Mert tudjuk, hogy a törvény szellemi; de
én hústesti vagyok, a bűn alá rekesztve.
(Róm 7,14)
Amikor olvassuk az ószövetségi
törvényeket, akkor sokszor elgondolkodunk, hogy miért is vannak ennyire
precízen leírva az eljárások. Miért vannak egyes állatok a tiszták, és mások a
tisztátalanok közé sorolva. A kulcsot a Róma levélben találjuk, ahol a Szent
Szellem elárulja, hogy a törvény szellemi, vagyis amit a törvény testi
betegségekkel és állatokkal ír le, az nekünk az Új Szövetségben már szellemi
jelentéssel bír.
Minthogy a törvényben a jövendő jóknak
árnyéka, nem maga a dolgok képe van meg, ennélfogva azokkal az áldozatokkal,
amelyeket esztendőnként szüntelenül visznek, sohasem képes tökéletességre
juttatni az odajárulókat;
(Zsid 10,1)
Melyek csak árnyékai a következendő dolgoknak, de a
valóság a Krisztusé. (Kol 2,17)
A törvényben leírt szertartások
és áldozatok szimbolikus jelentéssel bírnak, és nem önmagukban a tényleges
cselekmények számítanak. Ezért kell mögé néznünk az ott leírtaknak, mert
Krisztusban is ugyanolyan jelentőséggel bírnak. A törvényben nem maga a
szövetség, vagy annak szimbóluma van meg, hanem a szövetség megtartásának
feltételei. Egy szövetségbe mindkét fél beviszi mindenét fenntartás nélkül,
ezért az Úr úgy tekint erre, mint egy halálig tartó házassági szövetségre. Ezt
Ő nyiltan ki is mondja, hogy „férjük maradtam”(Jer.31,32). Ahogyan olvasunk az
igében a házastársak viszonyáról, úgy képzeljük el az Úrral való életünk
szövetségét is. Ő a legdrágábbat adta azokért, akik szövetségre lépnek Vele,
ezért semmit nem tart vissza tőlük (Róm.8,32), és ezt várja el a
szövetségesétől is.
Ti asszonyok a ti saját férjeteknek
engedelmesek legyetek, mint az Úrnak. Mert a férj feje a feleségének, mint a
Krisztus is feje az egyháznak, és ugyanő megtartója a testnek. De
miképpen az egyház engedelmes a Krisztusnak, azonképpen az asszonyok is engedelmesek legyenek
férjüknek mindenben. Ti férfiak, szeressétek a ti
feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta
azért; (Ef 5,22-25)
Az Úr szempontjából a szövetség
mindig ugyanazt jelentette, mindegy hogy Krisztus előtt vagy után keletkezik a
szövetségi viszony. Mi, pogányok, ugyanúgy az Úr népének részei vagyunk, mint a
zsidó nép az Ószövetség idején. Úgy várja el az Úr az engedelmességet, hogy Ő közben
az életét adja értünk. Egyszer megáldozta magát a Golgota keresztjén, és azóta
naponta közbenjár és harcol értünk, hogy valamiképpen el ne vesszünk. Mit
jelentene ez mást, mint hogy folyamatosan odaáldozza magát, más szóval szolgál értünk.
A törvények az ószövetség idején nem magyarázták el a szellemi világ jellemzőit
és működését, mert Krisztus előtt a Szent Szellem még nem tudta az embereket
belülről átváltoztatni és tanítani (Jn.14,26; 1Jn.2,27). Ezért csak annyit
tehetett, hogy aki betartotta, az élt általa (3Móz.18,5).
Mivel mi emberek nem ismerjük
teljeskörűen a szellemvilág működését, ezért hogy minket védjen, a törvényekben
az Úr lefektette a biztonságos és tiszta élethez vezető út szabályait. Emiatt
ne csak a testi szabályokat lássuk benne, hanem a szellemi részét is próbáljuk
meg megérteni.
Például az emberölés sem csak egy
cselekedetben elkövetett bűn, hanem igen jelentős szellemi háttere van az
elkövetőre nézve, amelyet Jézus mutatott meg. Nem magasabb szintre emelte a
törvényt, hanem felfedte annak teljes szellemi mélységét és hátterét (Mt.5,21-22),
megmutatva, hogy a lélek károsodása nélkül nem lehet bűnt elkövetni. Mielőtt
eljutunk a cselekedetig, a szívünkben már meg van a döntés (Mt.12,34-35;
15,18-19), amelyből tisztán látszik, hogy milyen indulattal rendelkezünk. Mindennek
szellemi következményei vannak, ezért nem lehet „csak úgy” megtenni semmit. El
kell felejteni azokat a mondatokat, hogy „csináljuk, mert nincs abban semmi”
vagy „mi bajunk lehet belőle”. Ezután a kis bevezető után nézzük meg a
törvényeket közelebbről.
A vétekért való áldozatoknál
egyértelműen látszik a vér bemutatásának helyéből, és az áldozati állatból, hogy
kinek mekkora súlyú a vétke.
Ha a felkent pap vétkezik, a népnek romlására: hozzon az ő bűnéért, amelyet
elkövetett, egy tulkot, fiatal ép
marhát az Úrnak bűnáldozatul.
(3Móz 4,3) [saját kiemelés]
Hogyha pedig az Izrael fiainak egész közönsége megtéved, és a gyülekezet előtt
rejtve marad e dolog; és valami olyat cselekszenek az Úrnak valamelyik
parancsolata ellen, amit nem kellett volna cselekedni, és bűnösökké lesznek: Mikor
kitudódik a bűn, amelyet elkövettek: akkor áldozzon a gyülekezet egy tulkot, fiatal marhát a bűnért, és
vigye azt a gyülekezetnek sátra elé.
(3Móz 4,13-14) [saját kiemelés]
Ha fejedelem
vétkezik, és cselekszik valamit az Úrnak, az ő Istenének parancsolata ellen,
amit nem kellett volna cselekedni, és bűnössé lesz tévedésből: Ha
tudtára esik neki a bűne, amelyet elkövetett, akkor vigyen áldozatul egy ép kecskebakot, (3Móz 4,22-23) [saját kiemelés]
Ha pedig a föld népe közül vétkezik valaki tévedésből, mivelhogy az Úrnak
valamelyik parancsolata ellen olyat cselekszik, amit nem kellett volna
cselekedni, és bűnössé lesz; Ha tudtára esik neki az ő bűne, amelyet
elkövetett: vigyen áldozatul az ő bűnéért, amelyet elkövetett, egy ép nőstény kecskét. (3Móz 4,27-28) [saját kiemelés]
A pap vétke a legsúlyosabb, mert
akkor ő már nem tud közbenjárni Istennél. Nélküle megszűnik a közbenjárás a
bűnösökért, és az Úr nem tud kegyelmet gyakorolni. Ezért volt Mózes vétke a
versengés vizénél súlyosabb Áron vétkénél, mert bár ő nem volt pap, de ő
vezette a népet, és még a papságot is rajta keresztül „helyezte hivatalába” az
Úr. Sokszor ő járt közben a népért, és ért el kegyelmet az Úrnál. A pap vétke
után az egész népé következik, majd a fejedelmeké és végül az „egyszerű”
halandóké. Az áldozati állatok értékéből is látjuk, hogy mekkora „jóvátétel”
kell egy-egy vétek elsimítására. Szellemileg ez azt mondja nekünk, hogy ha az
Úr embere vétkezik, akkor elválasztja az
egész népet az Úrral való közösségtől, mivel nem tud az Úr elé járulni és
közbenjárni. Ma mindnyájan Krisztusban
vagyunk, és Ő mindenkit papnak hívott el (1Pét.2,9). Ezért ha ma valaki a
vétkei miatt el van választva az Úrtól és úgy tanít, akkor olyan lesz, mint a
farizeusok vagy egy bűnös pap, aki nem élte meg azt, amit tanított. Ezért annak
súlyosabb ítélete lesz, mint annak, akit rosszra tanítantak és emiatt nem képes
úgy élni, ahogyan kellene (Mt.23,3). Ezért feddte meg Jézus is, és Keresztelő
János is kíméletlenül a farizeusokat és az írástudókat, mivel ők maguk nem
tudtak az Úr elé járulni, a népnek sem tudtak az Úrtól jövő tiszta tanítást
adni.
De jaj nektek képmutató írástudók és
farizeusok, mert a mennyeknek országát bezárjátok az emberek előtt; mivelhogy
ti nem mentek be, akik be akarnának menni, azokat sem bocsátjátok be. (Mt 23,13)
Mondta nekik Jézus: Ha vakok volnátok,
nem volna bűnötök; ámde azt mondjátok, hogy látunk: azért a ti bűnötök megmarad. (Jn 9,41)
Atyámfiai, ne legyetek sokan tanítók,
tudván azt, hogy súlyosabb ítéletünk lesz.
(Jak 3,1)
Valaki azért csak egyet is megront e
legkisebb parancsolatok közül és úgy tanítja az embereket, a mennyeknek
országában a legkisebb lesz; valaki pedig cselekszi és úgy tanít, az a
mennyeknek országában nagy lesz. (Mt 5,19)
A vér bemutatásának helye is a
vétek súlyát mutatja. Míg a pap, vagy az egész nép vétkéért való áldozat
véréből be kellett vinni a szentélybe, és ott a szentek szentje előtti függönyre
kellett hinteni, addig a többiek áldozatának vérét az oltárra kellett kenni. Minden
vétkünk nagy súllyal nehezedik ránk, és csak az Úr áldozatán keresztül,
közvetlenül elé járulva tudjuk annak
bocsánatát kérni. Az ilyen bűnbánati imákkal és könyörgéssel el kell jutnunk a
„szentek szentjébe”, az Atya elé, amelyet Jézus véréből beszélve tudunk
megtenni tiszta szívvel.
A két vesét is, és a rajtuk lévő
kövérséget, amely a véknyaknál van, és a
májon lévő hártyát a vesékkel együtt vegye el,
(3Móz 4,9) [saját kiemelés]
Le kellett szedni a májon lévő
hártyát. Ez azt jelképezi, hogy semmivel ne takarjuk el az indulatainkat, hanem
őszinte szívvel járuljunk az Úr elé. Ne szépítsük a viselt dolgainkat, és ne
akarjuk takargatni előtte azt, ami igazán a szívünkben van! Ha nem vagyunk
őszinték, akkor hazudunk Neki.
Hasonlóan szellemiek a fekéllyel,
poklossággal kapcsolatos szabályok (3Móz.13.-14.fejezetek). Az egyes testrészek
az élet egy-egy területét szimbolizálják, bemutatva, hogy az életünk minden
területére érvényesek ezek a szabályok. Szellemi értelemben, amikor bűn (fekély)
van az életemben, és az már nem terjed tovább, vagyis megszűntem azt tovább
cselekedni, akkor mehetek és kérhetem a bűnömért a megbocsátást. Amíg azonban jelen
van az életemben, addig az Úr nem fog tudni megtisztítani, hiszen folyamatosan
visszaesek, és újra „megfertőzöm” magam. Ennek megfelelően, a ház példázatán át
ugyanez igaz az egész családomra is. Ahogyan a törvény mondja, hogy a poklos
téglákat vegyék ki és vigyék el a városon kívülre, úgy nekünk is, a bűnben élő
családtagot, ha nem hajlandó változtatni az életvitelén, akkor legvégső esetben
el kell távolítani a családból, mielőtt az egész családot megfertőzi és romlásba
dönti.
A tiszta és tisztátalan állatok
körét is sokan fizikailag magyarázzák, de itt is szellemi jelentést kell
keresnünk, és nem az állatok testének részleteivel kell foglalkoznunk.
Mert Istennek minden teremtett állata jó,
és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal; Mert
megszenteltetik Istennek igéje és könyörgés által.
(1Tim 4,4-5)
Ha meghalva a Krisztussal, megszabadultatok e
világ elemi tanításaitól, miért terheltetitek magatokat, mintha e világban élők
volnátok, efféle rendelésekkel: Ne fogd meg, meg se kóstold, még csak ne
is illesd. (Amik mind a velük való élés által
elfogyasztásra vannak rendelve), az emberek parancsolatai és tanításai szerint? Amelyek
bölcsességnek látszanak ugyan a maga választotta istentiszteletben és
alázatoskodásban és a test gyötrésében; de nincs bennük semmi becsülni való, mivelhogy a hústest hizlalására valók. (Kol 2,20-23)
Mindazt, aminek hasadt a körme, és
egészen ketté hasadt körme van, és kérődző a barmok közt, megehetitek. (3Móz 11,3)
Ahogyan a Szent Szellem mondja,
minden állat jó, és megszentelődik könyörgés és hálaadás által. Ezért nem kell
a testük minőségével foglalkoznunk, hanem ismét a szellemi jelentés után kell
kutatnunk. Mit jelent a hasadt köröm, a kérődzés, a puha talpak és a pata szellemben?
A kemény köröm azt jelenti, hogy az ember minden elé kerülő dolgot keményen
megítél. Legyen szó az élet bármely területéről, a „patájával keményen rálép”,
hogy annak lényegét meglássa és megítélje. Azért kell teljesen kettéhasadt
körmének lennie, hogy különbséget tudjon tenni az isteni és az istentelen
között. Akinek csak egy körme van (mint például a ló patája), az lecsap
mindenre, de nincs meg benne az isteni ítélőképesség, hogy helyesen
szétválassza az elékerülő dolgokat. Ha pedig egyszer már megítéltem azt, ami
elém került, akkor meg kell rágnom, vagyis „kérődznöm” kell rajta és nem egyből
lenyelnem. Vigyem az Úr elé, szellemben forgassam meg az Úr előtt, és csak ami
jó, azt nyeljem le (1Thessz 5,21). Aki nem kérődzik, az rögtön „benyel”
mindent, és nem tudja, hogy mi arról az Úr véleménye. Lehet, hogy elsőre jónak
látszik, de könnyen a halálba vihet, ha tévesen ítéltem meg (Péld.16,25).
Csak azt ehetitek meg a négylábú szárnyas
férgek közül, amelynek lábain felül szökő-szárai vannak, hogy szökdécselhessen
azokkal a földön. Ezeket egyétek meg azok közül: az
arbé-sáskát az ő nemével, a szolám-sáskát az ő nemével, a khargol-sáskát az ő
nemével és a khagab-sáskát az ő nemével. Minden egyéb négylábú szárnyas féreg
pedig utálatos legyen nektek. (3Móz 11,21-23)
Hasonló a jelentése az
ugrólábakkal bíró rovaroknak is. Azért tiszta az ilyen állat, mert minden
helyzetből „egy ugrással” kiszabadul. Ilyeneknek kell lennünk nekünk is. Azokat
a helyeket és helyzeteket „egy ugrással” ott kell hagynunk, ahol bűnre
csábítanak, vagy szellemileg veszélyeztetve érezzük magunkat. Legyen ez akár
egy vendégtanító hamis tanítása, vagy egy rendezvény, amit meglátogatunk, vagy
egy másik „testvéri” közösség, ahol nem az Úrral találkozunk. Ott kell
hagynunk. Mindezek a hamissággal való keveredés elkerülésére utalnak.
És ezekkel tisztátalanokká teszitek
magatokat; mindaz, aki illeti holttestüket, tisztátalan legyen estig. Mindaz
pedig, aki hordozza azoknak holttestét, mossa meg az ő ruháit, és tisztátalan
legyen estig. (3Móz 11,24-25)
És minden, amire ezek közül holtuk után
esik valamelyik, tisztátalan legyen; akármely faedény, akár ruha, vagy bőr,
vagy zsák; akármely eszköz, amivel dolgozni szoktak, vízbe tetessen, és
tisztátalan legyen estig, ezután tiszta legyen. Akármely
cserépedény pedig, amelybe beleesik valami azokból, mindazzal együtt, ami benne
van, tisztátalan legyen, és az edényt törjétek el. Minden
megehető eledel, amelyhez az ilyen edényből víz
jut, tisztátalan, és minden megiható ital is minden ilyen edényben tisztátalan legyen. És
minden, amire azoknak holttestéből esik valami, tisztátalan; kemence és tűzhely
lerontasson; tisztátalanok azok és tisztátalanok legyenek nektek. (3Móz 11,32-35)
Ha tisztátalant érintek, akkor
magam is tiszátalan leszek, és a tisztátalan dolgok még a haláluk után is tisztátalanná
tesznek. Miután már nem „működnek”, akkor is ami hozzájuk ér, az tisztátalanná
válik. Ha olyan szokásokat, tanításokat, közösségeket veszünk elő, amelyeket
már egyszer tisztátalannak ítélt az Úr és elhagytunk, akkor azok ismét meg
fognak minket fertőzni. Ha csak elgondolkodunk arról, hogy milyen jó is lenne újra
elővenni valamit azok közül, akkor már „megfertőzzük” vele magunkat. Ilyen
alapanyagból nem lehet tisztát „főzni”. Felejtsük el, hogy megváltoztatjuk vagy
átértékeljük ezeket. Ha már egyszer elhagytuk, akkor maradjon is „halott”
számunkra.
Ez a
törvény a baromfélékről, a szárnyas állatokról, minden élő állatról,
amely nyüzsög a vizekben, és minden állatról, amely csúszik-mászik a földön. Hogy különbséget tehessetek a tisztátalan
és tiszta között, az olyan állat között, amely megehető,
és az olyan állat között, amely meg nem ehető.
(3Móz 11,46-47) [saját kiemelés]
Mindezek ma is arra tanítanak
bennünket, hogy ne keveredjen újra bűn az életünkbe, hanem egyre megszenteltebb
életet tudjunk élni. Valósággal az visz az életre, ha Isten igéjén gondolkodunk
mindenkor (Józs.1,8).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.