A teljes írás Istentől ihletett és
hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, Hogy
tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített. (2Tim 3,16-17)
Gyakran kérdés, hogy a Biblia az
egy kultúrtöténeti írás vagy valóban Isten szava. A hitetlenek körében ez csak
egy nép vallásos irata, amely nem különbözik más népek hasonló irataitól. De
nekünk, akik hiszünk Istenben és hisszük, hogy Jézus Krisztus az Isten Fia, a
mi megváltónk, nekünk valóban Isten szava. De akkor mint keresztények, akik
elfogadjuk Jézus Istenségét, kell-e foglalkoznunk az Ószövetséggel, amely a
zsidó népnek adatott. Sok művelődéstörténész, akik kereszténynek is vallják
magukat, arra bíztatnak, hogy ne olvassuk az Ószövetséget, mert az teljesen más
istenképet ad elénk, mint az Új Szövetség kegyelmes Istene. Hogyan lehet, hogy
ez a két szövetség ilyen különböző istenképet fest elénk? Lehet, hogy mégis
ugyanaz az Isten szerepel mindkét szövetségben?
Ha valaki azt állítja, hogy
megismerte Istent Jézusban, mint megváltó és szerető Istent, akkor el kell
hinnie, hogy Ő az, akinek mondja magát. Mindenek előtt azt kell elhinnie, hogy
Ő valóban bűntelen életet élt, és emiatt adhatta magát váltságul sokak bűnéért,
mert különben a saját bűneiért kellett volna meghalnia. Ha pedig bűntelen
életet élt, akkor nem is hazudhatott. De honnan tudhatjuk, hogy amit leírtak
róla, az úgy is volt?
Ezeket beszéltem nektek, amíg veletek
voltam. Ama vigasztaló pedig, a Szent Szellem,
akit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és
eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondtam nektek. (Jn 14,25-26)
Jézus maga mondja, hogy a
beszédeket, amiket Ő mondott, azokat a Szent Szellem eszünkbe fogja juttatni.
Ezért amit az apostolok írtak, az a Szent Szellem vezetése alatt íródott, és Ő
mondta el Jézus szavait. Még azokat is, amelyeket egyedül, a tanítványok
jelenléte nélkül szólt. Ennek megfelelően hitelesnek kell elfogadnunk, amit az
Új Szövetségben olvasunk. Ráadásul nem csak Jézus tesz bizonyságot erről, hanem
Pál is, ahogyan látjuk a bevezető igében. Két vagy három tanú vallomására pedig
minden megáll (2Kor 13,1). Mit is mond Jézus az írásokról?
Tudakozzátok az írásokat, mert azt
hiszitek, hogy azokban van a ti örök életetek; és ezek azok, amelyek bizonyságot
tesznek rólam;
(Jn 5,39)
Mert ha hinnétek Mózesnek, nekem is hinnétek;
mert én rólam írt ő. Ha pedig az ő írásainak nem hisztek, mi módon
hisztek az én beszédeimnek?
(Jn 5,46-47)
A farizeusok szemére veti, hogy olvassák
ugyan az ószövetségi írásokat, de nem ismerik fel, hogy azok róla tesznek
bizonyságot. Ezzel Jézus elismeri, hogy a Messiásra vonatkozó részek mind róla
szólnak, és már Mózestől kezdődően szerepel a kijelentés az írásokban. Ezzel
nem csak azt árulja el számunkra, hogy megtalálható az Ószövetségben, hanem azt
is igazolja, hogy azok az írások Istentől ihletettek, mert Ő valóban betölti a
róla szóló próféciákat. De Jézus még konkrétabban állást foglal az Ószövetség
írásai mellett.
Naponta nálatok voltam, a templomban tanítva,
és nem fogtatok meg engem; de szükség, hogy
az írások beteljesedjenek. (Mrk 14,49)
Mert azok a bosszúállásnak napjai, hogy
beteljesedjenek mind azok, amik megírattak.
(Lk 21,22)
Jézus ismerte az írásokat, és
tudta, hogy az élete be fogja teljesíteni az írásokat. Máté evangéliuma, amely
a zsidóknak tett bizonyságot Jézusról, sokszor a történetekhez odateszi a
próféciát is, amely azzal az eseménnyel beteljesedett. Csak néhány példa:
És ott volt egész a Heródes haláláig, hogy
beteljesedjen, amit az Úr mondott a próféta által, aki így szólt: Egyiptomból hívtam
ki az én fiamat. (Mt 2,15)
Hogy beteljesedjen, amit Ésaiás próféta
mondott, így szólva:
Ő vette el a mi erőtlenségünket, és ő hordozta a mi betegségünket. (Mt 8,17)
Hogy beteljesedjen amit a próféta szólt,
mondva: Megnyitom az én számat példázatokra; és kitárom, amik e világ alapítása
óta rejtve voltak. (Mt 13,35)
Ezek az igehelyek nem csak azt
bizonyítják, hogy az Ószövetség ígéretei Jézussal beteljesedtek, hanem az
isteni ihletettségről is, hiszen ha valaki azt állítja magáról, hogy Ő az Isten
fia, és az élete bizonyság erről, akkor akik korábban róla prófétáltak, azoknak
is Istenből kellett szólniuk. Jézus halála után már „könnyű” meglátni az
istenségét, de ezek az írások még mind a feltámadása előtti cselekedeteiről
szólnak, amikor még mindez kérdéses lehetett volna. Ma már ismerjük a nevének
és szavainak erejét, de a születése előtt írt próféciák csak kijelentés útján
tudhatták meg mindezeket a Szent Szellemtől.
Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő
Szelleme által: mert a Szellem mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit
is. (1Kor 2,10)
Hogy tudniillik kijelentés útján ismertette meg velem a
titkot, aszerint, amint az előbb megírtam röviden, Melynek
olvasásából megérthetitek, hogy micsoda az én értelmem a Krisztus titka felől; Amely
egyéb időkben meg nem ismertettetett az emberek fiaival úgy, ahogy most
kijelentetett az Ő szent apostolainak és prófétáinak a Szellem által: (Ef 3,3-5)
És hogy megvilágosítsam mindeneknek, hogy
miképpen rendelkezett Isten ama titok felől, amely elrejtetett örök időktől
fogva az Istenben, aki mindeneket teremtett a Jézus Krisztus által; Azért,
hogy megismertettessen most a mennybeli fejedelemségekkel és hatalmasságokkal
az egyház által az Istennek sokféle bölcsessége,
(Ef 3,9-10)
Még a mennyei fejedelemségek sem
tudhatták meg közvetlenül Istentől, hogy kicsoda Jézus, és mi az Atya közös
terve Jézussal, hanem csak embereknek jelentetett ki a Szent Szellem által.
Ebből is láthatjuk, hogy az ember mennyire különleges helyen van Istennél.
Egyedül az ember képes az Istennel eggyé válni, és a szellemen keresztül bensőséges
kapcsolatban lenni az Atyával. Ez egészen csodálatos!
De Jézus még messzebbre megy az
Ószövetség hitelességét tekintve. Nem csak a róla szóló próféciákat akarta
teljesíteni azáltal, hogy megélte azokat, hanem konkrétan állást foglal az írásokról.
Felelt nekik Jézus: Nincs-e megírva a ti
törvényetekben: Én mondtam: Istenek vagytok? Ha azokat isteneknek mondta, akikhez az
Isten beszéde lett (és az írás fel nem bontható),
(Jn 10,34-35)
Idézi a 82. zsoltárt, és meg sem
kérdőjelezi azt, ami ott van megírva. Ma már ugye próbálják lágyítani ezt a
részt, azzal, hogy ott nem kifejezetten istenek szerepelnek, hanem bírák és
vének. De Jézus maga mondja el nekünk, hogy ott bizony istenek szerepelnek.
Ezzel megerősít egy másik igen fontos tényt is, mégpedig azt, hogy a népek
felett igenis szellemi fejedelemségek és hatalmasságok állnak, akik Isten fiai,
vagyis angyalok. És még egy fontos kijelentést tesz: „az írás fel nem bontható”.
Ezzel elmondja, hogy ami meg van írva, az úgy ahogy van Istentől van, és meg
sem kérdőjelezi az írások hitelességét. Még azt sem kérdőjelezi meg, hogy amikor
Isten szavát idézi a zsoltár, akkor azt hitelesen teszi. Egyébként is úgy
tanított, hogy az írások mély ismeretéről tett bizonyságot, de mivel Ő Szent Szellemtől
teljesen átitatva értelmezte, ezért magyarázhatta azokat hatalommal (Mk 1,22;
Mt 7,29). Máshol pedig az egész ma Ószövetségnek ismert gyűjteményről tesz
bizonyságot:
Hogy rátok szálljon minden igaz vér,
amely kiömlött a földön, az igaz Ábelnek vérétől Zakariásnak, a Barakiás fiának
véréig, akit a templom és az oltár között megöltetek.
(Mt 23,35)
Zakariás a 2Krónika 24.
fejezetében szerepel. A zsidó Ószövetség ugyanazokból az írásokból áll, mint a
keresztény, csak a sorrend más. Ott a Krónikák könyvei állnak a végén, nem úgy
mint a mi keresztény Bibliánkban Malakiás. Ezzel a kijelentésével Jézus az
összes, ma Ószövetségként ismert írásról bizonyságot tesz, kivétel nélkül.
De ha ennyi bizonyság valakinek nem
lenne elég, akkor nézzünk meg egy másik személyt, aki bizonyságot tesz az
Ószövetség írásainak isteni eredetéről. Jézus párbeszédbe elegyedik valakivel,
aki először neki idézi az írást, majd erre Jézus is idézettel válaszol:
Mert meg van írva: Az ő angyalainak
parancsol te felőled, hogy megőrizzenek téged; (Lk 4,10)
Mondta neki Jézus: Viszont meg van írva:
Ne kisértsd az Urat, a te Istenedet.
(Mt 4,7)
Felelve pedig Jézus, mondta neki: Távozz
tőlem, Sátán; mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki
szolgálj. (Lk 4,8)
A Sátán maga idézi az írásokat,
és Jézus is az írásokkal válaszol neki. Amit ebből meg kell látnunk az az, hogy
még a Sátán sem vonja kétségbe az írások hitelességét, forrását és erejét!
Amikor Jézus az írásokból válaszol neki, akkor arra nem tud mit mondani. Isten
igéje elnémítja az Sátánt! Ezzel bizonyságot tesz róla a Sátán, hogy az 5Mózes
isteni ihletettségű. Nem csak Jézus neve készteti visszavonulásra, hanem a
teljes írás. Mivel Istentől származik, ezért hiteles és erő árad ki belőle amikor
a szánkra vesszük. Ezért kell mindannyiunknak forgatni Isten igéjét, mert ez az
egyetlen támadófegyverünk a Sátán minden erőivel szemben, amikor idézzük az
írásokat.
a Szellemnek kardját, amely az Isten beszéde: (Ef 6,17)
Isten beszéde megáll minden
körülmények között. hisszük, hogy ezért is kellett a Váradi-Károli Bibliának
elkészülnie, hogy az egyetlen „mérőzsinórunk” hiteles maradhasson, minden
modern lágyítás nélküli, a korszellemtől mentes legyen.
Mindezek fényében van még egy dolog,
amelyet az írások tisztáznak. Ez pedig Jézus származása. Magyarországon kedvelt
eljátszani a gondolattal, hogy Jézus magyar, jobban mondva párthus lehetett. De
a Biblia mást mond. Itt most nem is Jézus családfájára hivatkoznék, bár mivel
azok is részei az írásoknak, ezért mindenképpen igazak, hanem Jézus szavaira, Akit
ez a mozgalom is igaznak és Isten Fiának mond.
Ti azt imádjátok, amit nem ismertek; mi
azt imádjuk, amit ismerünk: mert az üdvösség
a zsidók közül támadt. (Jn 4,22) [saját kiemelés]
Jézus ezzel kimondja, hogy Ő, mint
a mi megváltónk, zsidó. Ezt nem tudom, hogy hogyan lehet másképp magyarázni.
Ahogyan láttuk, az igazmondó Isten Fia, maga tesz bizonyságot az Ószövetség
hitelességéről is. Ezért nagy kárt okoz az, aki az Ószövetség olvasásától távol
tartja az embereket. Ha már Lukács (Filem.24; Kol 4,4; 2Tim 4,11) kivételével,
aki egy zsidó ember közelében ismerkedett meg az evangéliummal, más népen keresztül Isten nem
tudósít Jézusról, és Jézus bizonyságot tesz az Ószövetségről — hangsúlyoznám,
hogy más, idegen írásról nem tesz bizonyságot — akkor jobban tesszük, ha mi
is elfogadjuk, mint Isten szavának hiteles gyűjteményét.
Az Úr adjon mindnyájunknak
kijelentéseket belőle gazdagon!
Tudva először azt, hogy az írásban egy prófétai
szó sem támad saját magyarázatból. Mert sohasem ember akaratából származott
a prófétai szó; hanem a Szent Szellemtől indíttatva szóltak az Istennek szent
emberei. (2Pét 1,20-21)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.