Aki
alkalmasakká tett minket arra, hogy új szövetség szolgái legyünk, nem betűé,
hanem szellemé; mert a betű megöl, a szellem pedig megelevenít. (2Kor 3,6)
A
szellem az, aki megelevenít, a hústest nem használ semmit: a beszédek, amelyeket
én szólok nektek, szellem és élet. (Jn 6,63)
Aki már régóta keresztény, az bizonyosan sokszor hallotta
már azt, hogy a betű megöl, és a Szellem az, ami megelevenít. Ezt különösen
olyan helyzetben mondják vissza az embernek, amikor az igével támasztja alá a
mondandóját, és ez kínos arra nézve, akinek mondja. Ezzel az igével szoktak
arra hivatkozni, hogy „ne olvassuk rá” az igét valakire, hanem szeretetben,
megengedően kezeljük a másikat. Ilyen helyzetben csinálnak valakiből
törvénykezőt és ítélkezőt.
De helyes ez így? Ez valóban így van?
Ilyen helyzetben mondhatná valaki, hogy Jézus is a parázna
asszony történetében (Jn.8,3-11), elküldte azokat, akik a betű szerinti törvény
alapján joggal akarták a paráznaságon kapott asszonyt megkövezni, de Jézus
kegyelmet adott neki. Remélem, hogy mire az okfejtésem végére érek, addigra
látni fogjuk, hogy ez a helyzet nem egyenlő azzal, amikor ma ki akarunk bújni
az igével való szembesülés alól.
A fenti 2Kor.3,6 igét csak akkor lehet úgy használni, hogy
valaki ne szembesüljön az írott igével, ha kiragadjuk a környezetéből. Ezért
most nézzük meg, hogy a vers környezete mit mond.
3 Akik felől nyilvánvaló, hogy Krisztusnak
a mi szolgálatunk által szerzett levele vagytok, nem tintával, hanem az élő
Isten Szellemével írva; nem kőtáblákra, hanem a szívnek hústábláira. 4 Ilyen
bizodalmunk pedig Isten előtt a Krisztus által van. 5 Nem
mintha magunktól volnánk alkalmasak valamit gondolni, úgy mint magunkból;
ellenkezőleg a mi alkalmas voltunk az Istentől van: 6 Aki alkalmasakká
tett minket arra, hogy új szövetség szolgái legyünk, nem betűé, hanem szellemé;
mert a betű megöl, a szellem pedig megelevenít. 7 Ha
pedig a halálnak betűkkel kövekbe vésett szolgálata dicsőséges volt, úgy, hogy
Izrael fiai nem is nézhettek Mózes orcájára arcának elmúló dicsősége miatt: 8 Hogyne
volna még inkább dicsőséges a szellemnek szolgálata? 9 Mert
ha a kárhozat szolgálata dicsőséges, mennyivel inkább dicsőséges az igazság
szolgálata? (2Kor 3,3-9)
Azt mondja, hogy a Szellem szolgálata az az Új Szövetség
szolgálata. És erre úgy tette őt Isten alkalmassá, hogy a szívébe írta ezt a
szövetséget, és nem kívül, egy kőtáblán van megírva ennek a szövetségnek a
betűje. Tehát nem betűkkel van írva ez az Új Szövetség a szívünkbe, hanem a
Szent Szellem által. A betűvel írt szövetségről mondja azt, hogy az a „halálnak
betűkkel kövekbe vésett” szövetsége, és az a „kárhozat szolgálata”.
Az ószövetségi törvény nem volt képes igazzá tenni az
embert, aki részese volt ennek a szövetségnek.
Tudva azt, hogy az ember nem igazul meg a
törvény cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, mi is
Krisztus Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitből és nem
a törvény cselekedeteiből; Mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy
hústest sem. (Gal 2,16)
Hogy pedig a törvény által senki sem
igazul meg Isten előtt, nyilvánvaló, mert az igaz ember hitből él. (Gal 3,11)
Annak okáért a törvénynek cselekedeteiből
egy hústest sem igazul meg ő előtte: mert a bűn ismerete a törvény által van. (Róm 3,20)
Ezért nevezi Pál a kárhoztatás törvényének, mert ha egy
ellen is vét valaki, akkor olyan, mintha az egészet megrontotta volna.
Mert ha valaki az egész törvényt
megtartja is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös. (Jak 2,10)
Igen, Isten azt mondja, hogy ha valaki megtartja, akkor él
általa (pl. Ez.20,11; 3Móz.18,5), de nincs senki, aki mindegyik törvényt meg tudná
tartani. Ezért mondja azt, hogy ez a törvény a kárhoztatás törvénye, mert a
törvény szerint mindenki bűnös:
Tudjuk pedig, hogy amit a törvény mond,
azoknak mondja, akik a törvény alatt vannak; hogy minden száj bedugasson, és ez
az egész világ Isten ítélete alá essen.
(Róm 3,19)
A törvénynek lehetetlen volt, hogy minket igazzá tegyen
(Róm.8,3), mert az óember, vagyis a hústest, az mindig óember maradt, és nem
volt képes az ember a szívét „kicserélni”, hogy valójában megváltozzon. Ezért
mondja a Róm.8,3, hogy erőtlen volt a törvény.
És mindenekből, amikből a Mózes törvénye
által meg nem igazíttathattatok, ez által mindenki, aki hisz, megigazul. (ApCsel 13,39)
Minthogy a törvény semmiben sem szerzett
tökéletességet; de beáll a jobb reménység, amely által közeledünk az Istenhez. (Zsid 7,19)
A törvény semmiben sem szerzett tökéletességet. Maga a törvény
az szent, igaz és jó (Róm.7,12), de éppen az a feladata, hogy nyilvánvalóvá
tegye a bűnt (Róm.7,13), és ezzel „megölt”, hiszen bűnössé tett. Mert ha nincs
törvény, akkor nincs törvény ellen való cselekedet sem, és akkor nincs bűn sem
(Róm.4,15; Róm.5,13). Ebből láthatjuk, hogy a törvény az valósággal a
kárhoztatás törvénye, és ezért mondja azt, hogy a betű megöl, mert az írott
törvény leleplezi a bűnt, és a megigazulás nélkül pedig rögtön ki is mondja a
halálos ítéletet a bűnösre.
De nézzük meg, hogy hol hivatkozik még az ige a betűre:
Most pedig megszabadultunk a törvénytől,
minek után meghaltunk arra nézve, aki által lekötve tartattunk; hogy
szolgáljunk a szellemnek újságában és nem a betű óságában. (Róm 7,6)
Itt is egyértelmű a kapcsolat a betűre való utalásnál, hogy
az írott mózesi törvényekről van szó, és NEM ISTEN BESZÉDÉRŐL!
A második bevezető ige kimondja, hogy Isten beszédei szellem
és élet. Ellentmondásban lenne önmagával az ige, ha egyszer azt mondaná, hogy
az írás megöl, utána meg azt mondaná, hogy élet. Az Új Szövetség többször is
úgy hivatkozik az igére, hogy azzal lehet tökéletessé tenni Isten embereit:
15 És hogy gyermekségedtől fogva tudod a
szent írásokat, melyek téged bölccsé tehetnek az üdvösségre a Krisztus Jézusban
való hit által. 16 A teljes írás Istentől ihletett és
hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, a fenyítésre, az igazságban, 17
Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó
cselekedetre tökéletesen felkészített.
(2Tim 3,15-17)
Timótheusnak kifejezetten hasznára van, hogy gyermekségétől
ismeri az írásokat, és ezek bölccsé tehetik. De pontosan az írások, az
Istentől, a Szent Szellem által ihletett írásokból tudjuk az igazságot, és azok
alapján tudunk „tájékozódni”, hogy mi van Istentől, és mi nincs. Abból tudjuk
meg, hogy a Krisztusban élő hívőnek mi van hasznára és mi van kárára. Ezekből
az írásokból ismerjük Krisztus titkát (Ef.3,3, Kol.1,26; Ef.6,19; Kol.4,3).
Ezek alapján az írások alapján tudjuk megvizsgálni, hogy mi a jó, és mi nem
(1Th.5,21). Az ige alapján tudjuk, hogy valaki más Krisztust, más evangéliumot,
és más szellemet hirdet (2Kor.11,4), vagy olyan istent mutat be, amely nem a
Biblia Istene, vagyis nem Ábrahám, Izsák és Jákob Istene, és nem a mi Urunk
Jézus Krisztus Atyja.
Kérlek pedig titeket atyámfiai,
vigyázzatok azokra, akik szakadásokat és botránkozásokat okoznak, akik más
tudományra tanítanának azon kívül amelyet tanultatok; és azoktól hajoljatok el. (Róm 16,17)
Miért is atyámfiai, legyetek állhatatosak
és tartsátok meg a tudományt, amelyre akár beszédünk, akár levelünk által
taníttattatok. (2Th 2,15)
Különböző és idegen tudományok által ne
hagyjátok magatokat félrevezettetni; mert jó dolog, hogy kegyelemmel
erősíttessen meg a szív, nem ennivalókkal, amelyeknek semmi hasznát sem veszik
azok, akik azok körül járnak. (Zsid 13,9)
Számos helyen figyelmeztet minket az ige arra, hogy
vigyázzunk azokkal, akik mást tanítanak nekünk, és nem az „egészséges
tudományt”. Ezeket azonban csak úgy tudjuk leleplezni, ha az igét forgatjuk. Az
igéből tudjuk például, hogy a paráznaság az Új Szövetség idején is bűn. Az
képes minket megtartani, ha ismerjük az igét, és nem hagyjuk magunkat attól
eltéríteni.
Sokan tanítják, hogy a béreaiak milyen jól cselekedtek, hogy
Pál tanítását naponta összevetették az írásokkal, hogy vajon úgy van-e, ahogyan
mondja.
Ezek pedig nemesebb lelkűek voltak a
Thessalonikabelieknél, úgymint kik bevették az igét teljes készséggel,
naponként tudakozva az írásokat, ha úgy vannak-e ezek. (ApCsel 17,11)
Pál olyan dolgokat mutatott nekik, amiket még nem hallottak,
ezért összevetették az írásokkal. Náluk ez erény volt? Nekünk pedig nem szabad
az igére hivatkozni, mert az rögtön szeretet nélküli ítélkezés, és a betűvel
való ölés? Figyeljük meg, hogy milyen sorrendben mondja Pál Timótheusnak, hogy
miben maradjon meg:
De te, óh Istennek embere, ezeket kerüld;
hanem kövesd az igazságot, az istenfélelmet, a hitet, a szeretetet, a
békességes tűrést, a szelídséget. (1Tim 6,11)
Az ifjúkori kívánságokat pedig kerüld;
hanem kövesd az igazságot, a hitet, a szeretetet, a békességet azokkal
egyetembe, akik segítségül hívják az Urat tiszta szívből. (2Tim 2,22)
Az első helyen az igazság áll! Azután a hit, és csak utána a
szeretet. Mit mond ez nekünk? Azt, hogy ha nem az igazságban vagyunk együtt,
akkor már nem Krisztusban vagyunk együtt. Ezért elfogadhatatlan a mai
ökumenizmus, különösen a vallások közötti tolerancia. Mert nem az igazságban
gyökerezik. A második helyen a hit van. Az igaz hit pedig egyedül Jézus
Krisztusban lehetséges. A többi hit az hamis hit. És csak ha ez a kettő megvan,
akkor szeressük azokat, akik hittársaink az igazságban!
Az ige többször szólít fel a feddésre és intésre, vagyis
figyelmeztetésre, és nem arra, hogy toleráljuk a bűnt, valakinek az életében,
különösen nem a gyülekezetben.
Prédikáld az igét, állj elő vele
alkalmas, alkalmatlan időben: feddj, dorgálj, ints minden hosszútűréssel és
tanítással. (2Tim 4,2)
Ezeket
szóld, és ints és feddj teljes méltósággal; senki téged meg ne vessen. (Tit 2,15)
A kívül valókat pedig majd az Isten ítéli
meg. Vessétek ki azért a gonosz embert magatok közül. (1Kor 5,13)
Csak Isten igéje lehet közöttünk az objektív mérce. Nincs
más. Ha erre azt mondjuk, hogy a „betű megöl”, akkor elvesszük magunktól azt az
egyetlen közös „nevezőt”, ami alapján mindannyian megítélhetjük mind saját
cselekedeteinket, mind mások cselekedeteit. Enélkül nem tudjuk leleplezni a
hamisságokat, és kiszolgáltatottak lennénk minden hamissággal szemben.
Egy esetben öl Isten igéje. Abban az esetben, ha ki van
tekerve, és már nem azt olvashatjuk, amit Isten mondott. Más szóval, ha rossz
Bibliát olvasunk. Akkor valóban megöl, mert nem találhatjuk meg benne az
igazságot. Ebben az esetben tud megölni a Biblia, vagyis a betű. Amikor eltérít
az igazságtól, vagy elrejti előlünk az igazságot. De minden más esetben az
életnek beszéde:
14 Mindeneket zúgolódások és versengések
nélkül cselekedjetek; 15 Hogy legyetek feddhetetlenek és tiszták,
Istennek szeplőtlen gyermekei, e gonosz és elvetemedett nemzetség között, kik
között fényletek, mint csillagok e világon. 16 Életnek beszédét tartva eléjük; hogy
dicsekedhessem majd a Krisztus napján, hogy nem futottam hiába, sem nem
munkálkodtam hiába. (Fil 2,14-16)
UI: A paráznaságon kapott asszony példája azért nem egyenlő
azzal, ha ma valakit az igével figyelmeztetünk, mert Jézusban Isten volt itt a
földön, és ő nem azért jött, hogy kárhoztasson (Jn.12,47), hanem azért, hogy
megkeresse és megtartsa azt, ami elveszett (Lk.9,56, Lk.19,10). Éppen nem a
törvényt jött hirdetni, hanem a hitből való kegyelmet. Azért mondta a
bűnösöknek, hogy ne vétkezzenek többet (Jn.5,14, Jn.8,11). Bár a törvény ellen
sohasem beszélt, sőt, amikor megkérdezte tőle a gazdag ifjú, hogy mit kell
tennie, hogy elnyerje az örök életet, akkor a törvénnyel válaszolt neki (Mt.19,16-22).
De igazán a hegyi beszédben (Mt.5-7. fejezet) mutatta be, hogy a törvény megsértése
nem a cselekedettel kezdődik, hanem a szívben. Ezért volt lehetetlen a
kőtáblára vésett törvénynek tökéletességre juttatni az embert, és ezért mondja
az ige, hogy ez a törvény a kárhoztatás betűje, mert a szívét nem tudja
megváltoztatni az ember. Ezért nem tudja a hústesti ember, vagyis az újjá nem
született ember a törvényt sem betartani, sem betölteni. Jézus meghalt az első
szövetségbeli bűnök váltságáért, hogy betöltse a törvényt, vagyis az ellenünk
szóló írást (Kol.2,14), ezzel is igazolva, hogy a törvény mindannyiunkat
bűnössé tett, amelyből csak a halál tud minket megszabadítani. Ezért kell
nekünk Krisztusban meghalnunk és újjászületnünk.
8 Azt jelentve ki ezzel a Szent Szellem,
hogy még nem nyílt meg a szentély útja, fennállva még az első sátor. 9 Ami
példázat a jelenkori időre, mikor áldoznak olyan ajándékokkal és áldozatokkal,
melyek nem képesek lelkiismeret szerint tökéletessé tenni a szolgálattevőt, 10
Csakis ételekkel meg italokkal és különböző
mosakodásokkal - melyek hústesti rendszabályok - a megjobbulás idejéig
kötelezők. 11 Krisztus pedig megjelenve, mint a jövendő
javaknak főpapja, a nagyobb és tökéletesebb, nem kézzel csinált, azaz nem e
világból való sátoron keresztül, 12 És nem bakok és tulkok vére által, hanem
az ő tulajdon vére által ment be egyszer a szentélybe, örök váltságot szerezve. 13
Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén
hamva, a tisztátalanokra hintve, megszentelt a hústest tisztaságára: 14
Mennyivel inkább Krisztusnak a vére, aki örökké való
Szellem által önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti
lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek. 15
És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy
meghalva az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hívottak elnyerjék az
örökkévaló örökségnek ígéretét. (Zsid 9,8-15)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.