És mondta Mózes Józsuénak: Válassz nekünk
férfiakat és menj el, ütközz meg Amálekkel. Holnap én a halom tetejére állok és
az Isten pálcája kezemben lesz. És úgy cselekedett Józsué amint mondta
neki Mózes, megütközött Amálekkel: Mózes, Áron és Húr pedig felmentek a halom
tetejére. És lett, mikor Mózes felemelte kezét,
Izrael győzött; mikor pedig leeresztette kezét, Amálek győzött. Mikor
azért Mózes kezei elnehezedtek, követ hoztak és alátették, hogy arra üljön;
Áron pedig és Húr tartották az ő kezeit, egyfelől az egyik, másfelől a másik,
és felemelve maradtak kezei a nap lemenetéig. Józsué pedig leverte Amáleket és az ő
népét fegyver élével. (2Móz 17,9-13)
Ha egy csata sorsa egy ember
felemelt kezén múlik, akkor a győzelemnek nem sok köze van a ténylegesen
harcolók tudásához és erejéhez, hanem valami szellemi erőnek kell a háttérben
működnie, amely a látható világ eseményeit ilyen mértékben befolyásolja. Környező
világunknak két fő része van, a látható anyagi világ és a láthatatlan szellemvilág
(Kol 1,16). Mivel a láthatatlan rész a nagyobb és erősebb, hiszen ebből állt
elő minden látható (Zsid.11,3), ezért ennek a befolyása alatt van minden fizikai
dolog (lásd a bibliai csodákat). Mivel a Bibliát végigkíséri ez a
törvényszerűség, ezért állíthatjuk, hogy minden szellemben dől el először, és az
eredménye utána lesz látható számunkra. A szellemvilág szabályait az anyagi
világ eszközeivel nem tudjuk befolyásolni, csak és kizárólag szellemi (de nem
értelmi) eszközökkel.
Lett pedig, amikor Józsué Jerikónál volt,
felemelte az ő szemeit, és látta, hogy íme egy férfiú állt előtte meztelen
karddal kezében. És hozzá ment Józsué, és mondta neki: Közülünk való vagy-e te,
vagy ellenségeink közül? Az pedig mondta: Nem, mert én az Úr
seregének fejedelme vagyok, most jöttem. És leborult Józsué a földre arccal, és
meghajtotta magát, és mondta neki: Mit szól az én Uram az ő szolgájának? (Józs 5,13-14)
És mondta az Úr Józsuénak: Lásd! kezedbe
adtam Jerikót és királyát a sereg vitézeivel együtt. Azért járjátok körül a várost mind ti
hadakozó emberek, megkerülve egyszer a várost. Így cselekedj hat napon át. És
hét pap hordozzon hét kos-szarvból való kürtöt a láda előtt; a hetedik napon
azonban hétszer kerüljétek meg a várost, a papok pedig kürtöljenek a kürtökkel. És ha
majd belefújnak a kos-szarvba, mihelyt meghalljátok a kürtnek szavát, kiáltson
fel az egész nép nagy kiáltással, és leszakad a város kőfala magától, és
felmegy arra a nép, ki-ki az előtte való helyen.
(Józs 6,2-5)
Az Úr, előre megmondta Józsuénak,
hogy mi lesz a csata kimenetele. Erről a Jerikóban élők mit sem tudtak, ezért
berendezkedtek a védelemre és elszánták
magukat a harcra. De a sorsuk már meg volt pecsételve, azáltal hogy a fölöttük
lévő szellemi erőket az Úr már legyőzte. Nem tudtak róla, hogy az őket
„védelmező” démonok (Zsolt.106,37-38) már nincsenek a helyükön, ezért a zsidó
nép elleni harcba szellemi segítség nélkül mentek bele. A sorsuk előre eldőlt, ezért
mondhatnánk, hogy esélyt sem kaptak a túlélésre, de ez nem így van, mert hét
napjuk volt rá, hogy megadják magukat. Hiszem, hogy attól a pillanattól fogva,
amikor az Úr mondta Józsuénak, hogy a kezébe adta a várost, már nem volt erejük
a gonosz szellemi erőknek a városban lévő emberek fölött, ezért ők szabad
akaratból választhatták volna a megadást és az életet. Ráháb elmondja, hogy
tudták, hogy az Úr a zsidóknak adta a földjüket, és tudták, hogy ki ez az Isten
(Józs.2,9-11), de mégsem hódoltak be, hanem inkább a halált választották. Ebből
a helyzetből is kiválóan látszik, hogy Isten kegyelméből kettéválik az ember és
a gonosz szellemek sorsa. A gonosz szellemeknek nincs választási lehetőségük,
bizonyosan haladnak a nekik kiszabott ítélet felé. Az embernek azonban Isten
mindig megadja a választási lehetőséget az élet és a halál között, mert ennyire
szeret bennünket (Jn.3,16).
És mondta neki az Úr azon az éjszakán:
Kelj fel, menj alá a táborba, mert kezedbe adtam őket. Ha
pedig félsz lemenni, menj le te és Púra, a te szolgád a táborba. És
hallgasd meg, mit beszélnek, hogy annak utána megerősödjenek a te kezeid, és
menj alá a táborba. És lement ő és Púra, az ő szolgája a fegyveresek szélső
részéhez, akik a táborban voltak. És a Midiániták és az Amálekiták és a
Napkeletiek minden fiai úgy
feküdtek a völgyben, mint a sáskák sokasága, és tevéiknek nem volt száma
sokaságuk miatt, mint a fövenynek, mely a tenger partján van. Mikor
pedig Gedeon oda
ment, íme az egyik férfiú éppen
álmát beszélte el a másiknak, és mondta: Íme álmot álmodtam, hogy egy sült
árpakenyér hengeredett alá a Midiániták táborára, és mikor a sátorig jutott,
megütötte azt, úgy hogy eldőlt, és felfelé fordította azt, és a sátor ledőlt. A
másik aztán felelt és mondta: Nem egyéb ez, mint Gedeonnak, a Joás fiának, az
Izraelből való férfiúnak fegyvere, az ő kezébe adta az Isten Midiánt és egész
táborát. (Bír 7,9-14)
Gedeon példája annyiban
különbözik a Józsuénál láttottaktól, hogy a Jerikóban élők szívéhez nem szólt
közvetlen az Úr, míg itt a sereg katonáinak álmot adott, és azzal az álommal a
félelem szellemét kapták. Ezzel az Úr, Gedeon számára szellemben előkészítette
a helyzetet. De Gedeonnak sem engedte meg, hogy a saját erejében bízzon, hanem olyan
kicsire apasztotta serege létszámát, hogy az önerőből már biztosan nem
győzhetett volna. Ráadásul fegyvert nem is vittek magukkal a kezükben, hanem csak
fáklyát és kürtöt. A kulcs tehát nem a két szemben álló sereg képességén múlt,
hanem a szellemvilág befolyásán az anyagi világon, mert az Úr az egyik oldalon
félelmet gerjesztett, a másik oldalon pedig a Benne való bizalmat (hitet)
erősítette meg, amely azután önmagában is eldöntötte a csatát.
A kapu előtt pedig volt négy bélpoklos
férfi, akik mondták egymásnak: Miért maradunk itt, hogy meghaljunk éhen? Ha azt határozzuk is, hogy bemegyünk a
városba, ott is ínség van, és akkor ott halunk meg; ha pedig itt maradunk, akkor
itt halunk meg; gyertek el azért, szökjünk el a Szíriabeliek táborába, ha
meghagyják életünket, élünk, ha megölnek, meghalunk. És
felkeltek alkonyatkor, hogy a Szíriabeliek táborába menjenek; és mikor odaértek
a Szíriabeliek táborának széléhez, íme már nem volt ott senki. Mert
az Úr azt cselekedte, hogy a Szíriabeliek tábora szekerek zörgését és lovak
dobogását, és nagy sereg robogását hallotta, és mondták egymásnak: Íme az
Izrael királya bérbe fogadta meg ellenünk a Hitteusok királyait és az Egyiptombeliek
királyait, hogy ellenünk jöjjenek. És felkelve elfutottak alkonyatkor, és
elhagyták mind sátraikat, mind lovaikat, mind szamaraikat, amint a tábor volt,
és elfutottak, csakhogy életüket megmenthessék.
(2Kir 7,3-7)
Aki az Úrral jár, az bátran
menjen előre, és cselekedje meg amit az Úr mond neki, mert nem tudhatja, hogy a
szavai és a tettei a környezetében hogyan csapódnak le. A négy leprás járása a
valóságban biztosan nem úgy hangzott, mint egy hadseregé, de a szíriaiak mégis
úgy hallották, mintha egy egész hadsereg közeledne feléjük. Sokszor a szavaink
is más és más értelmet nyernek a hallgatóban, mint amilyen szándékkal kimondjuk
őket. Nem ismerjük a másik ember szívét, nem tudjuk, hogy milyen szellem lakik
benne (Lk.9,55), ezért a reakcióit sem tudjuk kiszámítani. Emiatt csak a Szent
Szellem tud minket pontosan vezetni, mert előtte nincs titok, hiszen az Isten
mélységeit is kutatja (1Kor.2,10). Ne felejtsük el, hogy nem a bűnös embert
kell gyűlölnünk, hanem a bűnt. Nem a gonosz embert kell gyűlölnünk, hanem a
gonoszságot. Meg kell tanulnunk a láthatók mögé nézni, és mindennek a szellemi
hátterét kutatni,
Mert noha hústestben élünk, de nem
hústest szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem
hústestiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására; (2Kor 10,3-4)
Mert nem vér és hústest ellen van nekünk
tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet
sötétségének világbírói ellen, a gonoszság szellemei ellen, melyek a
magasságban vannak. (Ef 6,12)
A szellemi háttér a fontos, és
nem a látható, ezért az ima, az Ige és a Szent Szellem kijelentése a legerősebb
fegyverünk ebben a harcban. Ebben a harcban nincs szünet (Mt.12,43-45), mert a
szellemi lények nem fáradnak el. De ha mi Krisztusban vagyunk, akkor nem
vagyunk egyedül ebben a harcban. Egyébként Krisztus testében tudunk egymásért
is imádkozni, ezért emberként sem állunk egyedül. Jézus ideadta a nevét a Benne
hívőknek, hogy az Ő nevében menjenek és kérjenek.
És akármit kértek majd az én nevemben,
megcselekszem azt, hogy dicsőíttessen az Atya a Fiúban. (Jn 14,13)
Bizony mondom nektek: Amit megköttök a
földön, a mennyben is kötve lesz; és amit megoldotok a földön, a mennyben is
oldva lesz. (Mt 18,18)
A szellemi harcot ne csak a
démonűzéssel párosítsuk, mert minden egyes ima egy szellemi harc. A könyörgés,
a közbenjárás, a gonosz erők megkötözése, Istentől kérni valakinek a megtérését
mind-mind egy-egy szellemi harc.
Intelek azért mindenek előtt, hogy
tartassanak könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden emberekért, Királyokért
és minden méltóságban lévőkért, hogy csendes és nyugalmas életet éljünk, teljes
istenfélelemmel és tisztességgel. (1Tim 2,1-2)
Ha hitetlen városi és országos
vezetőkért imádkozhatunk, hogy jobb életet éljünk, akkor ez valóságos szellemi
harc. Ha imában kérjük, hogy egy testvérünk le tudjon tenni egy szenvedélyt,
akkor az harc a lelkéért. Csodálatos dolog az Úrtól, hogy nem vár el ehhez
semmilyen külsőséget, hanem csak a szívünk tisztaságát. Mert amikor azt mondja,
hogy
Te pedig amikor imádkozol, menj be a te
belső szobádba, és ajtódat bezárva, imádkozz a te Atyádhoz, aki titkon van; és
a te Atyád, aki titkon néz, megfizet neked nyilván. És
mikor imádkoztok, ne legyetek sok beszédűek, mint a pogányok, akik azt
gondolják, hogy az ő sok beszédükért hallgattatnak meg. (Mt 6,6-7)
Nem a szenzációs imákat hallgatja
meg az Úr, hanem az őszinte, szívből jövőt, olyat mint Annáét, akinek a szája
mozgott, de hang nem jött ki rajta (1Sám.1,9-16). Jézus is sokszor egyedül,
félrevonulva imádkozott, nem is tudjuk, hogy pontosan mit. Az ima mellett egy
másik igen fontos eszköz a szellemi harcban a böjt. Ezt sok mai Biblia már nem
is írja (Mrk 9,29; 1Kor 7,5; ApCsel 10,30), mert azt állítják, hogy ez csak a
vallásosság egyik cselekedete, de nem szerepelt az eredeti szövegekben, hanem
később toldották be. Ez az ige alapján nem bizonyítható álláspont sőt, tapasztalati
úton állíthatom, hogy igen erős szellemi fegyver.
És mikor negyven nap és negyven éjjel
böjtölt, végre megéhezett. (Mt 4,2)
Te pedig mikor böjtölsz, kend meg a te
fejedet, és a te orcádat mosd meg; Hogy ne az emberek lássák böjtölésedet,
hanem a te Atyád, aki titkon van; és a te Atyád, aki titkon néz, megfizet neked
nyilván. (Mt 6,17-18)
Ez a fajzat pedig ki nem megy, hanem ha
könyörgés és böjtölés által. (Mt 17,21)
Mikor azért azok szolgáltak az Úrnak és
böjtöltek, mondta a Szent Szellem: Válasszátok el nekem Barnabást és Saulust a
munkára, amelyre én őket elhívtam. (ApCsel 13,2)
Jézus a szolgálatát egy negyven
napos böjttel kezdte. Ez csak egy sima vallásos cselekedet lett volna?
Semmiképpen sem, mert amikor elmegy a pusztába, akkor azt írja az ige, hogy „vitetett
a Szellemtől a pusztába”, majd pedig a böjt után „megtért
a Szellemnek erejével”. A pusztában kapta meg böjtöléssel és
imádkozással a szolgálatához szükséges szellemi erőt. De ugyanígy látjuk az
apostoloknál is, hogy imádkozás mellett böjtöltek az Úr vezetéséért, és akkor
szólt a Szent Szellem hozzájuk. De a gonosz szellemek kiűzésében is fontos
eszköz a böjtölés, mert ahogyan Jézus mondja, van olyan, amelyik csak
könyörgéssel és böjtöléssel hagyja el az embert.
Mivel az egész világrendszer egy
szellemi fejedelem, a Sátán, uralma alatt van (Ef.2,2), ezért nem tehetjük meg,
hogy ezt figyelmen kívül hagyva éljünk, Krisztusban hívőként még inkább nem. Hála
az Úrnak, hogy Ő harcol velünk és értünk (de nem helyettünk!), mert a
támogatása nélkül semmire sem jutnánk. Jézus már legyőzte (Mrk 3,27; Kol 2,15)
a fejedelemségeket, ezért nekünk ebben a hitben kell megállnunk és eszerint
kell a szellemi harcunkat megvívnunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.