És hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a földön,
a Szellem, a víz és a vér; és ez a három is egy.
(1Ján 5,8)
Nagyon fontos vers az 1Jn.5,8. Fontosabb, mint elsőre
gondolnánk. A vérről szóló első részben végig vettük, hogy Krisztus vérének milyen
bizonyságai vannak itt a földön a hívők életében. Most pedig egy lépéssel
továbbmenve megnézzük, hogy a vérnek magának milyen fontos szerepe van a
földön. Ezt megismerve megváltozhat a gondolkodásunk az úrvacsorával
kapcsolatban. Fel fogjuk ismerni, hogy nem csak szimbólumokat hordoz a vér,
hanem megismerhetjük, hogy mi a vér valódi jelentése és tartalma. Azt is meg
kell látnunk, hogy a szimbólumoknak is valóságos szellemi jelentése van. Ahogyan
a bemerítkezésnek (vízkeresztségnek) is minden jelentése szellemi valóság, és a
fizikai világban is csak az jelképes benne, hogy aki bemerítkezik, az nem hal
meg ténylegesen, hanem kijön a vízből. Úgyanígy a vér is nem csak
szimbolikusan, hanem valóságosan is nagyon sok dolgot hordoz. Az úrvacsorának
valóságos jeletősége van.
A földön a testi lét életét
a vér hordozza:
Csak a húst az őt elevenítő vérrel meg ne egyétek. De a
ti véreteket, amelyben van a ti életetek, számon kérem; számon kérem minden
állattól, azonképpen az embertől, kinek-kinek atyjafiától számon kérem az ember
életét. (1Móz 9,4-5)
Mert minden hústestnek élete az ő vére a benne lévő
élettel. Azért mondom Izrael fiainak: Semmiféle hústestnek a vérét meg ne
egyétek, mert minden hústestnek élete az ő vére; valaki megeszi azt, irtasson
ki. (3Móz 17,14)
A hústest élete a vérben van. Ezt minden ember tudja, ehhez
nem kell ismerni a Bibliát. Ha valaki balesetben, vagy valamilyen más
módon elvérzik, akkor annak a földi
élete véget ér. A test nem képes vér nélkül élni. Azt azonban már csak az
Igéből lehet megtudni, hogy a vér valósággal hordozza a test tulajdonosának
életét. A vér tartalmazza személyiségének jegyeit, és a személy szellemi
karakterét is. Ezt mindjárt be is bizonyítjuk az igén keresztül.
Mert a hústestnek élete a vérben van, én pedig az
oltárra adtam azt nektek, hogy engesztelésül legyen a ti életetekért, mert a
vér a benne lévő élet által szerez engesztelést.
(3Móz 17,11)
Egyértelműen kimondja az Ige, hogy a vérben benne van az
élet. A mózesi törvényekben az egyik ember életéért élettel kellett fizetni
(2Móz.21,23). És a vér csak a benne lévő élet által tud engesztelést szerezni.
Ebből érthetjük meg a tiszta és a tisztátalan állatok közötti különbséget is.
Minden tiszta baromból hetet-hetet vigyél be, hímet
és nőstényét; azokból a barmokból pedig, amelyek nem tiszták, kettőt-kettőt,
hímet és nőstényét. (1Móz 7,2)
És oltárt épített Noé az Úrnak, és vett minden tiszta
állatból és minden tiszta madárból, és áldozott égőáldozattal az oltáron. (1Móz 8,20)
Már Noé különbséget tett tiszta és tisztátalan állatok
között. Az özönvíz előtt nem ehette meg az állatokat, de a tisztákból mégis
hetet-hetet kellett magával vinnie a bárkába. A fajok fenntartásához elég lett
volna kettőt-kettőt magával vinnie, ahogyan a tisztátalan állatokból ennyi is elegendő
volt. Ezekből a tiszta állatokból tudott utána áldozatot bemutatni Istennek. Ha
egy állat nem tiszta, akkor azzal nem lehet elvégezni a megszentelést és a
megtisztítást sem. Minden istentiszteleti eszközt vérrel kellett megtisztítani,
de erre a megtisztításra kizárólag a tiszta állatok vére volt alkalmas.
Azután menjen ki az oltárhoz, amely az Úr előtt van,
és végezzen engesztelést azért is; vegyen ugyanis a tuloknak véréből és a
baknak véréből, és kenje meg az oltárnak szarvait köröskörül. És
hintsen arra a vérből az ő ujjával hétszer; így tegye tisztává, és így
szentelje meg azt Izrael fiainak tisztátalanságaitól. (3Móz 16,18-19)
A tiszta állatokra jellemző, hogy erőszakmentesek, illetve
nem táplálkoznak sem hulladékkal, sem dögökkel.
Minden barom, amelynek hasadt a körme, de nincs
egészen ketté hasadva, és nem kérődzik, tisztátalan legyen nektek; valaki
illeti azt, tisztátalan legyen. Minden állat, amely a négylábúak között a
talpán jár, tisztátalan legyen nektek; mindaz, aki azoknak holttestét illeti,
tisztátalan legyen estig. (3Móz 11,26-27)
Ezért volt fontos, hogy az ószövetségi szertartásokhoz,
olyan állatokat használjanak, akik nem hordoznak magukban – akár a
táplálkozásuk, akár a viselkedésük miatt – tisztátalanságot a lelkükben. Az
ószövetség idején még nem hivatkozhattak Jézus áldozatára, ezért kellett
kizárniuk az életükből és az igaz Istentiszteletükből minden olyan dolgot,
amely tisztátalan volt. De ahogyan az állatok vére rákerülve az emberre és az
istentiszteleti eszközökre, megtisztították azokat a vérben lévő élet miatt,
úgy Krisztus vére is megtisztítja azokat, akikre „rákerül”.
És nem bakok és tulkok vére által, hanem az ő
tulajdon vére által ment be egyszer s mindenkorra a szentélybe, örök váltságot
szerezve. Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére,
meg a tehén hamva, a tisztátalanokra hintve, megszentel a hústest tisztaságára: Mennyivel
inkább Krisztusnak a vére, aki örökké való Szellem által önmagát áldozta fel
ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt
cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek.
(Zsid 9,12-14)
A vér valósággal beszél (1Móz.4,10; Zsid.12,24; 4Móz.35,33;
Zsolt.9,13), ezért tud engesztelést szerezni az Atyánál, illetve ugyanígy
kárhoztatja az ártatlan vér azokat, akik azt kiontották.
A földi léthez elengedhetetlen a vér. A mennyei léthez már
nincs szükség a vérre, és ezért fontos, hogy Jézus vére itt a földön tesz
bizonyságot. Itt, az anyagi világban kell a vérnek hírdetnie a tulajdonosának a
lelki állapotát. Mivel a vér hordozza a tulajdonosa karakterét, ezért meg kell
vizsgálnunk, hogy ez a jellemző hogyan megy tovább a vérrel.
A tisztátalan állatok is azért tudnak az új szövetségben
megtisztulni hálaadás és könyörgés által (1Tim.4,4-5), mert Jézus áldozata meg
tudja azokat tisztítani. Erre az ószövetség idején még nem volt lehetőség,
hiszen Jézus még nem áldoztatott meg. Ezért nem kell ma már csak tiszta állatokat
ennünk, mert Krisztus áldozata által megtisztulhat mindaz, amit magunkhoz
veszünk.
A vér átörökíti annak a
tuljadonságait, akitől származik:
Szólj Áronnak és az ő fiainak, mondva: Ez a bűnért
való áldozat törvénye: amely helyen meg szokták ölni az egészen égőáldozatot,
azon a helyen öljék meg a bűnért való áldozatot az Úr előtt; igen szentséges
az. Amely pap megáldozza azt a bűnért, az
egye meg azt, szent helyen egye meg, a gyülekezet sátrának pitvarában. Valami
annak a húsát érinti, szent legyen, és ha annak véréből valami a ruhájára esik valakinek, azt, amire a vér esett, mosd meg
szenthelyen. (3Móz 6,25-27)
A papok között minden férfiú eheti azt; igen
szentséges az. Valamely bűnért való áldozat véréből
bevisznek a gyülekezet sátrába, a szenthelyen való engesztelés végett, az meg
nem ehető: tűzzel égettessen meg.
(3Móz 6,29-30)
Szent helyen öltek meg tiszta állatot, és ezért a tiszta
állat átvette a szent hely szentségét. A tiszta állat azért tiszta, mert nem
hordoz magában semmi tisztátalanságot (ezért mondta ki rájuk Isten is, hogy
tiszták, mert nincs bennük bűn, útálatosság, tisztátalanság). Ezért a vére,
hordozhat más jellemzőket. Mint ebben az esetben a szentséget. Ahogyan az oltárral
érintkezett az áldozati állat vére, úgy megszentelődött, és immár a vér
hordozta ezt a szentséget. És ráadásul nem csak a vér, hanem az állat húsa is. Viszont
a bűnért való áldozat meg nem ehető, mert előtte kézrátétellel ráhelyezték a
bűnöket.
Azután állíttasd a tulkot a gyülekezet sátra elé, és
Áron és az ő fiai tegyék kezeiket a tulok fejére.
(2Móz 29,10)
A léviták pedig tegyék kezeiket a tulkok fejére;
azután készítsd el az egyiket bűnért való áldozatul, a másikat pedig egészen
égőáldozatul az Úrnak, a lévitákért engesztelésül.
(4Móz 8,12)
A kézrátétellel az ember lelkének tulajdonságai a bűnök
megvallásával, vagy a hálaáldozat bemutatásánál a hála kifejezéseként
áthelyeződött a tiszta állatra, és az onnantól hordozta azt. Minden állattal
kapcsolatos áldozatnál láthatjuk a kézrátételt:
3Móz.1,4; 3,2; 3,8; 4,4; 4,7;
4,15; 4,18; 4,24; 4,29; 4,33; 16,21,
Ezért fontos az új szövetség idején is, hogy a kézrátételt
ne hamarkodjuk el (1Tim.5,22), mert a kézrátétellel átadhatunk más szellemi
erőket is (ApCsel.8,18; 1Tim.4,14). Ez a szellemvilágban törvényszerű. Vigyázzunk
arra is, hogy ki imádkozik értünk kézrátétellel, hogy ne kapjunk ezáltal valamilyen
tisztátalan szellemet. A kézrátétel után a földön a vér hordozni fogja
mindezeket a szellemi tulajdonságokat. De nézzünk meg egy egyértelmű helyzetet,
amikor ez tisztán látszik.
Vedd a másik kost is, és Áron és az ő fiai tegyék
kezeiket a kos fejére. Azután vágd le a kost, és vegyél annak
véréből, és hintsd meg azzal Áron füle cimpáját és az ő fiai jobb fülének
cimpáját, és az ő jobb kezük hüvelykét és jobb lábuk hüvelykét; a többi vért pedig hintsd az oltárra köröskörül. Azután
vegyél a vérből, mely az oltáron van, és a kenetnek olajából, és hintsd Áronra
és az ő ruháira, s vele együtt az ő fiaira és az ő fiainak ruháira, hogy szent
legyen ő és az ő ruhái, s vele együtt az ő fiai és az ő fiainak ruhái. (2Móz 29,19-21)
Áron és fiai rátették a kezüket a kosra. Ezzel átadták a
személyük lényegét az állatra. Azután levágták a kost, és a vérével megkenték
Áronékat. Vagyis a kos vére, ami már hordozta Áronék életének szellemi jellemzőit,
most visszakerült Áronékra. Ez olyan, mintha a kos és Áronék élete egyesült
volna egy vérszerződésben. Azután ebből a vérből megkenték az oltárt, ezért az
megszentelődött. De úgy, mintha Áron és a fiai lettek volna feláldozva, hiszen
a vér hordozta az életük jellmezőit. Majd ebből a szent oltárt érintett vérből
kentek vissza Áronékra. Ezzel tulajdonképpen Áronék vére lett megszentelve úgy,
mintha maguk mentek volna végig ezen a szertartáson a saját vérükkel. Egyedül a
vér képes erre itt a földön. A víz hordozhat szellemeket és szellemiséget, de
életet nem tud hordozni. Ezt csak a vér tudja megtenni.
Ez mutatja meg az okkult véráldozatok hatalmas problémáját.
Egyrészről az ott alkalmazott véráldozatok valóságosan jelentést hordoznak, de
minden tisztátalan állattal, vagy akár emberrel elkövetett véráldozat csak még
több bűnt tesz arra, aki azt megáldozza. A magyar táltos áldozat fehér lova sem
tiszta állat, ezért ha valaki azt utána magára veszi, akkor annak az embernek
még nagyobb tisztátalansága lesz. Az ártatlan vér kiontása is ítéletet hoz
arra, aki azt megteszi. Ezzel a Sátán fogságban és egyre nagyobb bűnökben
tartja azokat, akik ezeket megteszik. Egyedül Jézus vére az, ami el tudja
fordítani a bűnök és a tisztátalanságok ítéletét az emberekről! Nem adatott
más!
Jézus vére – a kulcs
Gondoljátok meg, mennyivel súlyosabb büntetésre
méltónak ítéltetik az, aki az Isten Fiát megtapossa, és a szövetségnek vérét,
mellyel megszenteltetett, tisztátalannak tartja, és a kegyelemnek Szellemét bántalmazza?
(Zsid 10,29)
Ez az, aki víz és vér által jött, Jézus a
Krisztus; nemcsak a vízzel, hanem a vízzel és a vérrel. És a Szellem az, amely
bizonyságot tesz, mert a Szellem az igazság.
(1Ján 5,6)
Az első részben végignéztük, hogy Jézus vére mi mindent
hordoz magában, és mi mindent jelent azok számára, akik megtérve, hitből veszik
azt magukhoz. Az előbbi szakaszból most már megérthetjük, hogy mennyire
valóságos itt a földön Jézus vérének az ereje azokon, akik azt az úrvacsorában
magukhoz veszik. Ezért fontos, hogy Ő nem csak vízzel, vagyis Szent Szellemmel,
hanem vérrel is eljött. Az Ő vére hordozza az Ő áldozatát és megszentelődését
itt a földön. Akiken rajta van Jézus
vére, és akikben benne van Jézus vére, azok valósággal hordozzák az Ő életének
a karakterét, és az Ő életének a szentségét. Így tudják legyőzni a Sátánt is
Jézus vérével:
És ők legyőzték azt a Bárány vérével, és az ő
bizonyságtételüknek beszédével; és az ő életüket nem kímélték mindhalálig. (Jel 12,11)
Ezért próbálta meg a Sátán kivenni a keresztény életből az
úrvacsorát, mert Jézus vérének az erejével nem tud megbírkózni. A mi
oldalunkról pedig hatalmas a felelősség, hogy méltatlanul ne vegyük az
úrvacsorát:
Azért aki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az
Úrnak poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen. Próbálja
meg azért az ember magát, és úgy egyen abból a kenyérből, és úgy igyon abból a
pohárból, Mert aki méltatlanul eszik és iszik,
ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét. Ezért
van ti köztetek sok erőtlen és beteg, és alszanak sokan. (1Kor 11,27-30)
Az úrvacsora valóság! Kristus életének a valósága itt a
földön! Most már teljes bizonyossággal elmondhatjuk, hogy akiben nincs meg a
Fiú, élet sincs abban (1Jn.5,12). Az életét pedig nem csak a Szellem hordozza,
hanem Jézus vére is. Csak a vérével együtt lehet teljes az életünk Benne.
Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve
rendelése szerint, a Szellem megszentelésében, engedelmességre és Jézus
Krisztus vérével való meghintésre: kegyelem és békesség adasson nektek
bőségesen. (1Pét 1,2)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.