Megigazulva azért hit által, békességünk
van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által, (Róm
5,1)
Egyértelműen tanítja a Biblia, hogy egyedül hit által van a
megigazulás, és nem cselekedetekből. Sőt még csak nem is a törvény
cselekedeteiből. Az első részben idéztem egy verset, amely bizonyos Bibliákban
benne van. „Mert az
alamizsna megment a haláltól, és megtisztít minden bűntől. Akik jótékonykodnak,
azok sokáig élnek.” Most
elárulom, hogy ez Tóbit könyvében van benne, Tóbit.12,9, vagy Tóbiás 12,9.
Szóval a katolikus Bibliákban benne van. Az apokrif könyvekben sok ilyen rész
található, amely a cselekedeteket hangsúlyozza. De sajnos a cselekedetekből
való megigazulás már „beszivárgott” a kanonizált könyvek közé is. Azok az
Újszövetségek, amelyek a kritikus szövegeken alapulnak, azokban ez már benne
van. Nézzük végig most ezeket az igéket, és a problémát, amit felvetnek.
Az összehasonlításhoz elsősorban ismét a Bibliatársulat
által gondozott, Kálvin Kiadó által kiadott Revideált Új Fordítást (RÚF); és az
Egyszerű Fordítást (EFO) fogom használni. A további Bibliák rövidítései:
REV – Revideált Károli 2011
SZIT – Szent István Társulat Bibliája (2003)
KNB – Káldi Nova Vulgata Biblia (1997)
CSIA – Csia Lajos Újszövetség (2005)
VIDA – Vida Sándor Újszövetség (1971)
Van-e cselekedetekből való
megigazulás
Mk.10,24
Váradi-Károli Revideált
Új Fordítás
A tanítványok pedig álmélkodtak az ő beszédén; de Jézus
ismét felelve, mondta nekik: Gyermekeim, milyen nehéz azoknak, akik a gazdagságban bíznak, az Isten országába bemenni! (Mrk 10,24)
|
A tanítványok megdöbbentek szavain, Jézus azonban
ismét megszólalt, és ezt mondta nekik: "Gyermekeim, milyen nehéz az
Isten országába bejutni!
(Mrk 10,24)
|
A RÚF, az EFO, a REV, a Vida, a katolikus SZIT és a KNB sem
tartalmazza az „azoknak, akik a gazdagsában bíznak” kifejezést. Csia Lajos
Újszövetségében meg van ez a rész, valószínű, hogy ő még egy olyan Nestle-Aland
verziót fordított, amelyben benne volt.
Probléma: Ha ki
van hagyva ez a rész, akkor elbizonytalaníthat minket, hogy mindenkinek nehéz
bemenni Isten országába. Holott, a hitből való megigazulás pont ennek mond
ellent, hogy nem cselekedetekből igazulunk meg, hanem hitből és kegyelemből,
amely Isten ajándéka (Ef.2,8-9). Így ez a vers pedig arra ösztönzi az olvasót,
hogy igyekezzen jó cselekedeteket cselekedni, hogy bejusson az Isten
országásba.
Mt.6,1
Váradi-Károli Revideált
Új Fordítás
Vigyázzatok, hogy alamizsnátokat ne osztogassátok az emberek előtt, hogy lássanak
titeket; mert különben nem lesz jutalmatok a ti mennyei Atyátoknál. (Mt 6,1)
|
"Vigyázzatok: a kegyességeteket ne az emberek előtt gyakoroljátok, hogy
lássanak titeket, mert így nem kaptok jutalmat mennyei Atyátoktól. (Mt 6,1)
|
A RÚF, az EFO, a REV, a Vida, a Csia, a katolikus SZIT és a
KNB is kis eltéréssel ugyanazt mondja ezen a helyen.
Probléma: Jézus
egyértelműen az adakozásról beszél, de a többi Biblia ezt általánosítja a jó
cselekedetekre. A különbség jelentése hatalmas, mert ebben a formában ez az ige
ellentmond a Mt. 5,16-nak: „Úgy fényljék
a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák a ti jó cselekedeteiteket, és
dicsőítsék a ti Atyátokat, aki a mennyben van.” és a Jn.3,21-nek: „Aki
pedig az igazságot cselekszi, az a világosságra megy, hogy az ő cselekedetei
nyilvánvalókká legyenek, hogy Isten szerint való cselekedetek.” Mindkét
igehely arra ösztönöz bennünket, hogy igenis lássa meg a világ, hogy Krisztus
gyermekei másképp élnek, és nem e világ normái szerint. A modern változat annak
leple alatt, hogy ne tűnjön dicsekedésnek a mi jó cselekedetünk, éppen arra
buzdít, hogy rejtsük el a mi életünket a nyilvánosság elől. Jézus maga buzdít
minket arra, hogy igenis legyen nyilvánvaló minden ember számára, hogy az övéi
cselekedeteit isteni értékrend vezérli, és nem világi. Adományainkkal valóban
ne dicsekedjünk, de az életvitelünk legyen nyilvános.
1Pt.2,2
Váradi-Károli Revideált
Új Fordítás
Mint most született csecsemők, az Isten beszédének tiszta tejét kívánjátok,
hogy azon növekedjetek; (1Pét 2,2)
|
mint újszülött csecsemők a hamisítatlan lelki tejet kívánjátok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre; (1Pét 2,2)
|
A RÚF, az EFO, a REV, a Vida, a Csia, a katolikus SZIT és a
KNB is kis eltéréssel ugyanazt mondja ezen a helyen. Különbség csak ott van
köztük, hogy szellemi (lelki) tejet kívánjunk, vagy az Ige tejét.
Probléma: A
modern változat azt mondja, hogy az Ige tanulmányozásával el lehet jutni az
üdvösségre. Mintha az Ige ismerete üdvösséget szerezhetne. Vitathatatlan, hogy
létfontosságú az Ige ismerete (ez a cikksoroszat is éppen erről szól), de
üdvösséget nem tud szerezni. A tanulmányozása különösen nem. Ezzel kisebbítik
Jézus áldozatának és a hitből való megigazulásnak a szerepét.
Azokban a Bibliákban pedig, ahol még az Igét is elhagyják,
és csak egy szellemi (lelki) tejet írnak, ott még a szellemi élményeket is
felnagyítják, mintha azoknak szintén lenne olyan szerepe, hogy megtarthassanak
az üdvösségre. Itt ismét a cselekedetek értékének felnagyításával találkozunk.
Jel.19,8
Váradi-Károli Revideált
Új Fordítás
És adatott annak, hogy felöltözzön tiszta és ragyogó
fehér gyolcsba; mert a fehér gyolcs a
szenteknek megigazulása. (Jel 19,8)
|
és megadatott neki, hogy felöltözzék fényes, tiszta
gyolcsba. Ez a gyolcs a szentek igaz
cselekedeteit jelenti". (Jel 19,8)
|
A RÚF, az EFO, a REV, a Vida, a Csia, a katolikus SZIT és a
KNB is kis eltéréssel ugyanazt mondja ezen a helyen. Itt még az 1908-as „régi”
Károli is ezt mondja, helytelenül. Többek között ezért kellett az 1908-as régi
Károli Bibliának a revízióját visszaállítani, mert a modern Újszövetségek
elemei kezdtek beszivárogni a szövegbe.
Probléma: Amennyiben
itt nem a szentek megigazulása áll, amely ingyen (Róm.3,24; 5,1; 5,9) van, akkor
azt mondja, hogy a menyasszony cselekedetek által lehet az, aki. De ez
ellentmond a kegyelemnek. Hiszen a kegyelem azért kegyelem, mert nem lehet megdolgozni
érte. „Hogyha pedig kegyelemből, akkor
nem cselekedetekből: különben a kegyelem nem volna többé kegyelem.” (Róm.11,6)
Egyrészről Isten valóban a cselekedeteink szerint ítél meg majd bennünket, de
nem azok által igazulunk meg, és nem az tuljadoníttatik nekünk igazságul, hanem
a hit (Róm.1,17; Róm.4,3; Jak.2,23;) Emiatt magyarázzák félre sokan Jakab
levelét is, amikor a cselekedeteket a hit elé helyezik. A hitnek meg kell
előznie a cselekedeteket, és a hitből kell a cselekedeteknek kiindulnia.
Jel.22,14
Váradi-Károli Revideált
Új Fordítás
Boldogok, akik megtartják
az ő parancsolatait, hogy joguk legyen az életnek fájához, és
bemehessenek a kapukon a városba. (Jel 22,14)
|
"Boldogok, akik megmossák ruhájukat, mert joguk lesz az élet fájához, és bemennek
a kapukon a városba.
(Jel 22,14)
|
A RÚF, az EFO, a REV, a Vida, a Csia, a katolikus SZIT és a
KNB is ugyanazt mondja ezen a helyen.
Probléma: Ismét
cselekedetekre szólít fel, hogy mossuk meg a saját ruháinkat. Mintha mi meg
tudnánk magunkat mosni és igazzá tenni. Egyrészről elveszi az engedelmességet,
amely más igehelyekkel összhangban az üdvösségre visz (Zsid.5,9; Jn.3,36). Másrészről
ismét azt sugallja, hogy én magam tehetek valamit az üdvösségemért. Ez Jézus
szerepét, és áldozatának jelentőségét kisebbíti. Biztos vagyok benne, ha lett
volna más módja az embernek a megigazulásra, akkor Jézusnak nem kellett volna
meghalnia. De nincs más mód! Csak az Ő kereszthalálában és áldozatában való hit
menthet meg bennünket. Csak Ő tud minket megmosni. Mi nem tudjuk magunkat
megmosni.
Róm.11,6
Váradi-Károli Revideált
Új Fordítás
Hogyha pedig kegyelemből, akkor nem cselekedetekből:
különben a kegyelem nem volna többé kegyelem. Hogyha pedig cselekedetekből, akkor nem kegyelemből: különben a
cselekedet nem volna többé cselekedet. (Róm 11,6)
|
ha pedig kegyelemből van, akkor már nem
cselekedetekért, mivel a kegyelem akkor már nem volna kegyelem. (Róm 11,6)
|
A RÚF, az EFO, a REV, a Vida, a Csia, a katolikus SZIT és a
KNB is ugyanazt mondja ezen a helyen.
Probléma: Az
elhagyás csökkenti az erejét ennek a kijelentésnek. Az első részben már
említettem az elhagyások nagy veszélyét. Ha nem azt olvasom amit kellene, akkor
nagyon nehéz emlékezni arra, hogy ott minek kellene állnia. Itt éppen ezzel találkozunk.
Pál nyomatékot ad a mondandójának azzal, hogy nem csak a kegyelem szempontjából
írja le, hogy a kegyelem azért kegyelem, mert nem cselekedetek fizetségéért
kapjuk, hanem a cselekedet szempontjából is. Ezzel pontosítja, hogy ha valaki
cselekedetből akar valamit elérni, akkor annak a cselekedetei fizetségéül járna
a megtartatás, és nem kegyelemből. De a kegyelem, vagyis az üdvösség Isten ajándéka.
Azt megszolgálni nem lehet.
Ezekben az eltérésekben ismét jól kivehető egy adott
tendencia, amely a cselekedetek fontosságát helyezi előtérbe. Ezzel közelít az
iszlám, a katolicizmus, de még a szabadkőművesség felé is, ahol azt hírdetik,
hogy jó cselekedetekkel ellensúlyozhatom a gonoszságaim, és a jó cselekedetek
fizetségéül elérhetek Istennél valamit.
A blogon foglalkoztam már több olyan bibliai fogalommal, amelyek
jelentésének az elváltoztatása is hasonló célt szolgál. Mégpedig azt a célt,
hogy aki igazán keresi az Urat, az ne találhassa meg. A mai világ
korszellemének legerősebb hatása a gyülekezetekben a humanizmussal köthető
össze. A humanizmus elveszi a fókuszt Istenről, hogy Isten parancsai
szerint éljünk, hogy neki engedelmeskedjünk elsősorban. Két fő jellemzője
van ennek a mai korszellemnek a tolerancia és az elfogadás. És itt kapcsolódik
ez a mondandóm a mai témával, a cselekedetek fontosságával. Ezzel függ össze a „szeressünk
mindenkit” felkiáltás is az egyházon belül, amelyre az Ige nem szólít fel. Jézus
maga mondja, hogy az Őt követőket arról ismerik meg, hogy mennyire szeretik
egymást (Jn.13,35). De János is erről tesz bizonyságot, hogy egymást – vagyis a
testvérek szeressék egymást(!) (1Jn.4,11) és nem mindenkit. De ma a minden
ember tekintet nélkül való elfogadására ösztönöz minket a világ, és ez kezd
beszivárogni a Bibliába is.
1Jn.4,19
Váradi-Károli Egyszerű
Fordítás
Mi szeretjük őt; mert ő előbb szeretett minket! (1Ján 4,19)
|
Isten előbb szeretett bennünket, ezért tudunk mi is másokat szeretni Isten
szeretetével.
(1Ján 4,19)
|
Az EFO arra buzdít minket, hogy Isten szeretetével
szeressünk másokat. A modern Bibliák
valósággal a hitélet alapjait akarják átformálni. Ha valaki végigolvassa ezeket
a cikkeket, akkor remélem velem együtt meglátja, hogy nem csak jelentéktelen
változtatások vannak a modern Bibliákban. A változtatásoknak csak a külső
megjelenése jelnetéktelen – egy-egy szó itt-ott, egy-egy rag, egy-egy elhagyás,
egy-két szó egy versen belül –, de a hatásuk jelentős.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.