Mert az Isten szerint való szomorúság üdvösségre
való megbánhatatlan megtérést szerez; a világ szerint való szomorúság pedig halált
szerez. (2Kor 7,10)
Mostani témánkkal is szeretnénk
bemutatni, hogy miért is fontos a szellem és a lélek közötti különbségtétel. Ha
nem tudunk mi magunk különbséget tenni e két részünk között, akkor jelentősen
csorbul a Krisztussal való együtt járásunk, mert nem tudjuk, hogy hol és mit tapasztalunk
magunkban az írásoknak megfelelően. Nem szeretnék külön kitérni azokra a
bibliai helyekre, ahol a magyar fordítások túlnyomó többsége a lélek szót
használja a szellem helyett, hanem inkább példákon keresztül fogjuk érezni,
hogy a két fogalom különbözőségének a megértése mekkora hatással van a hívő
életünkre.
Akkor mondta Mária: Magasztalja az én
lelkem az Urat, És örvendez az én szellemem az én megtartó
Istenemben. (Lk 1,46-47)
Mai fogalmaink szerint Mária egy átlagos
hívő ember volt. Mivel nő volt, ezért nem járhatott hittudományi iskolába,
hanem ismereteit azokból az igehírdetésekből szerezte, amelyek a szombati
istentiszteleteken elhangzottak. Mégis, számára két külön dolog volt a lelke és
a szelleme, sőt mi több, még különbséget is tudott tenni a két „szerve” között
jelentkező érzések között. Ezek szerint abban az időben egy hétköznapi
asszonynak teljesen természetes volt tudni, hogy hol milyen érzése támadt.
Elcsügged bennem a szellemem, felháborodik
bennem a szívem! Megemlékezem a régi időkről, elgondolom
minden te dolgodat; kezed munkáiról elmélkedem. Feléd
terjesztgetem kezeimet; lelkem, mint szomjú föld, úgy eped utánad. Szela. Siess,
hallgass meg engem Uram! Elfogyatkozik az én szellemem. Ne rejtsd el orcádat előlem,
hogy ne legyek hasonló a sírba szállókhoz. Korán hallasd velem kegyelmed, mert bízom
benned! Mutasd meg nekem az utat, melyen járjak, mert hozzád emelem lelkemet! Szabadíts
meg engem ellenségeimtől, Uram; hozzád menekülök! Taníts
meg engem a te akaratodat teljesítenem, mert te vagy Istenem! A te jó szellemed
vezéreljen engem az egyenes úton. Eleveníts meg engem, Uram, a te nevedért;
vidd ki lelkem a nyomorúságból a te igazságodért! (Zsolt 143,4-11)
Tudjuk, hogy Máriához képest Dávid
sokkal több kijelentést kapott Isten Szent Szellemétől, ezért nála nem is
meglepő, hogy különbséget tesz a saját lelke és szelleme között. Elcsügged a
szelleme, és eleped a lelke. Elfogyatkozik a szelleme, de az Úrhoz emeli a
lelkét. Ebben a zsoltárban végig „váltogatja” a szelleme és a lelke dolgait az
Úr előtt. Tudja, hogy nem a lelkében csüggedt el, hanem a szellemében, és az Úr
Szelleme vezeti, nem a lelke. Viszont azt kéri, hogy az Úr a lelkét vigye ki a
nyomorúságból, ne a szellemét.
Én sem tartóztatom hát meg az én számat;
szólok az én szellememnek fájdalmában, és panaszkodom az én szívemnek keserűségében. (Jób 7,11)
Jób szenvedéseit olvasva
gondolhatjuk, hogy ő mind testében, mind lelkében szenvedett. Testében az őt
borító fekélyek miatt, lelkében pedig a vígasztalására érkezett barátai miatt.
De itt szelleme fájdalmában szól. Jób könyvét tartják a legrégebben írott
könyvnek a Biblia könyvei közül. Nincs megemlítve, hogy a könyvben szereplő
emberek honnan szereztek ilyen mély ismeretet mind magukról, mind Istenről,
mind a teremtésről, de a beszélgetésből látjuk, hogy mindezekről igen mély
ismerettel rendelkeztek. Jób külön említi a szívét (más fordításban lelkét) és a szellemét, ahogyan ezt a 143.zsoltár idézetből
Dávidnál is látjuk.
Úgy, hogy inkább választja lelkem a
megfojtatást, inkább a halált, mint csontjaimat. (Jób
7,15)
Jób lelke is el van keseredve,
mert a lelkében inkább a halált választaná. A lelke jobban átéli a teste
szenvedéseit, mert közelebb állt a testhez a lélek, mint a szellem. Ezek
szerint a példák szerint, már az Ószövetség idején is tisztában voltak a
szellem és a lélek különbözőségével, de nézzünk néhány újszövetségi példát is.
Athénben pedig, mikor azokat várta Pál,
szelleme háborgott ő benne, látva, hogy a város bálványokkal van tele. (ApCsel 17,16)
Pál apostol szelleme háborgott a
sok bálvány láttán, és nem a lelke. Mivel neki már az Úr Szellemétől
újjászületett szelleme volt, amely egybe volt kötve a Szent Szellemmel, ezért
ahogyan a Szent Szellem felháborodott a sok bálvány láttán, úgy az ő szelleme
is átvette ezt az érzést. Egyértelműen kivehető a Szent Szellem jelzése az
ember felé, amelynek kapcsán „megindul” az ember szelleme is.
Mikor pedig Troásba mentem a Krisztus
evangéliuma ügyében és kapu nyittatott nekem az Úrban, nem volt szellememnek
nyugalma, mivelhogy nem találtam Tituszt, az én atyámfiát; (2Kor 2,12)
Pál szellemének nem volt
nyugodalma amiatt, hogy nem találja Tituszt, és nem a lelke nyugtalankodott.
Ismét egy érzés, amely a szellemben keletkezik, és nem a lélekben. És most
nézzük végig Jézus esetében hogyan jelent meg a szellem és a lélek érzésének különbsége:
Jézus azért, amint látta, hogy az sír és
sírnak a vele jött zsidók is, elbúsult
szellemében és igen megrendült. (Jn 11,33)
Mikor ezeket mondta Jézus, igen
nyugtalankodott szellemében, s bizonyságot tett, és mondta: Bizony, bizony
mondom nektek, hogy egy ti közületek elárul engem.
(Jn 13,21)
Ebben a két esetben azt látjuk,
hogy Jézus a szellemében búsult, illetve a szellemében nyugtalankodott. A
szellem állapota azonban „átjött” a lelkére is, amikor Mártát és a többieket
látta sírni, akkor ő is könnyekre fakadt. De a helyzetben végig megőrizte a
határozottságát, és csak az együttérzése csalta elő a könnyeit. Amikor Júdás
miatt nyugtalankodott szellemében, akkor is mindvégig megőrizte a lelke
nyugalmát, vagy másképpen mondva a lélekjelenlétét. Amikor azonban a lelkében
háborog, akkor nézzük meg mi is történik:
Most az én lelkem háborog; és mit
mondjak? Atyám, ments meg engem ettől az órától. De azért jutottam ez órára. (Jn 12,27)
És mondta nekik: Szomorú az én lelkem
mind halálig; maradjatok itt, és vigyázzatok.
(Mrk 14,34)
Végigolvasva az evangéliumokat,
csak egy helyen találkozunk olyan helyzettel, amikor Jézus a lelkében háborog,
és ez az egyetlen eset az elfogatása előtti időszak a Gecsemáné kertben. Minden
más esetben a szellemében „keletkeznek” az érzései. Amikor a lelkében háborog,
akkor látjuk, hogy az egész személye megroppan. És ez a legfontosabb különbség
a lélekben és a szellemben való érzelmek hatásának az emberre. Ahogyan Pál is
hiába nyugtalankodott szellemében Titusz miatt, azért a cselekvőképességét, a
lelke nyugalmát tudta őrizni. Amikor a szelleme háborgott a bálványok miatt,
akkor is mindvégig ura maradt a helyzetnek, és lelkében természetesen tudott
viselkedni a külvilág felé. Jézus is, amikor a szellemében érezte az érzéseket,
akkor a külvilág felé mindvégig megőrizte a határozott cselekvőképességét.
Amikor azonban a lelkében „tört össze”, akkor elkeseredett, és az egész ember
megtört. Ahogyan Jób példájából is láttuk, hogy a lelke inkább már a halált
választaná, de a szellemének fájdalmában még szól. De Dávid is, amikor a lelke
nyomorúságáról beszél, akkor el van keseredve, de az elcsüggedt szelleme
mellett a szíve még meg tud bátorodni. Ez az alapvető különbség a szellemben és
a lélekben támadó érzések hatása között. Amikor a lelkünk kavarodik fel, akkor
az egész ember viselkedése, hozzáállása, hangulata, életszemlélete változik
meg. Ezt lehet a Szent Szellemtől újjá nem született embereken jól megfigyelni,
hogy szinte minden érzelmi állapotuk közvetlen hatással van a külső
viselkedésükre is, hiszen a szellemük a lelkük hatása alá van rekesztve. Aki
azonban újjászületett és tapasztaltabb szellemben, az meg tudja különböztetni a
szellemétől jövő érzelmeket, és a lelke cselekvőképessége megőrzése mellett
tudja „felszínre hozni” azokat. Mivel a szellemünk van a lényünk legmélyén,
ezért az ott megjelenő érzelmek és gondolatok, ahhoz, hogy cselekvéssé vagy más
kifejeződéssé lehessenek, át kell jönniük a lélek szintjére, hogy a külvilág
felé ki tudjuk fejezni.
A bevezető ige is erről szól,
hiszen a világ szerinti megszomorodás, az a lelki megszomorodás, amely a kétségbeesébe
visz, és a halál felé vezet. Az Isten szerint való megszomorodás azonban a Szent
Szellemtől jön a szellemünkbe, és az megtérésre indít. Közelebb visz az
élethez, nem pedig elcsüggeszt.
A férfiú szelleme elviseli a maga erőtlenségét;
de a megtört szellemet ki viseli el? (Péld 18,14)
Mint a megromlott és kerítés nélkül való város,
olyan a férfi, akinek nincsen birodalma az ő
szellemén! (Péld 25,28)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.