Ám haragudjatok, de ne vétkezzetek: a nap
le ne menjen a ti haragotokon;
(Ef 4,26)
Tudjuk, hogy a bűnök az egész
emberre hatással vannak, és minden bűn valamilyen szellemiséggel együtt „hozzám
van ragadva” (Róm.7,21), amíg az Úr Jézus elé nem viszem, meg nem bánom, nem
kérem a bocsánatát és megtisztítását, és el nem hagyom azt a bűnt. Sokszor
ártatlannak tűnő dolgokban is benne van a bűn, de az érzelmekkel, különösen a
negatív indulatokkal könnyen bűnbe eshetünk.
A haragot meg lehet élni jól és rosszul. Az efézusi
levélben a rossz haragról ír, hogy azt ne dédelgessük tovább, mint egy nap.
Isten is lehet haragos, de Ő ezt helyesen kezeli, nem úgy, mint egy bűnös
ember, akinek a lelke a bűn rabságában van. A harag állandósulása válik később
gyűlöletté, amely kifejezetten kívánatos, ha a bűnről van szó.
Volt Úz földjén egy ember, akinek Jób
volt a neve. Ez az ember feddhetetlen, igaz, istenfélő volt és bűngyűlölő. (Jób 1,1)
Gyűlölöm a gonoszok társaságát, és a
hitetlenekkel együtt nem ülök. (Zsolt 26,5)
Az Úr az igazat megpróbálja, a hitetlent
pedig, a gonoszság kedvelőjét, gyűlöli az ő lelke.
(Zsolt 11,5)
Az Úr gyűlöli a bűnt, sőt, Ő még
a hitetlent is gyűlölheti. Nekünk ezt nem engedi meg, mert mi nem tudjuk
annyira tökéletesen uralni az indulatainkat, mint Ő. De ahogyan Jób gyűlölte a
bűnt, és Dávid gyűlölte a gonoszok társaságát, az már kedves az Úr előtt.
Ezért kell minden indulatunkat az Úrban megvizsgálnunk és az Úr szerint
megítélnünk. Már beszéltünk arról, hogy a mózesi törvények szellemi háttérrel
rendelkeznek, és nem csak a fizikai cselekedeteket kell bennük látnunk
(Róm.7,14), ezért forduljunk a törvények leírásához.
Azután áldozzon az Úrnak e hálaáldozatból
tűzáldozatot: a kövérjét, a farkát egészen, amelyet a hátgerezdi végénél vágjon
el, és a belét takaró kövérjét, és minden kövérjét, amely a belek közt van. És a
két vesét is, és a rajtuk lévő kövérséget, amely a véknyaknál van, és a májon
lévő hártyát a vesékkel együtt vegye el. És füstölögtesse el azt a pap az oltáron:
tűzáldozati eledel ez az Úrnak. (3Móz 3,9-11)
A kövérjét pedig és a veséket és a máj
hártyáját elfüstölögtette a bűnért való áldozatból az oltáron, amint az Úr
parancsolta Mózesnek. (3Móz 9,10)
Próbálj meg, Uram, és kisérts meg, és
vizsgáld meg veséimet és szívemet. (Zsolt 26,2)
Ahogyan az áldozatok leírásából
látjuk, az áladozati állat veséjét és kövérjét meg kellett égetni az oltáron.
Amikor az Úr tűzzel megpróbál dolgokat, akkor azokból csak az marad meg, ami
kiállja ezt a próbát. Vagyis a kövér rész egyrészről szimbolizálja a bőséget,
másrészről pedig az eltakarást, elfedést. Amikor hálaáldozatot viszünk az Úr
elé, akkor azt a bőségünkből tegyük (2Kor.8,13), hogy egyenlőség legyen. Amikor
viszont a bűneinkkel megyünk az Úr elé, akkor bármivel is szeretnénk azokat
előtte takargatni, az Úr tűzében azok megpróbáltatnak és semmi sem marad rejtve.
A vese, mint kiválasztó szerv, szellemi értelemben szétválasztja az indulatokat
bennünk. Ezért kell azt feltenni az oltárra, és megpróbálni az Úr előtt,
ahogyan Dávid is kéri az Úrtól. Külön szerv ez a szívtől, mert a szív, a vese
által kimondott ítélet szerint hoz döntést és cselekszik. Általában akkor
kerülünk bajba, ha „elragad” minket az indulat, mert az gyakran hústesti, nem
az Úr szerinti indulat.
Megharagították a Meribáh vizeinél is, és
baja támadt Mózesnek miattuk, Mert megkeserítették az ő szívét, és
gondatlanul szólt ajkaival. (Zsolt 106,32-33)
A nép hitetlensége és
panaszkodása haragra ingerelte Mózest, aki ahelyett, hogy szólt volna a
sziklához, megütötte azt, és még a népre is indulatosan szólt. Ezt pedig az Úr
nem nézte jó szemmel, és emiatt nem mehetett be az igéret földjére. Emberi, más
szóval hústesti volt a haragja, amelyet nem támogatott az Úr. Isten a szolgáinak
nem engedi meg, hogy a népe felé ilyen indulatokkal közeledjenek. Pál is azt
mondja Timótheusnak, hogy intsen és feddjen, de úgy, hogy az megtérésre
indítson(1Tim.5,20; 2Tim.2,25). Mózes, a versengések vízénél komolyabb haragra
is gerjedt, amikor meglátta az aranyborjút, de ebben az esetben a haragját Isten
nem utasította el, mert teljesen jogosan háborodott fel.
És mikor közeledett volna a táborhoz,
látta a borjút és a táncolást, és felgerjedt Mózesnek haragja, és elvetette
kezéből a táblákat, és összetörte azokat a hegy alatt. Azután
fogta a borjút, amelyet csináltak, tűzben megégette, és apróra törte mígnem
porrá lett, és a vízbe hintve, itatta azt az Izrael fiaival. És
mondta Mózes Áronnak: Mit tett neked e nép, hogy ilyen nagy bűnbe keverted? Felelt
Áron: Ne gerjedjen fel uram haragja: ismered e népet, hogy gonosz. Mert azt mondták nekem: Csinálj nekünk isteneket,
akik előttünk járjanak; mert ama férfiúnak Mózesnek, ki minket Egyiptom
földjéről kihozott, nem tudjuk mint lett dolga. Én
pedig feleltem: Kinek van aranya? Szedjétek le; és nekem ide adták, én pedig a
tűzbe vetettem, és e borjú formálódott. És látva Mózes, hogy a nép megvadult,
mert Áron megvadította őket, ellenségeik csúfjára. Megállt
Mózes a tábor kapujában, és mondta: Aki az Úré, ide hozzám! és gyűltek ő hozzá
mind a Lévi fiai. És szólt nekik: Ezt mondja az Úr, Izrael
Istene: Kössön mindenitek kardot az oldalára, menjetek át és vissza a táboron,
egyik kaputól a másik kapuig, és ki-ki ölje meg az ő atyjafiát, barátját és
rokonságát. A Lévi fiai pedig a Mózes beszéde szerint
cselekedtek, és elhullott azon a napon a népből úgymint háromezer férfiú. (2Móz 32,19-28)
Mózes összetörte a törvény
tábláit, amelyeket Isten a saját kezével írt, megitatta népet az aranyborjú
maradékával, és leölette mindazokat, akik nem akartak az Úrral járni. Sokkal
messzebbre ment, mint a versengések sziklájánál. Emberi mértékkel ez a dühe
sokkal inkább méltó lett volna az ítéletre, mint a másik eset, ahol botjával
megütötte a sziklát és gondatlanul szólt a néphez. De erre a haragra Isten nem
így reagált, ezt nem ítélte el Mózesnél. Az aranyborjú esetében az Úrért
gerjedt fel a haragja, és a bálványimádást törölte el a nép közül. Isten
szemszögéből kell megértenünk ezt az igét, és nem szabad a mi emberi
normáinkhoz igazítani, jobban mondva lealacsonyítani. Ahogyan Isten népének
keveredése ellen szól az Úr (2Móz.34,15-16), úgy nem szabad nekünk, mai
keresztényeknek sem a bűnnel keverednünk.
Most azért azt írom nektek, hogy ne
társalkodjatok azzal, ha valaki atyafi létére
parázna, vagy csaló, vagy bálványimádó, vagy szidalmazó, vagy részeges, vagy
ragadozó. Az ilyennel még együtt se
egyetek. (1Kor 5,11) [saját kiemelés]
A kívül valókat pedig majd az Isten ítéli
meg. Vessétek ki azért a gonosz embert
magatok közül. (1Kor 5,13) [saját kiemelés]
Ha valaki elmegy hozzátok és nem ezt a
tudományt viszi, ne fogadjátok azt be házatokba, és azt ne köszöntsétek;
Mert aki köszönti azt, részes annak
gonosz cselekedeteiben. (2Ján 1,10-11) [saját kiemelés]
Ez első olvasatra lehet, hogy
erősnek tűnik, de emlékezzünk Jézus történetére, amikor Péter meg akarta őt
óvni a szenvedésektől (Mt.16,22-23), és Jézus rögtön megdorgálta a Péterben
lévő gonoszt. Nem utólag, négyszemközt mondta el neki, hogy mi a baj, hanem
azonnal elvágta a gonosz útját. Ma, ha valaki szóváteszi a bűnt, vagy csak
rákérdez, ahogyan Pétert megkérdezték a Kornéliusz házánál történtekről
(ApCsel.10.-11.fejezet), akkor már megkapja az ítélkező bélyeget. Holott ezzel
a szeretetteljes odafigyeléssel tudnánk egymásnak a legtöbbet segíteni, hiszen
sokszor aki benne van egy helyzetben, mint Áron az aranyborjú esetében, az gyakran
nem látja tisztán magát. A bűn egyik első következménye, hogy vakká tesz. Ezért
írja az Úr a laodiceai gyülekezetnek is, hogy vakok. Ők a büszkeség miatt
lettek vakok, de más bűnök is vakká tesznek. És ezzel a Sátán fogja le a
keresztény gyülekezeteket, hogy a hamis szeretettel közeledjenek egymás felé,
amely tolerál minden bűnt. Ha valaki szereti a saját gyermekét, akkor azzal teszi
érte a legtöbbet, hogy akár fenyítéssel is, de megtanítja arra, hogy mi a jó és
mi a rossz (Péld.5,22-23; 10,17; 11,32; 13,24; 15,10), ahogyan az Úr is
megdorgál mindenkit, akit fiává fogad (Zsid.12,6). Ahogy a pusztai vándorlás
során a hitetlenek és gonoszok elpusztultak, úgy a mai gyülekezetekből is ki
kellene zárni azokat, akik nem hajlandóak a megszentelődés útjára lépni. Mivel
a bűn „kis kovásza” megrontja az egész gyülekezetet, ahogyan János írja, még a
köszöntéssel is részesei leszünk a más bűnének. Ki kell jelentenünk, hogy nem
ismerjük a bűnnel járó szellemi törvényeket, ezért jobb lenne, ha nem bírálnánk
felül Isten igéjét, hanem aszerint élnénk. Meg kell értenünk a tisztaság
fontosságát.
Ha azzal vétkezik valaki, hogy hallotta a káromló beszédet, és
bizonyság lehetne, hogy látta, vagy tudja: ha meg nem jelenti azt, de hordozza
az ő vétségének terhét;
(3Móz 5,1) [saját kiemelés]
Lerontva okoskodásokat és minden
magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul ejtve minden gondolatot, hogy engedelmeskedjen a
Krisztusnak; (2Kor 10,5) [saját kiemelés]
Ha valaki csak hallotta a káromló
beszédet, akkor már bűnbocsánatot kellett kérnie! Ha csak tudomásom van a másik
bűnéről és elnézem neki, akkor már beszennyez engem is. Ezért ha egy bűnössel
megosztom a társaságom, és nem mondom ki, hogy nem vállalok közösséget az
életében lévő bűnnel, akkor már a köszöntésével is elfogadtam azt a bűnt,
amelyet a másik elkövet. Ezért aki olyan gyülekezetben van, ahol látja, hogy
mennyi bűn, világiasság és hamis szeretet van, és meg akarja tartani az örök
életét, jöjjön el onnan és akár egyedül is keresse az Urat, várva, hogy elviszi
őt azokhoz, akikkel együtt lehet igaz közösségben, vagy keressen egy ilyen
közösséget. Sokan nem vesszük elég komolyan, hogy a földi élet minősége valóban
élet-halál kérdés, mert mindnyájan egyedül fogunk megállni az Úr ítélőszéke
előtt (2Kor.5,10), ahol nem fogunk tudni másokra mutogatni, mert a saját
életünkért mi magunk vagyunk a felelősök!
Visszatérve témánkhoz, Mózes
életében is látjuk, hogy volt helyzet, amikor „tiszta” harag volt benne, bár
ezt nem sikerült neki minden helyzetben helyesen megélnie. Volt azonban egy
ember (1Tim.2,5), Jézus Krisztus, aki ezt mindig helyesen kezelte. Mivel tudjuk,
hogy Ő bűntelen volt (1Pét.2,22), ezért ha megnézzük azokat a helyzeteket,
amikor dühös volt, akkor láthatjuk, hogy hogyan élte meg a haragját.
És ott találta a templomban az ökrök, juhok és
galambok árusait és a pénzváltókat, amint ültek: És
kötélből ostort csinálva, kiűzte mindnyájukat a templomból, az ökröket is a
juhokat is; és a pénzváltók pénzét kitöltötte, az asztalokat pedig feldöntötte; És a
galambárusoknak mondta: Hordjátok el ezeket innen; ne tegyétek az én Atyámnak
házát kalmárság házává. Megemlékeztek pedig az ő tanítványai,
hogy meg van írva: A te házadhoz való féltő szeretet emészt engem. (Jn 2,14-17)
Az Úr házához fűződő féltő
szeretete miatt gerjedt haragra, és űzte ki az árusokat. A részletekről nem
sokat tudunk, de a benne lévő indulatot pontosan mutatja cselekedete. A haragja
az árusok cselekedetére irányult, és nem kifejezetten az árusokra. Ahogyan
feljebb taglaltuk, nem a bűnösöket gyűlölte, hanem a bűnt.
Ezért ad jelt nektek az Úr maga: Íme, a
szűz fogan méhében, és szül fiút, s nevezi azt Immánuelnek, Ki
vajat és mézet eszik, míg megtanulja a gonoszt megvetni, és a jót választani; (Ézs 7,14-15)
Amíg el nem kezdte a szolgálatát,
addig neki is meg kellett tanulnia gyűlölni a gonoszt. Ahogyan minden ember a
sötétség birodalmába születik, és nincs Isten ismerete, Jézusnak is meg kellett
tanulnia a különbségtételt jó és gonosz között. Senkinek nem kedveskedett, csak
azért, hogy kerülje a konfliktust.
Így hát magatok ellen tesztek
bizonyságot, hogy fiai vagytok azoknak, akik megölték a prófétákat. Töltsétek
be ti is a ti atyáitoknak mértékét! Kígyók, mérges kígyóknak fajzatai,
miképpen kerülitek ki a gyehennának büntetését? Annak
okáért íme prófétákat, bölcseket és írástudókat küldök én hozzátok: és azok
közül némelyeket megöltök, és megfeszítetek, másokat azok közül a ti zsinagógáitokban
megostoroztok és városról-városra üldöztök. Hogy rátok szálljon minden igaz vér,
amely kiömlött a földön, az igaz Ábelnek vérétől Zakariásnak, a Barakiás fiának
véréig, akit a templom és az oltár között megöltetek. (Mt 23,31-35)
Nyilvánosan „nekiment” a
farizeusoknak, nem gondolt semmilyen társadalmi viselkedésformára, hanem
szabadon kiengedte a haragját ellenük, és megmondta nekik az igazat. A
farizeusoknak ezért volt nagy a bűnük, mert tudták mit csinálnak és nem akartak
abból megtérni (Jn.9,41). A megtérni vágyókkal azonban teljesen másképp
viselkedett, mint ahogyan Jézus a parázna nő esetében látjuk, hogy nem a bűnöst
ítélte el (Jn.8.fej.), hanem a bűnét —„eredj el és többé ne vétkezz!”
— mondta neki, ahogyan más bűnösnek is (Jn.5,14). Mivel Isten semmilyen
közösséget nem vállal a bűnnel, ezért az életünkben lévő legkisebb bűn is el
fog minket választani Tőle. Amíg a bűnt nem rendezzük, és nem tisztulunk meg,
addig nem lehet teljes közösségünk Istennel. Külön kegyelem, ha rámutat az életünkben
lévő bűnre, mert akkor könnyebb attól megszabadulni.
Ha az Úrhoz akarunk
kerülni, akkor csak úgy tudunk végigmenni ezen az életen, ha gyűlöljük a bűnt.
Ezen az úton egyedül is nehéz megállni a tisztaságban, de egy közösség
amennyire támogató tud lenni, ugyanannyira veszélyes is lehet, ha nem jó példát
mutat a tagjainak. Egymásnak mutatunk példát az életünkkel, ha pedig rossz példát
követünk, akkor a halál felé fogunk menni. Engedjük meg másoknak, hogy
figyelmeztessenek a bűnre az életünkben. Az Úrnak fenyítését örömmel fogadjuk,
hogy végül Nála lehessünk egy örök életre. Tanuljuk meg gyűlölni a bűnt, mert
csak akkor leszünk olyan elszántak vele szemben, hogy sehol sem tűrjük meg.
Atyámfiai, hogyha valaki ti köztetek
eltévelyedik az igazságtól, és megtéríti őt valaki, Tudja
meg, hogy aki bűnöst térít meg az ő tévelygő útjáról, lelket ment meg a
haláltól és sok bűnt elfedez. (Jak 5,19-20)
Másokat pedig rettentéssel mentsetek meg,
kiragadva őket a tűzből, és utálva még a ruhát is, amelyet a hústest
beszennyezett. (Júd 1,23)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.