7 És formálta az Úr Isten az embert a földnek
porából, és lehelte az ő orrába életnek leheletét. Így lett az ember élő lélekké. (1Móz 2,7)
Isten eredetileg az ember élő lélekké teremtette. Ez azt
jelenti, hogy a lelkünk volt a lényünk „vezére”, a lelkünk volt a legerősebb.
Ezért mondja az ige élő léleknek az embert, mert a lelke határozta meg. Az ige
is, amikor megszámlálták az embereket, akkor azt mondja, hogy hány lélek lett
megszámlálva (pl. 1Móz.46,27), a lélek tulajdonságai különböztetnek meg minket
egymástól, az tesz minket egyénekké, egyéniségekké. Ez volt a bűnbeesés előtti
állapot, amikor az ember lelke volt az életének meghatározója. Sajnos a
bűnbeesés miatt a lélek elvesztette vezető szerepét, és az embernek része lett
a bűn.
3 És mondta az Úr: Ne maradjon az én
szellemem örökké az emberben, mivelhogy ő hústest; legyen életének ideje száz húsz
esztendő. (1Móz 6,3)
Azután, hogy az angyalok lejöttek, és ember feleséget vettek
maguknak, és az ember nem tudott megállni a bűnnel szemben, és hússá, vagyis a
szöveg szerint hústestté lett. Ha megnézzük az özönvízzel kapcsolatos igéket (1Móz.6,17,
1Móz.7,15; 1Móz.9,17; stb.), ott sokszor elhangzik, hogy Noé vigyen be a
bárkába minden olyan hústetet (vagy húst), akiben élő szellem van. Ebből láthatjuk, hogy az
ember „lecsúszott” ugyanabba a kategóriába, mint az állatok, vagyis ő is
hústest lett. Ez azt jelenti, hogy az ember élete, ahogyan az állatoké is, a
test szükségleteinek a kielégítésére irányul, és a lélek a testet, pontosabban
a húst szolgálja ki. Ezért lett a hús a vezető szereplő a lényünkben, és nem a
lélek. Ez az állatoknál nem probléma, mert nekik ez adatott, hogy a
létfenntartásukért éljenek. Viszont az embernek Isten nem ezt szánta. A
léleknek kellett volna, vagyis még mindig a léleknek kellene tudnia választani
az isteni, szellemi dolgok és a testi lét dolgai között. Ahogyan Jézus is azt
mondja, hogy az az Ő eledele, hogy annak az akaratát cselekedje, aki őt
elküldte (Jn.4,34), és nem elsősorban a testi éhség kielégítése. A testi
szükségletek vágyainak legyőzésére a lélek azonban önmagában már képtelen, mert
a hús a bűn miatt erősebb lett a léleknél.
18 Mert tudom, hogy nem lakik én bennem,
azaz a hústestemben jó; mert az akarás megvan bennem a jóra, de a jó
véghezvitelét nem találom. 19 Mert nem a jót cselekszem, melyet akarok;
hanem a gonoszt cselekszem, melyet nem akarok. 20
Ha pedig én azt cselekszem, amit nem akarok, nem én
művelem már azt, hanem a bennem lakó bűn. 21 Megtalálom azért magamban, ki a jót
akarom cselekedni, ezt a törvényt, hogy a bűn hozzám van ragadva. 22
Mert gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember
szerint; 23 De látok egy másik törvényt az én
tagjaimban, mely ellenkezik az elmém törvényével, és engem rabul ad a bűn
törvényének, mely van az én tagjaimban.
(Róm 7,18-23)
A hústest hatalma az ember lelkén olyan erős lett, hogy
Isten azt mondja, hogy ez már törvény. Pál ezt az „élményt” írja le. A lelke
gyönyörködik az Isten törvényében, de a hústeste nem engedelmeskedik, és végül
legyőzi a lelket, és az ember azt teszi, amit nem szeretne. Az elmém törvénye
erkölcsös lenne, de a bűn törvénye a tagjaimban legyőzi az elmém törvényét.
Ezért a nem újjászületett embernek reménytelen a helyzete, mert a lelke sohasem
fog tudni győzni a hústestben lakó bűn felett. Ideig-óráig elfojthatja, de
legyőzni nem tudja.
Ezért kell szétválasztani az igében is a test és a hús,
vagyis a hústest fogalmakat, hogy érthető legyen az ember helyzete, mert a test
önmagában nem tartalmazza a bűnt.
18 Kerüljétek a paráznaságot. Minden bűn,
melyet az ember cselekszik, a testen kívül van, de aki paráználkodik, a maga
teste ellen vétkezik. (1Kor 6,18)
26 Mert amiképpen holt a test szellem nélkül,
akképpen holt a hit is cselekedetek nélkül.
(Jak 2,26)
Ha nem különböztetjük meg a test szót a hústest szótól, és összevetjük
Pál Rómabeliekhez írt levelét a Korinthusbeliekhez írt levelével, akkor azt
látjuk, hogy ellentmond önmagának, mert sok fordításban mind a hústestet, mind
a testet egyszerűen testnek fordítják. És akkor egyszer Pál azt írja, hogy a
bűn a testében lakozik (Róm.7.), majd azt mondja, hogy minden bűn a testen
kívül van (1Kor.6,18). Jakab viszont megerősíti, hogy a test önmagában csak egy
„edény”, ezért a bűn nem lakhat a sejtjeinkben, hanem az valósággal a bukott
lelkünkben van, amelyet a Biblia húsnak, itt hústestnek mond. Ezért
elengedhetetlen az újjászületés, mert önmagában a lelkünk nem képes legyőzni a
hústestet. Pontosabban, a hústest kívánságainak kiszolgálására figyelő lélek,
nem képes ezt a törekvését legyőzni, és a harcban mindig alul marad. Erről szól
a Róma levél 7. fejezete.
7 Mert a hústest gondolata ellenségeskedés
Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik, mert nem is
teheti. (Róm 8,7)
Én hiába olvasom Isten törvényét, és gyönyörködöm benne, a
végrehajtás nem megy saját erőből. A hústest, ahogyan az állatoknál, mindig
önző, parázna, irigykedő, stb (Gal.5,19-21), más szóval az önző érdekeket
képviseli, mert szépen mondva túl akar élni másokat. Ezért bukik bele a
lélekelemzésbe az Isten nélküli pszichológia, és ezért keverhetik bele az ember
jellemébe a „fajfenntartás” és az „életbenmaradás versenyének” látszata alapján
azt, hogy az ember az állati sorból emelkedett ki. De ez nincs így! Ez a bűn
következménye, és ez része lett a születésünkkel „kapott” jellemünknek.
24 Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít
meg engem e halálnak testéből?
(Róm 7,24)
2 Mert a Jézus Krisztusban való élet
szellemének törvénye megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől. (Róm 8,2)
A bűn a törvény erejével van bennünk. Ha itt megállunk egy
kicsit, és elgondolkodunk a keleti vallások ma oly felmagasztalt meditációs
technikáin, és türelmességet tanító tanain, akkor meg kell látnunk, hogy azok
csak az elfojtás módszerét tudják érvényesíteni. Ez pedig két dolgot jelent. Az
egyik, hogy ez addig tud érvényben lenni, amíg én kontrollálom a helyzetet, és
nem veszítem el az önuralmam. Ha pedig egyszer „kihoznak a sodromból”, akkor reménytelenül
visszaesek. A másik, hogy ezek az elfojtott érzelmek, kívánságok és indulatok
máshol, más formában törnek elő. Ha pedig nem elégíttetnek ki, akkor
depresszióba sodorják az egyént. Ezért kell még ma is oly sok ilyen technikát
követőnek „én időt” félretenni, hogy tudjon magával foglalkozni, és a
hústestének kedvezni, hogy a hústest elfojtott indulatai és kívánságai, vagyis
az ego kapjon „valamit” és újra elcsendesedjen. Ahogyan látjuk, a hústestben
lévő törvényt csak egy erősebb törvény tudja legyőzni. A bűn törvényét csak
Isten életének törvénye tudja legyőzni. Ez az egyetlen olyan törvény, amely
erősebb a bennünk lakozó bűn törvényétől. Isten életének törvénye nélkül minden
harcunk hiábavaló. Isten életének törvényszerűsége, hogy nem cselekedhet bűnt,
és mivel Isten maga az élet, ezért a Tőle származó élet törvénye a legerősebb
törvénnyel rendelkező élet. Ez az egyetlen élet, amely legyőzheti a mi bűnös
hústetünkben lévő törvényt. Ezért kell újjászületnünk víztől és Szellemtől.
6 Tudva azt, hogy a mi ó emberünk ő vele
megfeszíttetett, hogy megerőtlenüljön a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk
a bűnnek: (Róm 6,6)
11 Ezenképpen gondoljátok ti is, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által. (Róm 6,11)
A víztől való újjászületés során megerőtlenül a bűnnek
hústeste, és a szellem újjászületésével pedig részünkké válik az az isteni erő,
amellyel a továbbiakban a hústest kívánságait meg tudjuk öldökölni.
13 Mert, ha hústest szerint éltek,
meghaltok; de ha a test cselekedeteit a Szellemmel megöldökölitek, éltek.
(Róm 8,13)
A hústest cselekedeteinek egy útja lehet, ha az ember
valósággal Isten felé törekszik. Ez az út pedig a halál. Nem az elfojtás, hanem
a halál. A kettő között az a különbség, hogy ha valami meghalt bennem, akkor az
már nem követel semmit sem magának. Vagyis egyszerűen nincs jelen, nem nyomja a
lelkem, mint az elfojtásnál. Az elfojtással a felgyülemlett indulatokat
valahová el kell vezetnem, de a halál esetében nem kell ilyet tennem, mert „meg
sem érint” az a bizonyos dolog. De ahogyan láttuk, mi önmagunkban képtelenek
vagyunk megölni a hústestet. A hústest mindig legyőzné a lelkünket. Ezt csak és
kizárólag Isten Szellemének ereje tudja bennünk megtenni.
2 És ne szabjátok magatokat e világhoz,
hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi
az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata.
(Róm 12,2)
10 Ezért ez az a szövetség, melyet kötök az
Izrael házával, ama napok múltán, mondja az Úr: Adom az én törvényemet az ő
elméjükbe, és az ő szívükbe írom azokat, és leszek nekik Istenük és ők lesznek
nekem népem. (Zsid 8,10)
11 Szeretteim, kérlek titeket, mint
jövevényeket és idegeneket, tartóztassátok meg magatokat a hústesti
kívánságoktól, amelyek a lélek ellen vitézkednek; (1Pt 2,11)
Az Úr segít azzal, hogy beírja az ő törvényét a mi elménkbe
és szívünkbe. Ezzel képesek leszünk arra, hogy a jót felismerjük, amikor
odafordulunk az Úr felé. És ezért kell a Szent Szellem az életünkbe, hogy legyen
erőnk a hústesttel szemben megcselekedni azt, amiről látjuk, hogy jó. Csak a
Szent Szellemtől átitatott szellemünkkel összefogásban képes a lelkünk a
hústesttel szemben eredményes harcra.
Most sokan kérdezhetik, hogy jó-jó, ez így szép, de hogyan
néz ki ez a gyakorlatban. A valóság az, hogy mi nem látjuk magunkat tisztán.
Mindenki sokkal engedékenyebb önmagával szemben, mint másokkal.
3 Miért nézed pedig a szálkát, amely a te
atyádfia szemében van, a gerendát pedig, amely a te szemedben van, nem veszed észre? 4 Avagy
mi módon mondhatod a te atyádfiának: Hadd vessem ki a szálkát a te szemedből;
holott íme, a te szemedben gerenda van? 5 Képmutató, vesd ki előbb a gerendát a te
szemedből, és akkor gondolj arra, hogy kivessed a szálkát a te atyádfiának szeméből! (Mt 7,3-5)
Másoknál rögtön látjuk, hogy mi a probléma. A saját
életünkben azonban igencsak elnézőek, és sokszor vakok vagyunk. Ezért mondhatja
Jézus, hogy a szemünkben lévő gerendát nem látjuk, de a másik életében a
szálkát is észrevesszük. Az Úr sok dolgot megmutat az életünkben, hogy mik
azok, amik nem tetszenek neki. Ilyenkor „kezeli” a hústesti életünk, más szóval
az óemberi életünk egy adott részét. Ettől a ponttól van reményünk a változásra
is, mert ha az Úr rámutat valamire, akkor megadja hozzá az erőt is, hogy azt
elhagyjuk az életünkből. Csak így lehetséges. Arra is figyelnünk kell, hogy az
Úr nem fog egyikünk életében sem mindent egyszerre „lerombolni” és egyik napról
a másikra új életet kezdeni velünk. Ő nem akarja, hogy lelkileg összeomoljunk. A
lelkünkön végzett igen precíz munkájából is látszik, hogy Ő az Isten, mert ezt
más nem tudná így megcsinálni. Miközben éljük az életünket, Ő úgy hozza elénk azokat
a dolgokat, amiket el kell hagynunk, és közben dolgozunk, tanulunk, családunk
van. Akkor mutat rá egy-egy dologra, mikor azt képesek vagyunk elhordozni.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a kisebb dolgokkal kezdi az
Úr, és a legsúlyosabbak maradnak a legvégére. Ennek az az oka, hogy azokat a
dolgokat a legnehezebb letenni, amelyek a lényünk meghatározó elemei. Ezekhez
kell a legerősebben az Úrban lennünk, és ehhez kell számunkra a legtöbb erő,
mert ezekhez kötődünk a legerősebben. Ha ezekkel kezdené az Úr, akkor hirtelen
nem tudnánk, hogy kik vagyunk.
7 Mindenkinek azonban haszonra adatik a
Szellemnek kijelentése. (1Kor 12,7)
10 Némelyiknek csodatevő erőknek munkái; némelyiknek
meg prófétálás; némelyiknek pedig szellemeknek megítélése; másiknak nyelvek
nemei; másnak pedig nyelvek magyarázása; (1Kor 12,10)
A Szellem kijelenti, hogy az Úr szerint merre kell tovább
haladnunk az életünkkel. Ez mindenkinek haszonra adatik, nem „csak úgy”. Ha
valamit kijelent az Úr, akkor azzal célja van. A Szent Szellem ajándékai között
ott van a „csodatévő erők”, amely a görög „dunamis” szó. Ennek egyik jelentése
valóban a csodatévő erő, de az egyik legfontosabb jelentését keveset
forgatják. Ez pedig az erkölcsi erő, és
a lélek kiválósága. Tehát a Szent Szellem adja meg azt az erkölcsi és szellemi erőt,
amellyel a hústest cselekedeteivel, indulataival és kívánságaival szemben
megállhatunk, és legyőzhetjük.
Ahogyan az 1Pt.2,11-ben látjuk, a hústest a lélek ellen
harcol. Vagyis az elménkben meg vagyunk győződve az isteni törvények
helyességéről, és azokat akarjuk követni, de az óemberünk, a hústest ezeknek
nem engedelmeskedik.
11 Akiben körül is metéltettetek kéz nélkül
való körülmetéléssel, levetkőzve a hústesti bűnök testét a Krisztus körülmetélésében; (Kol 2,11)
Amikor a szívünk körül van metélve, akkor jön el a
lelkünkben az a fajta szabadság, hogy ne legyen kényszer bennünk a hústest
cselekedeteinek megcselekvésére. A szív a döntéshozó „szervünk”, és ez a
Bibliában nem esik egybe a fizikai szívvel, de funkcióját tekintve ugyanaz. A
szívben mérlegeljük adott helyzetben a körülményeket, és vetjük egybe a korábbi
véleményekkel, tapasztalatokkal, hittel, meggyőződéssel. Akkor van a szívünk
körülmetélve, ha már tud a hústest „kényszerítésétől” függetlenül, a hústest
ellenére is döntést hozni. Ehhez adja meg utána a Szent Szellem az erőt, hogy
legyőzzünk a cselekedet szintjén is a hústestet, más szóval megöldököljük a hústest
cselekedeteit.
Ez a hústest, a lélek és a szellem harca az emberben. A
hústestben lakó bűn törvényét csak és kizárólag Isten Szellemének törvénye
képes maga alá gyűrni. Ezért lehetnek azok az Isten Fiai, akik a hústest
cselekedeteit képesek megöldökölni Szellem által, mert csak így van esélyük Isten
parancsolatait betölteniük, és Szellem szerint élni. Erre az ember önmagában
képtelen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.