatért (Jón.3,5). Igenis lassíthatjuk a
gonosz terjedését, de még az Úr által elvégzett dolgok bekövetkezésének idejét
is befolyásolhatjuk, mint például itt:
Mivel a te szíved meglágyult, és magadat
megaláztad az Isten előtt, mikor hallottad az ő beszédeit e hely ellen és az ő
lakosai ellen; mivel magadat megaláztad előttem, és ruháidat megszaggattad és
sírtál előttem: én is meghallgattalak, ezt mondja az Úr. Íme
én téged a te atyáid közé takarítalak, és tetetsz a te sírodba békességben, és
nem látják a te szemeid azt a veszedelmet, amelyet én hozok e helyre és ennek
lakóira. És e szerint beszélték el ezt a királynak.
(2Krón 34,27-28)
Egy egész nép életére, hogy ne
mondjam egy egész generáció életére hatással volt a király cselekedete, mert
nem az ő életében jött el a veszedelem, hanem csak utána. Ugyanígy, amikor a
világ gonoszságának erői ellen imádkozunk és könyörgünk, akkor a világ sorsára
vagyunk hatással. Ne higgyük, hogy ha nem veszünk tudomást a gonosz erők
munkájáról, akkor elkerülnek minket a gonosz tevékenységének hatásai. De akkor
könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy nem is értjük miért történhet meg
velünk a rossz. Akkor nem irányítóivá, hanem elszenvedőivé válunk a
környezetünknek. A bevető ige, a 2Thessz.2,7-ben szereplő erő, aki visszatartja
a veszedelem fiát, az nem más, mint Krisztus teste, aki igenis imában és
böjtben ellene megy a világi erőknek, és ezzel késlelteti a gonosz
kiteljesedését. Ha a menyasszony, vagy más néven a győztesek, ahogyan a
Jelenések könyve nevezi őket, elragadtatnak a földről, akkor már nem lesz itt
az az erő, amely visszatartja a gonosz kiteljesedését, és el tud jönni a
veszedelem (máshol: a kárhozat)
embere.
Ha valaki hívőként mégis felteszi
ezt a szemellenzőt, és nem hajlandó harcba bocsátkozni a világban lévő
gonoszság ellen, akkor azzal kiszolgáltatja nemcsak a saját, hanem mások életét
is a gonosznak. Ne várja senki, hogy ha nem harcol, akkor őt sem éri támadás.
Ha a Sátán a Bibliát is támadja, akkor az élő embereket méginkább. Már csak
abból is észre kellen vennünk, hogy harc van, hogy a gonosz támadásai nem
állnak le. Sőt, ha valaki felveszi a harcot, akkor még nyilvánvalóbbá válnak
ezek a támadások. Lássuk meg, hogy Pál mi mindent kapott egy-egy városban,
azért, mert a gonosz szellemi erők felindították a lakosságot, hogy megakadályozza
az evangélium hírdetését. Az Úr nem jólétet ígér a földi életre, és nem a világ
szerinti békességet ígéri.
Jézus pedig felelve, mondta: Bizony
mondom nektek, senki sincs, aki elhagyta házát, vagy fitestvéreit, vagy nőtestvéreit,
vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldjeit én
értem és az evangéliumért, Aki százannyit ne kapna most ebben az időben,
házakat, fitestvéreket, nőtestvéreket, anyákat, gyermekeket és szántóföldeket, üldözésekkel
együtt; a jövendő világon pedig örök életet.
(Mrk 10,29-30)
Békességet hagyok nektek; az én békességemet
adom nektek: nem úgy adom én nektek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjon a
ti szívetek, se ne féljen!
(Jn 14,27)
Meg kell döbbennünk, hogy amint a
menyasszony elragadtatik a földről, eltűnik az az erő, amely képes a gonosz
kiteljesedését megakadályozni, pedig maradnak még itt vallásos emberek, hívő keresztények.
Hogy mennyire nem szereti a
Sátán, ha a végidőkre való felkészülést prédikálják, álljon itt példának id.Zimányi
József prédikációjának egy részlete (12 perc). Amikor a fenevad bélyegének
felvételénél arról tanít, hogy a hívők milyen szívvel adják oda az életüket.
Lélekben igenis fel kell készülnünk arra, hogy az Úrért oda merjük adni az
életünket! De ez a Sátánnak sohasem fog tetszeni, mert azt akarja, hogy
felkészületlenül érjen minket az az idő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.