Mert Krisztus Jézusban sem a
körülmetélkedés nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, hanem a szeretet által
munkálkodó hit. (Gal 5,6)
Sajnos a mai világban, mint oly
sok más dologgal is megtörténik, a szeretet szó tartalma is egyre sekélyesebb
lesz. A szimpátia kezdeti jeleit már szeretetnek nyilvánítják, és amikor ez a
szeretet próbának van kitéve, akkor gyakran az első nehézségre elszakad a
kötelék. Szokatlan lehet ehhez a témához a bevezető ige, de meg van ennek is a
magyarázata. A mi Istenünk nem a külsőségeket figyeli, hanem a szíveket
vizsgálja (Zsolt.7,10), nem számít neki, hogy milyen külsőségekkel dicsekszünk,
hogy mi mindent tudunk a külsőségekben felmutatni, hanem a szívünk indulatait
vizsgálja, hogy milyen motivációból teszünk valamit. Ő, mint a szeretet Istene
(1Jn.4,8), szeretetből cselekszik és tőlünk is azt várja el, hogy a
cselekedeteink motivációja a szeretet legyen.
Mi szeressük őt; mert ő előbb szeretett
minket! (1Ján 4,19)
Az Isten pedig a mi hozzánk való
szerelmét abban mutatta meg, hogy mikor még bűnösök voltunk, Krisztus értünk
meghalt. (Róm 5,8)
Mint sok minden másban, az Úr a
szeretetben is példát mutat nekünk. Szeretetének bizonyítékaként, mielőtt mi
bármit is cselekedhettünk volna, Ő már odaáldozta értünk váltságul szerelmes
Fiát (Jel.13,8). Nagy kegyelmük van azoknak akik ma élnek, mert Krisztus már
nem csak ígéret, hanem valóság. Bizonyosak lehetünk Isten szeretete felől, mert
bizonyságot tett szeretetének zálogáról. Ahogyan Jézus mondja, nincs nagyobb
szeretet, mintha valaki az életét adja a barátaiért.
Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek
egymást, amiképpen én szerettelek titeket. Nincs senkiben nagyobb szeretet annál,
mintha valaki életét adja az ő barátaiért.
(Jn 15,12-13)
A Jn.3,16-ból mindannyian tudjuk,
hogy Isten mennyire szerette a világot, amelyért odaadta a legdrágább áldozatát,
hogy kimutassa szeretetét. Nagy terveket szőtt az emberrel, és vágyva vágyik
utána, hogy egy örökkévaló közösségben legyen vele. Az embert választotta menyasszonyának,
és az Éneke Énekéből látjuk, hogy milyen is ez a szerelem az Ő részéről. Ezek
után mennyire fájhatott neki, mikor az ember, akivel egyesülni akart, bűnbe
esett. Akivel együtt járt naponta az Éden kertjében, aki az Ő kifejeződése
volt. Azután tovább fokozta az ember az Úr fájdalmát, amikor az özönvíz előtti
időkben már minden ember csak gonoszságot akart cselekedni, és elfordult
teremtőjétől teljesen. Mennyire fájhatott neki, hogy mindenkit elpusztítson,
mert Ő ezt nem így akarta, hanem úgy, hogy mindannyian örökké együtt járunk
Vele szeretetben. Az ember azonban egyre távolabb kerül Tőle, de Ő még mindig kitartóan
szeret. Csalódást csalódásra szenved el miattunk. Krisztust is sokszor megtapossuk.
Az emberek többsége nem hiszi, hogy Ő odaadta magát értünk, hanem elutasítja,
sőt, sokszor a hitetlenek sokasága még gúnyolja is. Mennyire fájhat ez Neki,
amikor Ő csak jót akar nekünk, meg akar minket menteni a halálból, és még
mindig kitárva tartja szerető karjait, várva hogy megbocsáthasson. De mi, akik
a nevéről neveztetünk, mi is sokszor csak az ajándékait keressük és nem Őt
magát. Mennyire fájhat Neki, hogy nem vagyunk rá kiváncsiak, hanem a földi
életünket akarjuk kényelmesebbé tenni (Jak.4,2-3). Amikor mindenki csak a maga
hasznát keresi, és nem az Úrét (Fil.2,21). Folyamatosan szenved az Úr miattunk
emberek miatt, de ha elé megyünk, akkor nem kárhoztat, hanem örül, hogy adunk
magunkból valamit! Azért a kis szeretetért és figyelemért amivel
megajándékozzuk, mennyi fájdalmat és szenvedést tűr el! Amikor káromlásokkal és
káromkodásokkal a bennünk lévő Szent Szellemet megszomorítjuk (Ef.4,30). Amikor
jól tudjuk, hogy az Ő csodája segített minket át egy nehéz helyzeten, vagy
betegségen, de mi hálátlanul mégsem neki adjuk a dicsőséget, hanem elvesszük
magunknak vagy egy masik embernek adjuk. Amikor oly sok bizonyság után, mégis
hitetlenül cselekszünk, mintha nem is ismernénk Őt. Ilyenkor Ő szelíden
visszahúzódik tűrve (Lk.14,10), hogy újra és újra megtapossuk a szeretetét. Vár,
hogy hátha megnyer minket a kitartó szelíd hívásával. Lenyeli a bántásainkat és
újra csak ad a szeretetéből. Ennyi fájdalommal és szenvedéssel szeret minket
nap mint nap.
Bátran kimondhatjuk, hogy az
igazi szeretethez szorosan kapcsolódik az áldozat és a szenvedés. Az áldozattal
együtt jár valaminek az elvesztése, letétele vagy odaadása. Az a mi áldozatunk,
hogy szeretetből odaadjuk magunkat (Róm.12,1). Emiatt a szeretetből meghozott
áldozat miatt van a Bibliában a szenvedés ígérete.
Mert én megmutatom neki, mennyit kell neki
az én nevemért szenvedni. (ApCsel 9,16)
És gyűlöletesek lesztek, mindenki előtt
az én nevemért; de aki mindvégig megáll, az megtartatik. (Mt 10,22)
Mert az kedves dolog, ha valaki Istenről
való meggyőződéséért tűr keserűségeket, méltatlanul szenvedve. Mert
micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve tűrtök? de ha jót cselekedve
és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog
Istennél. Mert arra hívattatok el; hiszen Krisztus
is szenvedett értetek, nektek példát hagyva, hogy az ő nyomdokait kövessétek:
(1Pét 2,19-21)
Jézus, Pálnak is elmondja, hogy
az Ő nevéért sokat kell majd szenvednie. Elmondja, hogy mindannyiunknak, akik
az Ő nevéről neveztetünk, sokat kell szenvednünk. Péternél egyértelműen
kimondja a Szent Szellem, hogy szenvedésre hivattunk el. De hogyan is
kapcsolódik a szeretet és a szenvedés? Nézzük meg mit mond Jézus, hogy hogyan
éljünk:
Hallottátok,
hogy megmondatott: Szemet szemért és fogat fogért. Én
pedig azt mondom nektek: Ne álljatok ellene a gonosznak, hanem aki arcul üt
téged jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is. És aki törvénykezni akar veled és elvenni
a te alsó ruhádat, engedd oda neki a felsőt is. És
aki téged egy mérföldútra kényszerít, menj el vele kettőre. Aki
tőled kér, adj neki; és aki tőled kölcsön akar kérni, el ne fordulj attól. Hallottátok, hogy megmondatott: Szeresd
felebarátodat és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek
ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal,
akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek
titeket. Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak
fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ad mind
az igazaknak, mind a hamisaknak. Mert ha azokat szeretitek, akik titeket
szeretnek, micsoda jutalmát veszitek? Avagy a vámszedők is nem ugyanazt
cselekszik-e? És ha csak a ti atyátokfiait köszöntitek,
mit cselekszetek másoknál
többet? Nemde a vámszedők is nem azonképpen cselekszenek-e? Legyetek
azért ti tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes. (Mt 5,38-48)
Egyenesen felszólít minket arra,
hogy ne fizessünk gonosszal a gonoszért (Róm.12,17), sőt, szeressük azokat,
akik minket gyűlölnek. Ez a fajta szeretet nem arról szól, hogy ketten
kölcsönösen kedvelik egymást; hanem arról, hogy az Úr gyermekei úgy szeressenek,
hogy nem várnak viszonzásul semmit. Már kezd látszani a szeretetből hozott
áldozat körvonala, ezért itt az ideje, hogy megnézzük mi Isten szerint a
szeretet fogalma:
A szeretet hosszútűrő, kegyes; a szeretet
nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem
cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója
fel a gonoszt, Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az
igazsággal; Mindent elfedez, mindent hisz, mindent
remél, mindent eltűr. (1Kor 13,4-7)
„Nem keresi a maga hasznát” –
Mondanom sem kell, hogy Isten így szeret bennünket. Szóról-szóra, ahogyan az
ige mondja – „mindent remél, mindent eltűr”. Ha én igazán szeretek, akkor nem
keresem a magam hasznát, hanem azt keresem, ami Istennek és a másik embernek
van kedvére. Más szóval feláldozom a magam kívánságait, hogy másnak kedvezzek.
Ezzel ki is mondtuk, hogy hogyan kötődik a szenvedés a szeretethez, úgy hogy
lemondok a magam „hasznáról”, vagyis mindarról, amit én szeretnék. Ha így
kezdek el szeretni, akkor elkezd gyötrődni a lelkem. De ugyanezt eredményezi,
ha lemondok a magam igazáról, a magam vagyonáról, az elismerésről, a
köszönetről, vagy minden olyan dologról, amely nekem kedvezne elsősorban. Az
apostolok is erről tesznek bizonyságot:
Hogy megismerjem Őt, és az Ő
feltámadásának erejét, és az Ő szenvedéseiben való részesülésemet, hasonlóvá
lévén az ő halálához;
(Fil 3,10)
Én János, aki nektek atyátokfia is
vagyok, társatok is a Jézus Krisztus szenvedésében és királyságában és
tűrésében, a szigeten voltam, amely Páthmósnak neveztetik, az Isten beszédéért
és a Jézus Krisztus bizonyságtételéért.
(Jel 1,9)
Pál és János társunk a
szenvedésben, mi több, részes Krisztus szenvedésében. De hogyan is vagyunk mi
részesei Krisztus szenvedésének? Aki olyan akar lenni mint Jézus, vagy a
tanítványa akar lenni, az készüljön fel, hogy ugyanúgy kell szenvednie, mint
Istennek. Krisztus folyamatosan szenved, mindaddig, amíg a gonosz végképp el
nem töröltetik. Lássuk meg, hogy Ő még mindig naponta leteszi az életét értünk,
és minket is ilyen szeretetre hívott el. Ehhez azonban Tőle kell vennünk az
erőt, és Jézusnak kell segítenie, hogy valósággal meg tudjunk halni önmagunknak.
Ha szeretetből a másiknak
kedvezek, ahelyett, hogy azt csinálnám, amit én szeretnék. Amikor a régen
vágyott nyaralásra gyűjtött pénzt, odaadom egy szűkölködő testvéremnek. Amikor
éppen pihenhetnék, és a kedvenc időtöltésem űzhetném, de inkább elbeszélgetek a
családdal, vagy segítek valakinek, hogy könnyítsek a terhein, akkor mindvégig
meg kell tagadnom magam. Amikor valaki rajtam tölti ki a mérgét, de én
megpróbálom megvígasztalni, és nem arra nézek, hogy bánt. Ha látom, hogy
szomorú, akkor nem hagyom ott, hogy majd lesz vele valami, hanem mellé állok
vígasztalni. Nem emlegetem fel a régi sérelmeket, hanem elfedezem azokat, és
úgy teszek, mintha meg sem történtek volna. Megbocsátok (Mt.18,21-22), lemondok
a magam javáról a másik előnyére, sőt, figyelem, hogy hol lehetnék segítségére.
Ezért elválaszthatatlan az igaz szeretettől a szenvedés, mert nem a magam
öröméről szól. De a szeretet miatti szenvedés ne legyen rossz hír számunkra.
Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk
igen-igen nagy örök dicsőséget szerez nekünk;
(2Kor 4,17)
Sőt, amennyiben részetek van a Krisztus
szenvedéseiben, örüljetek, hogy az ő dicsőségének megjelenésekor is vigadozva
örvendezhessetek. (1Pét 4,13)
Ez a földi élet igen rövid, de az
Úrtól való ígéreteink egy örökkévalóságra szólnak. Ha oda tudjuk áldozni ezt a
földi életet az Úrnak, akkor minden ígéretet birtokba vehetünk (Mt.16,25). Ha
nem, akkor sajnos az ígéretek is távol maradnak tőlünk. A szeretet miatti
szenvedéseinkkel leszünk a Krisztus szenvedéseinek részesei. Azt a szeretetet hagyta hátra
parancsolatként, amelyben Ő is folyamatosan szenved, csak azért mert szeret:
Új parancsolatot adok nektek, hogy
egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is
egymást. Erről ismeri meg mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok.
(Jn 13,35)
Önfeláldozó szeretettel szeressük
egymást. Ennek a szeretetnek a hiánya miatt nem ismeri fel a világ, hogy mi
Krisztus tanítványai vagyunk. De a nagy gyülekezetekben nem is lehet szó ilyen
mértékű szeretetről, hiszen sokszor nem is ismerjük azokat, akik egy héten
egyszer mellénk ülnek az összejövetelen. De ha kisebb közösségekben átéljük a
szenvedéseket a szeretet miatt, akkor azzal Krisztus teste is nyer, hiszen
másokat tudunk vígasztalni, amikor ők mennek át hasonló helyzeten:
De akár nyomorgattatunk, a ti
vigasztalásotokért és üdvösségetekért van az, mely hathatós ugyanazon szenvedések
elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvígasztaltatunk a ti
vigasztalásotokért és üdvösségetekért van az. És a mi reménységünk erős felőletek. Tudva,
hogy amiképpen társaink vagytok a szenvedésben, azonképpen a vigasztalásban is.
(2Kor 1,6-7)
Ha vállaljuk a szenvedéseket, és megéljük
a valódi szeretetet szenvedésekkel együtt, akkor a szívünk is elfog változni
Krisztuséhoz hasonlóvá. Akkor fogjuk tudni megtagadni az ó ember kívánságait,
és tudunk új emberré lenni. Akkor tud megváltozni a látásmódunk, hogy ne magunk
körül forogjanak a gondolataink, ahogyan ezt Jézus is megtapasztalta:
Mert lelke szenvedése folytán látni fog, és megelégszik, ismeretével igaz szolgám
sokakat megigazít, és vétkeiket ő viseli.
(Ézs 53,11)
Jézus is „lelke szenvedése
folytán” látott másképpen, és ez igaz minden olyan emberre, aki átmegy a
szenvedéseken. Ha az Úrral megyünk át ezeken a szenvedéseken, akkor Hozzá
fogunk közelebb kerülni, mert átérezzük azt a szenvedést, amit mi okoztunk
(okozunk) Neki. A szeretetnek ezeket a terheit segít hordozni (Zsolt.55,23), és
megtölt folyamatosan új élettel a Szent Szellemen keresztül.
Ha engem szerettek, az én parancsolataimat
megtartsátok. (Jn 14,15)
Amiképpen az Atya szeretett engem, én is
úgy szerettelek titeket: maradjatok meg ebben az én szeretetemben. Ha az én parancsolataimat megtartjátok,
megmaradtok az én szeretetemben; amiképpen én megtartottam az én Atyámnak
parancsolatait, és megmaradok az ő szeretetében.
(Jn 15,9-10)
Sok helyen említi Jézus, hogy úgy
tudjuk kifejezni a szeretetünket felé, ha megtartjuk a parancsolatait. Ha pedig
engedelmességben járunk, akkor bizonyosan kerülünk olyan helyzetbe, hogy ki
kell fejeznünk a szeretetünket egy olyan ember felé, akit nehéz szeretni. De ha
az ilyen engedelmességben gyakoroljuk magunkat, akkor leszünk Jézus valódi
tanítványai, és amint az ige is mondja, akkor megmaradunk az Ő szeretetében.
Ezért az ilyen szeretetben járás még két másik fontos dolgot is betölt az
életünkben:
Jézus pedig mondta neki: Szeresd az Urat,
a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az
első és nagy parancsolat. A második pedig hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat,
mint magadat. (Mt 22,37-39)
Az egyik fontos dolog, hogy
betöltjük a törvényt azáltal, hogy kimutatjuk vele Isten felé a szeretetünket,
amely az első és a második parancsolat. Ahogyan Pálnál is egy igében összegezve
látjuk a törvényt, hogy a szeretet az egész törvényt betölti (Gal.5,14;
Róm.13,9). A másik fontos dolog, hogy ezzel a szeretettel Jézus tanítványaivá
válunk:
Mondta pedig mindeneknek: Ha valaki én
utánam akar jönni, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét minden nap,
és kövessen engem. (Lk 9,23)
Lehetetlen valóságos szeretettel
úgy szeretni, hogy közben nem tagadom meg magam és vele együtt minden
kívánságom (1Kor.13,4-7). Csak úgy lehet ezt megtenni, ha magamat a halálba
adom, és vállalom mindazt a szenvedést, amelyet az okoz, hogy megtagadom a
saját érdekeim és jóval fizetek még a rosszért is. Ez pedig egy mindennapos
élmény, mert lehetetlen, hogy egy héten
csak három napon szeressek, a többin nem. Ezért teljesíti be a szenvedéseket is
vállaló szeretet Jézus követelményét a tanítványságra. A szeretet miatti
szenvedés ráadásul megtisztít minket a bűntől.
Minthogy azért Krisztus hústestileg
szenvedett értünk, fegyverkezzetek fel ti is azzal a gondolattal, hogy aki
hústestileg szenved, megszűnik a bűntől, Hogy többé ne embereknek kívánságai,
hanem Isten akarata szerint éljétek a hústestben hátralévő időt. (1Pét 4,1-2)
Az által tisztít meg minket a
szeretet miatti szenvedés, hogy halálba adom magam, vagyis a hústesti életet,
minden bűnös indulatával együtt. Ha valaki Istent szereti, akkor nem akarja a
parancsolatait áthágni, hanem igyekszik azokon belül maradni, tehát kerülni fogja
a bűnt. Valamint leteszi az önzését, a kívánságait, és szabályosan megöldökli a
saját lelkét, hogy szeretni tudjon. Amikor nem viszonozzák a szeretetünket,
amikor nem értékelik az áldozatunkat, amikor igaztalanul bántanak, akkor mindig
egy kicsit meghalunk, mert ez igenis fáj a mi önző lelkünknek, de nem figyelhetünk
erre, hanem mindezek ellenére tovább kell szeretnünk. Ha pedig szeretjük az
Urat, akkor miatta tesszük meg azt, hogy mások felé szolgálunk szeretettel és
hordozunk másokat az ő gyengeségeikben, vagy akár még gonoszságaikban is.
Ahogyan láttuk, Isten is
folyamatosan szenved, és az igazi szeretetbe bele van kódolva a szenvedés.
Vértezzük fel magunkat a szenvedésre, mert ez a szenvedés valóban új emberré,
krisztusivá tesz bennünket, ha az Ő hasonlatossága szerint éljük meg a
szeretetünket. Váljunk Krisztus valódi követőivé, úgy, hogy valósággal
szeretjük egymást, minden képmutatás nélkül, mert annak van igazi jutalma már
itt a földön is.
Fiacskáim, ne szóval szeressünk, se
nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal.
(1Ján 3,18)
A szeretet képmutatás nélkül való legyen.
Iszonyodjatok a gonosztól, ragaszkodjatok a jóhoz.
(Róm 12,9)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.