Károli Biblia 1908:
Minthogy azért Krisztus testileg szenvedett, fegyverkezzetek fel ti is azzal a gondolattal,
hogy a ki testileg szenved, megszűnik a bűntől, (1Pét 4,1) [saját kiemelés]
Váradi-Károli Biblia 2016:
Minthogy azért Krisztus hústestileg szenvedett, fegyverkezzetek
fel ti is azzal a gondolattal, hogy aki hústestileg szenved, megszűnik a bűntől, (1Pét 4,1) [saját kiemelés]
Ez a vers az egyik igen fontos
példája annak, hogy miért kellett a test és hústest közötti különbséget jelezni
a Biblia szövegében. Ugyanis nem mindegy, hogy én fizikailag szenvedek a
testemben, vagy a hústestem szenved. Elevenítsük fel, hogy mit jelent a
hústest. Röviden: A test kívánságait kielégíteni vágyó lélek, amelyet több helyen
óembernek nevez a Biblia.
Ezért kellett rendet tenni a test
és hústest között, és ezért nagy a felelőssége mindazoknak a Biblia kiadóknak,
akik ezt eddig nem tették meg, mert enélkül könnyen félreérthetőek ezek a
helyek.
(A mostani írás kapcsolódik Soós Péternek a Szenvedés mennyei
értéke c. tanításához, amely a következő linken érhető el.
https://plus.google.com/100049993115518529563/posts/gPjbaAL85aw)
Mielőtt továbbmegyünk, nézzük meg, hogyan folytatódik Péter
levele:
Minthogy azért Krisztus hústestileg
szenvedett, fegyverkezzetek fel ti is azzal a gondolattal, hogy aki hústestileg
szenved, megszűnik a bűntől, Hogy többé ne embereknek kívánságai,
hanem Isten akarata szerint éljétek a hústestben hátralévő időt. Mert
elég nekünk, hogy életünk elfolyt idejében a pogányok akaratát cselekedtük,
járva feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, tobzódásokban, ivásokban
és undok bálványimádásokban. (1Pét 4,1-3)
Egyértelműen látszik, hogy nem a
fizikai testről beszél a továbbiakban, hanem a lélek cselekedeteiről. Ne azokat
a cselekedeteket cselekedjük tovább, amelyeket megtérésünk előtt tettünk az
újjá nem született hústestben, vagyis óember szerint, hanem valósággal új,
krisztusi életet éljünk. Ha most már tisztában vagyunk azzal, hogy mi a hústest,
akkor meg fogunk sok más igét is érteni, amelyek eddig homályosak lehettek.
Boldogok, akik sírnak: mert ők
megvígasztaltatnak. (Mt 5,4)
Miért boldogok azok, akik sírnak?
Mert a hústest szenved. Mikor szenved a hústest? Amikor nem tudja kielégíteni a
testi kívánságokat. Sok felsorolás van, amelyek az óember cselekedeteit mutatják
be (pl. Róm.13,13; 2Kor 12,20; Gal.5,19-21). Amikor ezeket cselekedjük, akkor a
hústestünk nyugodt, sőt boldog, hiszen a testi kívánságokat maradéktalanul
kielégítjük. Ilyenkor kell megijednünk, mert akkor a hústest kívánságaiban
élünk. Ez pedig Isten akarata ellen cselekszik.
Mert a hústest a Szellem ellen törekszik,
a Szellem pedig a hústest ellen; ezek pedig egymással ellenkeznek, hogy ne
azokat cselekedjétek, amiket akartok.
(Gal 5,17)
Mert a hústest gondolata ellenségeskedés
Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik, mert nem is
teheti. (Róm 8,7)
Ennek megfelelően az ilyen élet
csak elvihet Istentől, és nem élhetek az Úrnak kedves életet. Ezért gyötröm a
lelkem a böjttel is, mert a lelkem szeretné kielégíteni a test kívánságát, hogy egyen
mert éhes, de nem teheti. A hústest ilyen viselkedése nem csak újszövetségi
felismerés, hanem már az ószövetségben is figyelmeztette az Úr azokat, akik így
éltek.
Jaj azoknak, akik jó reggelen részegítő
ital után futkosnak, és
mulatnak estig, és bor
hevíti őket: És citera, lant, dob, síp és bor van lakodalmukban,
de az Úrnak dolgát nem tekintik meg, és nem látják kezeinek cselekedetét. (Ézs 5,11-12)
Jaj annak, aki már kora reggel
azon gondolkodik, hogy hogyan szerezzen örömet a testének, hogyan érezze jól
magát ebben a világban. Az ilyenekre mondja az ige, hogy „a hasuk az istenük”
(Fil 3,19). Bármi, amit imádok, még ha nem is vallom be ezzel a szóval, hogy
imádom, de a cselekedeteim ezt mutatják, az bálványimádás. Bálványt imádni
pedig nem lehet önmagában, szellemi következmények nélkül. Minden ilyen
cselekedetnek szellemi háttere van. Meg kell figyelnünk, hogy ma már ritkábbak
a megszállottságot mutató démoni befolyásos esetek. Ez régebben, mondjuk a 19.
század előtt gyakoribb volt, de ma már nem igen látható. Ennek az az oka, hogy
a démonok ma már inkább az ember együttműködésére játszanak, és nem az
„erőszakos” megszállásra. Olyan irányba terelgetik az emberek kívánságait, hogy
a maguk „örömét” kiélhessék. Ezért problémás a
mai világ, ahol azt súlykolják bele az emberbe, hogy tedd meg, mert
„megérdemled”. Például a 2015-ös karácsonyi áruházi szórólapok között volt már olyan,
amelyik úgy hirdette a termékeket, hogy melyikkel tudod MAGADAT meglepni! Ezért
lett divat a „szelfi” (mobiltelefon kép magamról) is, mert a világ fejedelmének
szelleme (Ef 2,1-3) ezt folyamatos ismétlésekkel bevési az emberek fejébe!
Észre kell vennünk, hogy mindennek szellemi háttere van! Egyrészről ezért nehéz
ma megszentelődni az Úrban, másrészről, ezért nehéz felismerni a világi
dolgokról a maguk igazi lényegét, mert ebben növünk fel.
Az Úr nem szeretné, hogy egy ember is
elvesszen (Ezék 33,11). Ezért az, hogy hogyan élem az életem, mindig az egyén döntése! Vagy jól akarok itt élni, vagy megsanyargatom a testem, hogy valami mást elérjek. Egyszer hallottam
valakitől, hogy az Úrral való élet, és a megszentelődés, az már
„természetellenes” élet. És ez így is van, hiszen a hústestem csak a világi
kívánságokban érzi jól magát. Ezért jár ez az élet oly sok gyötrelemmel és
szenvedéssel, mert a saját lelkemet kell naponta megölnöm (Kol 3,5).
Boldogok ti, kik most éheztek: mert
megelégíttettek. Boldogok ti, kik most sírtok: mert nevetni fogtok. Boldogok
lesztek, mikor titeket az emberek gyűlölnek, és kirekesztenek, és szidalmaznak
titeket, és kivetik a ti neveteket, mint gonoszt, az embernek Fiáért. Örüljetek
azon a napon és örvendezzetek; mert íme a ti jutalmatok bőséges a mennyben;
hiszen hasonlóképpen cselekedtek a prófétákkal az ő atyáik. De
jaj nektek, gazdagoknak, mert elvettétek a ti vigasztalásotokat. Jaj
nektek, kik beteltetek; mert éhezni fogtok. Jaj nektek, kik most nevettek; mert
sírni és jajgatni fogtok. (Lk 6,21-25)
Ezért boldog az, aki most sír, mert
a lelke ugyan gyötrődik, de tudja, hogy valami nagyobb ígéret és örökség várja.
Ha nem lennének benne a Bibliában az ígéretek és örökségek, akkor nem is
lehetne megmagyarázni az olyan életet, amely szakít ezzel a világgal, és nem
itt keresi a boldogságát. De mit mond Jézus: a mennyben gyűjtsünk kincseket (Mt
6,19-20). Ezért kellett leírnia Pálnak is, hogy...
Ha csak ebben az életben reménykedünk a
Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk. (1Kor 15,19)
Esztelen dolognak látszik az ilyen
élet, hogy szándékosan szenvedtetem a lelkem. Ha nem lenne ott egy nagy
bizonyság, Krisztusról, hogy feltámadt a halálból, és ezért minden más is igaz,
amit a Bibliában olvasunk. Ezért forduljunk el a világtól, és vele együtt a
világ fejedelmétől is, hogy valami módon el ne veszítsük az ígéretünket.
Ne szeressétek a világot, se azokat, amik
a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya
szeretete. Mert mindaz, ami a világban van, a
hústest kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától
van, hanem a világból. (1Ján 2,15-16)
Ahogyan Jakab is megfogalmazza, a
világ szeretete ellenségeskedés Istennel (Jak 4,4). Ahogyan már korábban írtam,
Krisztus kiszabadított minket a világból (Gal 1,4), ezért hatalmunkban áll a
világ uralma alól kijönnünk. A bűnös hústestnek pedig nem vagyunk adósok, mert
ha az ő cselekedeteit cselekedjük, akkor bizonyosan meghalunk.
Annak okáért atyámfiai, nem vagyunk
adósok a hústestnek, hogy hústest szerint éljünk: Mert,
ha hústest szerint éltek, meghaltok; de ha a test cselekedeteit a szellemmel
megöldökölitek, éltek. (Róm 8,12-13)
Ezért jó dolog a hústesti szenvedés, mert egy nagyobb ígéret
betöltésének ígérete van benne. Ezért már képes vagyok arra, hogy
megsanyargassam a testem, és ne töltsem be a kívánságait.
Hanem megsanyargatom testemet és szolgává
teszem; hogy míg másoknak prédikálok, magam valami módon méltatlanná ne legyek. (1Kor 9:27)
Mert, ha hústest szerint éltek,
meghaltok; de ha a test cselekedeteit a szellemmel megöldökölitek, éltek. (Róm 8,13)
Ezt jelenti az 1Pét 4,1-ben lévő
hústesti szenvedés. Ezért szűnik meg a bűntől az, aki hústestben szenved, mert
nem a test bűnös kívánságai szerint él, hanem a Szent Szellem vezetése alatt,
ami a hústestnek szenvedés.
Ha már azonban a testi szevedésekről is szó
esett, röviden nézzük át, hogy milyen okokból lehetnek testi szenvedések. De
tényleg, csak távirati stílusban. Ha beteg vagyok, vagy fizikai, testi
szenvedésen megyek át, akkor annak 3 oka lehet:
1. bűn következménye (2Kró
21,12-19)
2. Isten eszköze, hogy tanítson,
megpróbáljon, figyelmeztessen (Jób)
3. Valamilyen fizikai baleset
(pl. ha tűzbe teszem a kezem, akkor megég) – bár ezek háttere is sok esetben
szellemi
A testi szenvedéseknek két kimenetele is lehet. Az egyik, hogy megalázom magam az Úr előtt, és
megszabadulok belőle. Vagy megkeseredek az Úr felé, hogy hogyan történhetett ez
meg velem, és elfordulok az Úrtól. Ezért volt ez a próbája Jóbnak, és mondta
neki a felesége, hogy átkozza meg Istent és haljon meg(Jób 2,9). De nem ezt
tette, és a hite így megpróbálva még drágább lett. Ezért legyen előttünk sok
hívő társunk mártírhalála is megerősítő példa, hogy valami jobbra és nagyobbra
vágyunk, mint e világi élet. És aki mindvégig megáll, az megtartatik (Mt
10,22).
Akik hit által országokat győztek le,
igazságot cselekedtek, az ígéreteket elnyerték, az oroszlánok száját betömték. Megoltották
a tűznek erejét, megmenekültek a kard élétől, felerősödtek a betegségből,
erősek lettek a háborúban, megszalasztották az idegenek táborait. Asszonyok
feltámadás útján visszanyerték halottjaikat; mások kínpadra vonattak,
visszautasítva a szabadulást, hogy becsesebb feltámadásban részesüljenek.
(Zsid 11,33-35)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.