(véletlen törlés miatt újra feltöltve)
Én vagyok az Alfa és az Ómega, a kezdet
és a vég, az első és utolsó. (Jel 22,13)
Én és az Atya egy vagyunk. (Jn 10,30)
Ha Krisztus személyét kutatjuk,
akkor szinte véget nem érő utazásra indulunk, hiszen annyira gazdag a
személyigése, hogy ahogyan János csak a földi cselekedeteiről azt mondja, hogy
ha mind megirattak volna, akkor nem fogadhatnák be a könyvek (Jn.21,25). És
ezek csak a földi itt tartózkodásának a cselekedetei.
Jézus többször is egyértelműen
kijelentette magáról, hogy ő egy az Atyával, és ő az Atya egyszülött Fia. Sőt
ezt még maga az Atya is kijelentette többször, hogy nekünk, embereknek ne
legyen efelől semmi kétségünk (a vízkeresztégénél – Mk.1,11 és a megdicsőülés
hegyén - Mt.17,5).
Maga az Atya is kijelentette
magáról már az Ószövetségben, hogy Ő a kezdet és a vég.
Így szól az Úr, Izraelnek királya és
megváltója, a seregeknek Ura: Én vagyok az első, én az utolsó, és rajtam kívül
nincs Isten. (Ézs 44,6)
Hallgass rám Jákob és Izrael, én
elhívottam, én vagyok, én vagyok az első és én az utolsó. (Ézs 48,12)
Ha Ő a kezdet, akkor mindenek
előtt már léteznie kellett, hiszen vele kezdődött minden. Ezért is mondjuk,
hogy Ő örökkévaló (Zsolt.90,2). Mózes első könyve a teremtéssel kezdődik.
Ahhoz, hogy elkezdődhessen a teremtés, lennie kell egy személynek, aki által
elkezdődhet. És a teremtés kezdetével kezdődött el az idő is. Mindannyian
szinte kívülről tudjuk ezt a verset, hogy „ Kezdetben teremtette Isten az eget
és a földet.”(1Móz.1,1)
Az az Isten, aki a kezdetekben
mindet alkotott, az Jézus személyében kimondja, hogy Ő megegyezik azzal, mert Ő
az Alfa és Omega. Képzeljük el, hogy mit érezhetett János, mikor Jézus ezt
mondta neki. Akkor már nem a mestere volt, hanem a mindenség Ura! Ahogyan
megjelent Jézus Jánosnak, az is mind azt mutatta, hogy Ő (Jézus) a hatalommal
és dicsőséggel teljes Isten. Ezért János pontosan tudhatta, hogy Jézus miről
beszél. De hogyan is mondhatja ezt Jézus magáról? Úgy, hogy Ő és az Atya egyek.
Aki képe a láthatatlan Istennek, minden
teremtménynek előtte született; (Kol 1,15)
Mert Ő benne teremtetett minden, ami van
a mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek, akár
uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő rá
nézve teremtettek;
(Kol 1,16)
Jézus mindenek előtt született,
és minden Őbenne teremtetett. Ha Őbenne lakozik az Istenség teljessége testileg
(Kol.2,9), akkor az azt jelenti számunkra, hogy minden anyagi (akár szellemi
akár fizikai) megnyilvánulás Krisztusban van. Ezzel bizonyságát adja annak,
hogy valóban Ő a kezdet.
Itt szeretnék egy kis kitérőt
tenni, mert úgy érzem, mintha az arianizmus újra kezdené bontogatni a
szárnyait. (megjegyzés: Az arianizmus lényege, hogy a Fiú nem örkötől való.) Egyre
több helyről hallani, hogy a „szentháromság” az egy tan, mert Isten csak egy
van. Ezt hordozza az Unitárius egyház is, hogy Jézus csak egy jó ember volt.
Bár Jézus többször maga mondja el, hogy milyen a viszonya az Atyához. Ha egy
személy, esetünkben Jézus, csak és kizárólag azt mondja, amit az Atya mond, és
kizárólag azt teszi, amit az Atya tesz, akkor az a két személy, bár különállók,
de mégis egyek. Hiszen a Fiú személye nem különül el az Atyáétól, hiszen a maga
akarata szerint semmit, de valósággal semmit nem cselekszik. Másképp mondva, ha
a Fiúval kapcsolatba kerülünk, akkor nem Őt találjuk, hanem az Atyát, hiszen
minden amit mond és tesz, az nem Ő, hanem az Atya rajta keresztül. Nem tudjuk
Jézus személyét különválasztani az Atyáétól. Nincs olyan, hogy Jézus ilyen vagy
olyan, mert minden tulajdonsága megegyezik az Atyáéval. És a Szent Szellem is
ugyanezt képviseli. Ő sem szól és tesz mást, mint az Atya (Jn.8,28). Nincs
olyan, hogy Ő magától tenne vagy szólna bármit is.
A Szent Szellem megértéséhez hadd
hozzak egy példát. Az egész Istenség olyan hatalmas, hogy mi, kis emberek nem
tudnánk Őt befogadni. Jézusban testesül meg az Isten (Kol.1,17; Kol.2,9). A
Szent Szellemen kereszül pedig munkálkodik a szellemvilág szintjén (Mt.12,28;
Róm.15,19). Ezért – csak a példa kedvéért, képzeljünk el egy nagy görögdinnyét.
Ezt a dinnyét egyikünk sem tudja egyben megenni, mert túl nagy ahhoz. Ha
azonban felvágjuk kis darabokra, akkor bárki lenyelheti. Pontosan így működik
irányunkban a Szent Szellem. Az Atya olyan hatalmas, hogy nem fogadhatja be egy
ilyen kis teremtmény, mint az ember. Egyáltalán egy teremtmény sem. Ezért a
Szent Szellemén keeresztül, magát „felaprózva”, mindannyiunkban lakozást vehet.
És mértéke velünk együtt növekedhet. Ahogyan képesek vagyunk többet befogadni
Belőle, úgy lehet bennünk egyre több az Istenből. És még egy fontos dolog.
Ezzel mindannyiunkban ugyanaz az egy Isten lesz, ha egy Szellemet veszünk. Ezért
Isten bármelyik személyével kerülünk kapcsolatba, akkor magával, az EGY
Istennel, a mi Atyánkkal kerülünk kapcsolatba, a Biblia Istenével, Ábrahám,
Izsák és Jákob Istenével, aki a Vagyok.
Én vagyok az Alfa és az Ómega, kezdet és
vég, ezt mondja az Úr, aki van és aki volt és aki eljövendő, a Mindenható. (Jel 1,8)
Most, hogy már tisztáztuk, hogy
Jézus egy az Atyával, és Ő a kezdet és a vég, a Mindenható. Nézzük meg, hogy ez
milyen „új” érdekességet tár még elénk.
Akit tett mindennek örökösévé, aki által
a világot is teremtette, (Zsid 1,2)
És hogy megvilágosítsam mindeneknek, hogy
miképpen rendelkezett Isten ama titok felől, amely elrejtetett örök időktől
fogva az Istenben, aki mindeneket teremtett a Jézus Krisztus által; (Ef 3,9)
Minden ő általa lett és nála nélkül semmi
sem lett, ami lett. (Jn 1,3)
A világban volt és a világ általa lett,
de a világ nem ismerte meg őt. (Jn 1,10)
Pálon, és Jánoson keresztül is
bizonyságot tesz a Szent Szellem, hogy Krisztuson keresztül lett minden
megalkotva az egész teremtésben. (megjegyzés: ahogyan a Szent Szellem
szellemben képviseli az Atyát a teremtésben, úgy Jézus a „megtestesülés” –
legyen az fizikai vagy szellemi megtestesülés szintjén – képviseli.)
Itt még egy fogalmat tisztáznunk
kell. Mégpedig mit jelent az, hogy „által”. A legegyszerűbben talán egy
népdallal tudnám elmondani. Biztosan sokan megtanultuk az iskolában az „Által
mennék én a Tiszán ladikon” dalt. Ebben tisztán látszik, hogy át szeretnék
menni a Tisza túlsó partjára. Keresztül szeretnék menni rajta. Szóval az által kifejezés azt mondja, hogy
valamin, vagy valakin keresztül. Tahát ha mindeneket Jézus által teremtett,
akkor Jézuson keresztül teremtette az Atya.
A teremtés elején azt olvassuk,
hogy az Atya szólt, és lett. Egészen addig, amíg az embert nem alkotta.
És formálta az Úr Isten az embert a
földnek porából, és lehelte az ő orrába életnek leheletét. Így lett az ember
élő lélekké. (1Móz 2,7)
Az embert nem csak a szavával
teremtette, hanem itt azt olvassuk, hogy formálta. Amennyiben Jézuson keresztül
teremtett mindent, akkor itt azt kell látnunk, hogy Jézus formálta meg az első
embert, és Jézus volt az, aki belelehellte az életnek lehelletét az orrába. És
ennek egyenes következménye, hogy Ádám először Jézust pillantotta meg.
Innen ugorjunk pár ezer évet.
Egészen Krisztus feltámadásának idejéig. Az Isten, aki teremtett mindent,
eljött, hogy megmentse az Ő teremtményét, akit a maga képére és
hasonlatosságára alkotott. Azért, hogy végre eggyé válhasson vele. Önmagát adta
váltságul a bűnökért, hogy megmenekülhessünk a haláltól. Ha visszaemlékezünk,
akkor az éden kertjében nem volt tilos az embernek az élet fája, csak a jó és
gonosz tudásának fájától tiltotta el Isten az embert. És ma nekünk Jézus
Krisztus, a messiás áldozatán keresztül ugyanaz az örök élet van megígérve,
mint amire szánt bennünket a mi Istenünk és alkotónk. És mit tett a mi
teremtőnk, miután eljött, odaadta magát a bűneinkért váltságul, elszenvedte a
kínhalált és a mi ítéletünket:
Ismét mondta azért nekik Jézus: Békesség
nektek! Amiként engem küldött az Atya, én is akképpen küldelek titeket. És
mikor ezt mondta, rájuk lehelt, és mondta nekik: Vegyetek Szent Szellemet: (Jn 20,21-22)
Már nem az orrába lehellt, hanem
rájuk lehellt, de most már a Szent Szellemet lehellte az emberbe. Ugyanaz, aki
az első emberbe lehellt, mindezek után újra lehellt az emberre, hogy immár
vegye azt a Szellemet, amellyel egyesülni tud Vele egy örök életre. Milyen
csodálatos! És milyen csodálatos lehetett ez Jézusnak, aki ezt mindkét
alkalommal megtette!
Így is van megírva: Lett az első ember,
Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám megelevenítő szellemmé. (1Kor 15,45)
Jézus által lett az ember számára
elérhető az örök élet, és a megelevenített kapcsolat Istennel. Ezért lett Ő a
megelevenítő szellem, mert a Benne való hit és engedelmesség nélkül nem
kaphatjuk meg a megelevenítő szellemet. Megint azt a szót kell használnunk,
hogy általa.
Mert Ő általa van menetelünk
mindkettőnknek egy Szellemben az Atyához.
(Ef 2,18)
Mondta neki Jézus: Én vagyok az út, az
igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanem ha én általam. (Jn 14,6)
Az Atyánkkal csak a Krisztus
Jézuson keresztül (Jézus Krisztus által) lehet kapcsolatunk. Nincs más út.
Egyedül a megtérésen, bemerítkezésen és az engedelmességen át mehetünk be végül
az Isten országába. Jézus az út, és Ő az ajtó is (Jn.10,9). Kizárólag rajta
keresztül lehet igazi életünk, immár Istennel együtt. Ő megtette mindenkiért
azt, amit megtehetett. Innen már mindenki szabad akaratából eldöntheti, hogy
mit választ.
És mondta nekem: Meglett. Én vagyok az
Alfa és az Ómega, a kezdet és a vég. Én a szomjazónak adok az élet vizének
forrásából ingyen. (Jel 21,6)
Aki eszi az én hústestemet és issza az én
véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon. (Jn 6,54) Mert az én hústestem bizony étel és az én
vérem bizony ital. (Jn 6,55) Aki
eszi az én hústestemet és issza az én véremet, az én bennem lakozik és én is
abban. (Jn 6,56) Amiként elküldött engem az az élő Atya,
és én az Atya által élek: akként az is, aki engem eszik, él én általam. (Jn 6,57) Ez az a kenyér, aki a mennyből szállt
alá; nem úgy, amint a ti atyáitok ették a mannát és meghaltak: aki ezt a kenyeret
eszi, él örökké. (Jn 6,58)
És tökéletességre jutva, örök üdvösség
szerzője lett mindazokra nézve, akik neki engedelmeskednek, (Zsid 5,9)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.