...Annak, aki minket szeretett, és megmosott
bennünket a mi bűneinkből az ő vére által,
(Jel 1,5)
Az Úrral kötött szövetségeknek
egy igen fontos eleme a vér. Ahogyan a fenti igéből is látjuk, ez a
bizonyságtétel az egyik legfontosabb számunkra, hogy Jézus a vére által
megmosott minket a mi bűneinkből. Jézus azok számára menedék az ítélet elől,
akiket megmosott a vérével a bűneiktől. Hogy pontosabban értsük, hogy mit is
jelent a szövetség vére, nézzük meg az ószövetségi példákat.
És
nem bakok és tulkok vére által, hanem az ő tulajdon vére által ment be egyszer
s mindenkorra a szentélybe, örök váltságot szerezve. Mert
ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a tisztátalanokra hintve,
megszentel a hústest tisztaságára: Mennyivel inkább Krisztusnak a vére, aki
örökké való Szellem által önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja
a ti lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő
Istennek. És ezért új szövetségnek a közbenjárója
ő, hogy meghalva az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak
elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét.
(Zsid 9,12-15)
Az áldozatok vérének minősége
különböző erővel bír. Egy állat vére nem képes megváltani egy embert a
bűneiből, mert alacsonyabb rendű élet, mint az emberé. Ahogyan tudjuk, egy
ember sem halhat meg egy másikért váltságul (Zsolt.49,8), tehát az egyes emberek
élete olyan drága, hogy az én áldozatom nem elég kettőért. A bűneim miatt
elsősorban magamért kellene az életem odaadnom, ezért az „értékéből” már nem maradna
a másik ember hasonlóan drága életének a
megmentésére.
Minthogy
a törvényben a jövendő jóknak árnyéka, nem maga a dolgok képe van meg,
ennélfogva azokkal az áldozatokkal, amelyeket esztendőnként szüntelenül
visznek, sohasem képes tökéletességre juttatni az odajárulókat; Különben
megszűnt volna az áldozás, mivelhogy az egyszer megtisztult áldozók többé
semminemű bűntudattal nem bírtak volna. De azok esztendőnként bűnre
emlékeztetnek. Mert lehetetlen, hogy a bikák és bakok
vére eltörölje a bűnöket. (Zsid 10,1-4)
Lehetetlen, hogy az állatok vére
eltörölje a bűnt. Az áldozatokra tekintve Isten csak elnézte a korábbi bűnöket (Róm.3,25),
de azok nem voltak képesek a bűnök bocsánatát is megadni. Ráadásul a
lelkiismeretet sem tudták megtisztítani a bűntudattól. A Zsid.9,13 kimondja,
hogy a bakok és bikák vére a tisztátalanokra hintve megszentel a hústest
tisztaságára. Mondandónk szempontjából a fő hangsúly most a „tisztátalanokra
hintve” kifejezésen van. Vizsgáljuk meg ennek az ószövetségi párját.
Mózes
pedig vette a vért, és ráhintette a népre, és mondta: Íme a szövetségnek vére,
melyet az Úr kötött ti veletek, mind ama beszédek szerint. (2Móz 24,8)
Ha végigolvassuk ezt az
ószövetségi történetet, akkor láthatjuk, hogy a nép, akit meghintettek a
szövetség vérével, nem ment át egy megtisztulási folyamaton. Ők kijelentették,
hogy az Úr törvényei szerint akarnak élni, és készek a szövetség megkötésére.
Ezek után hintette meg őket Mózes a szövetség vérével, amely állatok vére volt.
Ettől fogva Isten a szövetségeseinek tekintette a népet. Tehát nem a nép
cselekedetei voltak azok, amelyek feljogosították őket erre a szövetségre,
hanem a vér. Ugyanez vonatkozik ma ránk, Krisztus vére által.
Akiben
van a mi váltságunk az Ő vére által, a bűnöknek bocsánata az Ő kegyelmének
gazdagsága szerint. (Ef 1,7)
Kiben
van a mi váltságunk az Ő vére által, bűneinknek bocsánata; (Kol 1,14)
Jézus vére által van váltságunk
és a bűneink bocsánata. Ennyivel kiválóbb Jézus vére, mint akármely más
teremtmény vére. Ha a mi áldozatunk nem elég két embernek, akkor mennyivel
drágább Jézus vére és áldozata, ha az egész teremtést megválthatta! Az Atya
eleve ismerte azokat, akik fiaivá lesznek (Róm.8,29; Ef.1,5), és előre tudta,
hogy mekkora áldozatra lesz szükség, hogy mindeneket megválthasson a halálból.
Ahogyan a zsidó népet is Ő választotta magának, úgy ma sincs másképp az Újszövetség
idején.
Akik
ki vannak választva az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Szellem
megszentelésében, engedelmességre és Jézus Krisztus vérével való meghintésre:
kegyelem és békesség adasson nektek bőségesen. (1Pét 1,2)
Az övéi ki vannak választva a
Jézus vérével való meghintésre. De jól figyeljünk, nem csak a meghintésre,
hanem az engedelmességre is! Amikor kijelentjük, hogy szövetségre akarunk lépni
Istennel, akkor úgy jöhetünk az Úrhoz ahogy vagyunk, és nem kell előtte
semmilyen megtisztuláson átmennünk. Ahogyan az ószövetségi példából is láttuk,
a vérrel való meghintéssel nyerjük meg a szövetséget és megtisztulást, nem a mi
cselekedeteinkkel.
Az Isten pedig a mi hozzánk való
szerelmét abban mutatta meg, hogy mikor még bűnösök voltunk, Krisztus értünk
meghalt. Minekutána azért most megigazultunk az ő
vére által, sokkal inkább megtartatunk a harag ellen ő általa. Mert
ha, mikor ellenségei voltunk, megbékéltünk Istennel az ő Fiának halála által,
sokkal inkább megtartatunk az ő élete által minekutána megbékéltünk vele. (Róm 5,8-10)
Ismét azt látjuk, hogy Isten
megelőlegezte mindezt Krisztusban. Krisztus vére tart meg minket ebben a
szövetségben, s nem a magunk erőfeszítései. Ez a vér hoz nekünk megbékélést az
Atyával és megigazulást előtte. Ez a vér pedig egy örökké tartó szövetségnek az
erejét hordozza. Az áldozat vérének a bemutatásával kell az áldozatot „hitelesíteni”,
ezért Jézus közbenjár értünk folyamatosan.
De ez
esküvéssel, az által, aki azt mondta neki: Megesküdött az Úr, és nem bánja meg,
te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint: Annyiban
jobb szövetségnek lett kezesévé Jézus. És amazok jóllehet többen lettek papokká,
mert a halál miatt meg nem maradhattak: De ennek, minthogy örökké megmarad, változhatatlan
a papsága. Ennek okáért ő mindenképpen üdvözítheti
is azokat, akik ő általa járulnak Istenhez, mert minden ha él, hogy esedezzen
értük. (Zsid 7,21-25)
Mindezek bizonyítékai annak, hogy
Jézus áldozata mennyivel kiválóbb bármi másnál a teremtett világban, és ezért volt
elegendő egyszer bemutatnia a vérét a mennyei szentélyben (Zsid.9,24). Hogy
tisztában legyünk azzal, hogy kik vagyunk az Úrban és milyen alapon állunk meg
az Ő szövetségében, kulcsfontosságú, hogy lássuk a vérrel való meghintés
fontosságát. Újra szeretném hangsúlyozni, hogy Jézus vére által vagyunk
szentek:
Annak okáért Jézus is, hogy megszentelje
az ő tulajdon vére által a népet, a kapun kívül szenvedett. (Zsid 13,12)
Ezért nagyon fontos, hogy
megfelelően tiszteljük Jézus vérét:
Aki
megveti a Mózes törvényét, két vagy három tanúbizonyságra irgalom nélkül meghal; Gondoljátok
meg, mennyivel súlyosabb büntetésre méltónak ítéltetik az, aki az Isten Fiát
megtapossa, és a szövetségnek vérét, mellyel megszenteltetett, tisztátalannak
tartja, és a kegyelemnek Szellemét bántalmazza? Mert
ismerjük azt, aki így szólt: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az
Úr. És ismét: Az Úr megítéli az ő népét. Rettenetes dolog az élő Istennek kezébe
esni. (Zsid 10,28-31)
Ha komolyan megtértem az Úrhoz,
és komolyan kértem a bűneim bocsánatát és komolyan akartam, hogy Jézus vére
tisztítson meg és legyek az Ővé, akkor nagyon nagy ára van annak, ha utána én
mégis meggondolom magam. Ahogyan láttuk Jézus vérével meghintve lenni az egyik
legnagyobb megtiszteltetés a teremtésben, és ha én ezt a szövetséget megtaposom
azok után hogy megtapasztaltam annak ajándékait, akkor valami rettenetestől
kell félnem (Zsid.6,4-6).
A kegyelem és a váltság nem úgy
adatik, hogy a szövetség megkötése után folytassuk a korábbi bűnös életünket
(Róm.6,19-23), hanem kezdjünk új életet Istennel. Ez a megtérés lényege. Isten
azoknak ad kegyelmet, akik nem élnek vissza azzal. Ha a kegyelmet arra
használom, hogy a bűnös életem kívánságait elégítsem ki a továbbiakban is,
akkor elvesztem ezt a kegyelmet. Ha nincs bennem a törekvés a megszentelődés és
az isteni élet után, akkor elvesztem ezt a kegyelmet, és még ítéletet is hozok
magamra. Csak akkor maradok meg ebben a szövetségben, ha a szövetség megkötése
után az Úr parancsolatainak engedelmességében járok.
És tökéletességre jutva, örök üdvösség
szerzője lett mindazokra nézve, akik neki engedelmeskednek, (Zsid 5,9)
Az engedelemsek kapják meg az
örök üdvösséget. Mivel ez a vér biztosítja számomra a szövetség elérhetőségét, ezért
ahogyan az Ószövetség idején vitték a napi égőáldozatot, amelynek része volt
egy bárány, olajjal kevert liszt és bor (2Móz.29,38-42). Naponta meg kellett
emlékezni a szövetségről. Ahogyan látjuk, a mai úrvacsorában is mindezek az „elemek”
megvannak. A bárány, a feláldozott Jézus; liszt és olaj a Szent Szellemtől
kijelentett Isten igéje (5Móz.8,3); valamint a bor, amely a szövetség vérének
jelképe, ahogyan Jézus az úrvacsorát szerezte nekünk (Mt.26,26-28). Tudjuk,
hogy az Ószövetségben, a szellemi dolgoknak csak az árnyékai vannak meg (Zsid.10,1),
de a valóság mindig Krisztusban és szellemben van. Azért, hogy a szövetség vére
rajtunk legyen, nekünk is naponta magunkhoz kell vennünk az úrvacsorát!
Mivel Jézus áldozata hozta el
nekünk ezt a szövetséget és láttuk, hogy szenvedés nélkül sem áldozatot hozni,
sem szeretni nem lehet, ezért készüljünk fel mi is, hogy ezen az úton
szenvednünk kell majd.
Ámbár Fiú, megtanulta azokból, amiket
szenvedett, az engedelmességet; És tökéletességre jutva, örök üdvösség
szerzője lett mindazokra nézve, akik neki engedelmeskednek, (Zsid 5,8-9)
Jézus is a szenvedésekből tanulta
meg az engedelmességet. Tapasztalatból mondhatom, hogy a szenvedés sohasem
öröm, viszont az engedelmesség igen nagy öröm, mert kiváltja az Úr és a Szent
Szellem örömét is bennünk, mert az Atya akarata kerül végrehajtásra általa.
Jézus is, és az apostolok is az engedelmességük révén tudtak olyan sok csodát
és a Szent Szellem erejét megtapasztalni. Ez engedetlenséggel lehetetlen.
Az ígéretek hatalmasak azoknak,
akik mindvégig kitartanak ebben a szövetségben. Azért szólít fel oly sok helyen
az ige, hogy meg kell őriznünk a hitet és a bizalmat mindvégig (Zsid.3,6; 3,14;
10,35).
Emlékezzetek
pedig vissza a régebbi napokra, amelyekben, minekutána megvilágosíttattatok,
sok szenvedésteljes küzdelmet álltatok ki, Midőn egyfelől gyalázásokkal és
nyomorgattatásokkal nyilvánosság elé hurcoltak titeket, másfelől társai
lettetek azoknak, akik így jártak. Mert a foglyokkal is együtt szenvedtetek,
és vagyonotok elrablását örömmel fogadtátok, tudva, hogy nektek jobb és
maradandó vagyonotok van a mennyekben. Ne dobjátok el hát bizodalmatokat,
melynek nagy jutalma van. Mert békességes tűrésre van szükségetek,
hogy az Isten akaratát cselekedve, elnyerjétek az ígéretet. Mert
még vajmi kevés idő, és aki eljövendő, eljön és nem késik. Az
igaz pedig hitből él. És aki meghátrál, abban nem gyönyörködik a lelkem. De mi
nem vagyunk meghátrálás emberei, hogy
elvesszünk, hanem hitéi lelkünk üdvösségére. (Zsid
10,32-39)
Tiszteljük Jézus értünk ontott vérét, amely minket is megszentel. Tartsunk ki
ebben a szövetségben, mert ha meghátrálunk, akkor elveszünk. Amint feladjuk az
új életünket ebben a szövetségben, abban a pillanatban lemondunk a hitünkről
is, és megtapossuk ezt a szent vért. Maradjunk meg ebben a szövetségben,
amelynek nagy jutalma van!
Boldog ember az, aki a kísértésben
kitart; mert miután megpróbáltatott, elveszi az életnek koronáját, amit az Úr ígért
az őt szeretőknek. (Jak 1,12)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.