Hogy mindazok az emberek, akik látták az
én dicsőségemet és csodáimat,
amelyeket cselekedtem Egyiptomban és e pusztában, és megkísértettek engem immár
tízszer, és nem engedtek az én szavamnak: Nem látják meg azt a földet, amely felől
megesküdtem az ő atyáiknak; senki nem látja azt azok közül, akik gyaláztak engem. De az
én szolgámat, Kálebet, mivelhogy más szellem volt vele, és tökéletességgel
követett engem, beviszem őt arra a földre, amelyre bement, és örökségül bírja
azt az ő magva. (4Móz 14,22-24)
Az Úr mindenkinek megadta és
megadja a lehetőséget az örök életre. Az ószövetségi idők pogány népei között
is, akinek igaz volt a szíve, azok bizonyosan az Úrhoz kerültek (Róm.2,14-15).
Hogy ki számít igaznak az Úr előtt, az önmagában is egy nagy téma, ezért ezt
itt most nem tudom megtárgyalni. De az ószövetség idején is, ugyanúgy, ahogyan
ma is, a szív és a hit igazságát számítja be Isten az embernek, és nem a
törvények betartását. Mivel ez teljesen az egyén felelőssége, ezért mondhatjuk,
hogy Jézus áldozatának van egy objektív és egy szubjektív oldala. Az objektív
oldal az, hogy Ő az áldozatával valóban megváltott mindenkit a bűneinkből, és az
Ő áldozata valóban olyan súlyú, ahogyan meg van írva. Ez azonban nem válik
szubjektív megtapasztalássá, amíg én magam oda nem megyek Hozzá, és kérem a
saját bűneim bocsánatát. Akkor lesz az Ő áldozata számomra megmentéssé, vagy
ahogyan magyarul mondjuk, üdvösségem lesz Általa. Az ószövetséghez képest van
egy új feltétel. Aki nem fogadja el Jézus bizonyságát, az nem üdvözülhet.
Mert sokan vannak a hivatalosok, de
kevesen a választottak. (Mt 22,14)
Isten mindenkit meghívott az örök
életre, de ezt a meghívást nem mindenki fogadja el. Ezért vannak sokan a
hivatalosok. A választottak ellenben kevesen vannak, akikről azt mondja az Úr,
hogy „választott edényem” (ApCsel.9,15), mint az apostolok is.
Így volt ez a zsidó néppel is,
ahogyan ma a keresztény társadalommal is. Aki akkor ott élt Egyiptomban, az
mindenki hivatalos volt az ígéret földjére. Egységesen mindenkinek szólt a
szabadítás. Együtt is indultak el. Akkor még mindenki úgy gondolta, hogy
végigmegy ezen az úton, egészen a célig. De nem így történt.
Voltak mindnyájan a megszámláltattak:
hatszázháromezer és ötszáz ötven. (4Móz 1,46)
A léviták egyáltalán nem voltak
megszámlálva, sem a nők, sem a gyermekek. Ehhez jöttek még a gyülvész népek,
akik nem is zsidók voltak. Becslések szerint kb. 1-3 millió főt számláló
csoportról beszélhetünk. Ahogyan a tegnapi bejegyzésben is taglaltam,
sokféleképpen élték meg az emberek ezt az utat. Sokan vissza akartak fordulni.
Az Úr azonban többször megkegyelmezett a zúgolódó népnek, de egyszer ennek a
türelemnek vége lett.
Mondd meg nekik: Élek én, azt mondja az
Úr, hogy éppen úgy cselekszem veletek, amiképpen szóltatok az én füleim
hallására! E pusztában hullanak el a ti
holttesteitek, és pedig mindazok, akik megszámláltattak a ti teljes számotok
szerint, húsz esztendőstől fogva és azon felül, akik zúgolódtatok ellenem. És
nem mentek be arra a földre, amelyre nézve felemeltem az én kezemet, hogy
lakosokká teszlek abban titeket; Kálebet, a Jefunné fiát és Józsuét, a Nún fiát
kivéve. (4Móz 14,28-30)
Istennek majdnem minden
tulajdonságáról úgy tudjuk, hogy végtelen. Egyet kivéve. Ez pedig a türelem. A
türelmének egyszer vége van (2pét 3,9). Különben nem lenne vége a világnak,
mert végtelen ideig várna az ítélettel, végtelen türelemmel elnézve a
hitetlenséget és engedetlenséget.
Pont emiatt, a kegyelem időszakának
egyszer vége lesz. Többször figyelmeztet Jézus, hogy egyszer becsukják az ajtót
(Mt.25,10-11; Lk.13,25). Jézusnak, a földön van hatalma megbocsátani a
bűnöket (Mt9,6; Mrk 2,10; Lk.5,24). A halál után, amikor már mindent
színről-színre lehet látni, akkor már csak az marad mindenkinek, amit itt a
földön gyűjtött. A cselekedetei szerint fog mindenki megítéltetni (Jel.20,12).
Pál apostol, akihez a mai hívő
közösségben kevesen mérhetik magukat, azt merte csak mondani magáról, hogy:
Ha valami módon eljuthatnék a halottak
feltámadására. Nem mondom, hogy már elértem, vagy hogy már tökéletes volnék; hanem igyekszem, hogy
el is érjem, amiért meg is ragadott engem a Krisztus Jézus. Atyámfiai,
én önmagamról nem gondolom, hogy már elértem volna: (Fil 3,11-13)
Ha valaki példaképet keres a mai
keresztény világban, akkor nehezen fog olyat találni, akit példaképül
választhat magának. Amiket olvasunk az Új Szövetségben, azokat csak hírből
ismerjük. Itt most nem elsősorban a csodákra gondolok, hanem az odaszánt
életekre. Hogyan lehetett olyan tiszta a gyülekezet, hogy a hazugnak meg
kellett halnia (ApCsel.5.fej.). Hogy az apostolok még egymást is megintették, ha
nem az Úr szerint jártak (Gal.2,11). Ezekhez az életekhez, még az Úr is
bizonyságát tudta adni, jelekkel, csodákkal és olyan kijelentésekkel,
amelyekről ma csak álmodunk. Nagyon kevés az Úr tanítványa manapság, pedig erre
kellene törekednünk mindannyiunknak, hogy utána újabb tanítványokat tudjunk
nevelni (Mt.28,19). Ezért van kevés atya a gyülekezetekben (1Jn.2,13-14), mert
csak az tud atyává lenni, aki megismerte az igazi Atyát, aki átment már a maga
pusztáján! Az tud másoknak utat mutatni, az tudja az életét felmutatni. Ahogyan
Pál is a sok szenvedését tárta a gyülekezetek elé, de mellé mindig azt mondta,
hogy megéri végigcsinálni!
Folyamatosan úgy kell élnünk,
hogy a hitünk és az Istenbe vetett bizalmunk vezérelje a cselekedeteinket. Ma is
az a probléma, hogy attól félünk, akitől nem kellene, és attól nem félünk,
akitől kellene (Lk.12,4-5).
Hallgassatok rám, kik tudjátok az
igazságot, te nép, kinek szívében van törvényem! ne féljetek az emberek
gyalázatától, és szidalmaik miatt kétségbe ne essetek! Mert
mint a ruhát, moly emészti meg őket, és mint a gyapjat, féreg eszi meg őket, és
igazságom örökre megmarad, és szabadításom nemzetségről nemzetségre! (Ézs 51,7-8)
Az emberektől félünk, és nem az
Istentől. Ezért fontos ismerni Isten bizonyságait, cselekedeteit és ígéreteit.
Ha nem tudom, hogy Ő kicsoda, akkor nem is fogok tudni bízni benne. Ha viszont
tudom, akkor pedig ne hagyjam magam megfélemlíteni emberektől. Istent,
magunkat, testvéreinket és a családunkat megismerni a pusztában lehet legjobban.
Visszatérve a zsidó nép
történetéhez. Ott álltak Kánaán bejáratánál, és megtapasztalták Isten hatalmas
csodáit és tetteit, de mindezek után mégis megijedtek az emberektől és
óriásoktól. Még mindig nem hitték el, hogy ki az ő Istenük. Ezzel elfogyott
Isten türelme irántuk, és kimondta az ítéletét, hogy Józsuét és Kálebet kivéve,
mindenkinek, aki húsz év feletti, a pusztában kell meghalnia. Több mint
egymilliós népből, csak két ember mehetett be az ígéret földjére. Döbbenjünk
meg! Az elveszőket nem tartotta meg az, hogy átélték a csodákat, hogy látták
Isten munkáját, hogy elvitte őket egészen az ígéret földjéig. A szívük nem
került Istenhez közelebb. Hiába vagyok jó gyülekezeti tag, és vagyok aktív a
gyülekezeti munkában, ha a szívem közben nem telik meg Isten ismeretével, és
nem ismerem meg Őt bensőségesen. Nem számít, hogy milyen tanítást hallok, hogy
látom a gyógyulásokat és más csodákat a gyülekezetben, ha nekem nincs személyes
megtapasztalásom az Úr hatalmáról és valóságáról a saját életemben! Semmi nem
számít, csak az új teremtés (2Kor.5,17; Gal.5,17), és az abban való növekedés.
Emiatt buzdít sokszor és
sokféleképpen a Szent Szellem az Új Szövetségben is, hogy maradjunk meg a
hitben. Más nem téphet ki minket Isten kezéből (Róm.8,38-39), de mi
elengedhetjük (2Tim.3,13) a kezét.
Ha ugyan megmaradtok a hitben alaposan és
erősen, és el nem távoztok az evangélium reménységétől, amelyet hallottatok,
amely hirdettetett minden teremtménynek az ég alatt; amelynek lettem én, Pál,
szolgájává. (Kol 1,23)
Ha visszatérünk Józsué és Káleb
példájára, akkor láthatjuk, hogy a negyven év pusztai vándorlás semmit nem vett
el az erejükből. Mint mond Káleb:
Még ma is olyan erős vagyok, amilyen azon
a napon voltam, amikor elküldött engem Mózes; amilyen akkor volt az én erőm,
most is olyan az én erőm a harcoláshoz és járásra-kelésre. (Józs 14,11)
Nemhogy belefáradt volna a
pusztai életbe, hanem még talán meg is erősödött. Amikor ezt mondta, már
nyolcvan éves volt. Azért adhatta meg nekik az Úr előre azt a bizonyságot, hogy
ők bemennek az ígéret földjére, mert látta a szívüket, hogy mindvégig megállnak
mellette. A Jelenések könyvének gyülekezeti levelei arról tesznek bizonyságot,
hogy minden gyülekezetben lehetnek olyanok, akik győzedelmes életet tudnak
élni. De ők mindig csak a kisebbség, ahogyan az Egyiptomból kijött zsidók közül
is csak ketten mehettek be az ígéret földjére. Az Úr mindig számon tartja az
övéit (1Kir.19,18; Róm.11,4), ezért nem kell félnie senkinek, hogy
megfeledkezik róla az Úr, akárhol legyen is. De nekünk sem szabad egy percre
sem lankadnunk, hogy elnyerjük az életnek koronáját (Jak.1,12).
Annak okáért mi is, kiket a
bizonyságoknak ily nagy fellege vesz körül, félretéve minden akadályt és a megkörnyékező
bűnt, kitartással fussuk meg az előttünk lévő küzdő tért. Nézve
a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra, aki az előtte lévő öröm helyett,
megvetve a gyalázatot, keresztet szenvedett, s az Isten királyi székének
jobbjára ült. Gondoljátok meg azért, hogy ő ily ellene
való támadást szenvedett el a bűnösöktől, hogy el ne csüggedjetek lelkeitekben
elalélva. Mert még vérig nem álltatok ellent,
tusakodva a bűn ellen. És elfeledkeztetek-e az intésről, amely
nektek mint fiaknak szól: Fiam, ne vesd meg az Úrnak fenyítését, se meg ne
lankadj, ha ő dorgál téged; Mert akit szeret az Úr, megdorgálja,
megostoroz pedig mindent, akit fiává fogad.
(Zsid 12,1-6)
Ne féljünk a pusztán átmenni, ha
arra visz az Úr! Ott mindennek kiderül a maga valója, és ott ismerhetjük meg
magunkat is igazán, illetve azt, hogy mi fontos az életünkben. Ott elfogy
minden, amit Egyiptomból, vagyis a világból hoztunk magunkkal. Semmi nem maradhat
abból, amikor bemegyünk az ígéret földjére. Csak az maradhat, amit az Úr ad. A
nagy többség nem tud átmenni a pusztán sikerrel. Látjuk, hogy Mózes sem
mehetett be az ígéret földjére. De aki átmegy, annak nagy ígérete van. Ma is,
mint a zsidó nép vándorlása idején, a győztesek (ahogyan a Jelenések könyve is
nevezi őket) viszik előbbre Isten országának ügyét, ők harcolják meg a nehéz
harcokat az egész gyülekezetért. Merjük elengedni azokat, akik nem akarnak a
pusztán átjönni velünk. Csak kövessük az Úr vezetését, és higgyük el, hogy Ő a
legjobbat akarja nekünk. Ha bevisz a pusztába, akkor bízzunk Benne, hogy ki is hoz
onnan. Ne adjuk fel!
Tudjuk pedig, hogy azoknak, akik Istent
szeretik, minden javukra van, mint akik az ő végzése szerint hivatalosak. (Róm 8,28)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.