Mert amiként az Atyának élete van
önmagában, akként adta a Fiúnak is, hogy élete legyen önmagában: (Jn 5,26)
Az pedig az Atyának akarata, aki
elküldött engem, hogy amit nekem adott, abból semmit el ne veszítsek, hanem feltámasszam
azt az utolsó napon.
(Jn 6,39)
Úgy tűnhet, hogy messziről kezdem
el a téma tárgyalását, de mindezek szükségesek ahhoz, hogy teljesen megértsük,
hogy hogyan lett Jézus a feltámadás jogos ura. Jézus egyszerre Isten és
egyszerre ember (1Tim.3,16). Ezt le kell szögeznünk a mondandóm legelején, mert
különben nem fogjuk tudni helyesen végigvinni a gondolatmenetünket. Jézus olyat
is megtehetett az életében, amit egy egyszerű embernek nem áll módjában. Az Úr
tőlünk elkéri a lelkünket (Lk.12,20; Jób.27,8), nincs hatalmunkban eldönteni,
hogy mikor haljunk meg. Jézusnak azonban mindez hatalmában állt amíg itt járt a
földön emberi testben (1Jn.4,2-3).
Senki sem veszi azt el én tőlem, hanem én
teszem le azt én magamtól. Van hatalmam letenni azt, és van hatalmam ismét
felvenni azt. Ezt a parancsolatot vettem az én Atyámtól. (Jn 10,18)
De az életét nem önmagának élte,
hanem mindent úgy cselekedett, ahogyan az Atya akarata megmutatta neki
(Jn.5,19; Jn.5,30; Jn.8,28). Egy bizonyos céllal jött el közénk, és mindent
ennek a célnak a megvalósításáért tett. Amíg ezt el nem érte, addig is mindent
úgy kellett cselekednie, ahogyan meg van írva (Lk.24,44). Ez a cél pedig a
kereszthalál volt, hogy magára vegye a teremtett világ bűneit, és meghaljon
váltságul, mint Isten szeplőtlen és tiszta báránya (1Pét.1,19-21). Mindezek az
események azonban az Atya akarata szerint és időzítésében történtek meg, hiszen
Jézus folyamatosan és teljesen az Atya akaratának engedelmeskedett. Egészen
haláláig tisztában volt a saját személyével, hogy ő kicsoda valójában
(Jn.19,11; illetve a fentebb idézett Jn.10,18). Ezért mikor már látta, hogy az
mind beteljesedett amiért eljött a földre, akkor az mondhatta:
Mikor azért elvette Jézus az ecetet,
mondta: Elvégeztetett! És lehajtva fejét, kibocsátotta szellemét. (Jn 19,30)
És kiáltva Jézus nagy szóval, mondta:
Atyám, a te kezeidbe teszem
le az én szellememet. És ezeket mondva, meghalt. (Lk 23,46)
Ő döntötte el, hogy mikor teszi
le az életét, és nem lett elvéve tőle az élet. Amikor látta, hogy minden amiért
eljött elvégeztetett, akkor letette az életét. Pontosan az általa kimondott
igazságnak megfelelően cselekedett, mert nem tudta elvenni tőle az életet
senki, hanem ő tette azt le valósággal, amikor ő gondolta. Eldönthette, hogy
meddig szenved. Ezt egyikünk sem teheti meg! Már csak Jézus szenvedéseinek
mértékét látva sem tudnánk úgy dönteni, hogy ezt mi a magunk képességeiből,
vagy akaratából, addig „csináljuk” amíg akarjuk. Erre csak ő volt képes, hiszen
mi mindannyian előbb kileheltük volna a szellemünket. Ő azonban addig tartott
ki, amíg kellett, amíg minden elvégeztetett, aminek meg kellett történnie.
Mivel ez azonban Isten egyik legféltettebb titka volt (1Pét.1,20; Róm.16,25;
Ef.1,9; Ef.3,9; Kol.1,26; 2Tim.1,9), a gonosz erők erről mit sem tudtak. Ezért mondhatja az ige, hogy:
Hanem Istennek titkon való bölcsességét
szóljuk, azt az elrejtetett, melyet öröktől fogva elrendelt az Isten a mi
dicsőségünkre; Melyet e világ fejedelmei közül senki sem ismert,
mert ha megismerték volna, nem feszítették volna meg a dicsőség Urát: (1Kor 2,7-8) [saját
kiemelés]
Itt valósággal mind a zsidó, mind
a pogány hatóságok megfeszítették Jézust, de nem csak ők. Az emberi, látható
résznél több is történt a keresztnél. Azt tudjuk a 82-es zsoltárból, és az
Ef.2,2-ből és az Ef.6,12-ből, hogy gonosz szellemi hatalmasságok uralják ma a
földet. Még a Sátán is azt mondta Jézusnak, hogy övé a világ minden kincse, és
annak adja, aki őt imádja (Lk.4,6-7). Tehát a világnak ezek a szellemi fejedelmei
sem sejtették, hogy mi fog történni akkor, amikor Jézus meghal. De azt a Szent
Szellem már jóval korábban kijelentette Dávidon keresztül, hogy a kereszt előtt
ott fognak állni ezek a fejedelmek is. A 22-es zsoltár leírja, hogy mit érzett
Jézus a kereszten, és mit élt meg. Onnan azt látta, hogy:
Tulkok sokasága kerített be engem,
körülfogtak engem Básán bikái. Feltátották rám szájukat, mint a ragadozó
és ordító oroszlán. (Zsolt 22,13-14)
És ha Jézusnak a hatalomhoz való
jogáról akarunk beszélni, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül a szellemi világ
erőinek a hatalmi rendszerét sem. Ezért nem mondhatjuk, hogy itt csak költői
hasonlatról van szó. Ennek a ténynek ugyanis kulcsszerepe van abban, hogy Jézus
végül minden hatalmat megkapott mennyen és földön. De ne szaladjunk az
események elé. Azon kell elgondolkodni, hogy miért éppen Básán bikái álltak a
keresztnél, és nem más. A zsidó nép sok más nép szemében tüske lehetett, és sok
más fejedelemség szemében utálatos lehetett, de miért pont Básán bikái álltak a
keresztnél? Ezért meg kell vizsgálnunk, hogy kik voltak Básánban. Izrael,
mielőtt átment volna a Jordánon, megütközött Básán királyával. Később ezt a
területet kapta meg Gád, Rúben és Manassé félt törzse. De mi is történt akkor
pontosan?
És kezünkbe adta az Úr, a mi Istenünk Ógot
is, Básánnak királyát és minden ő népét, és úgy megvertük őt, hogy menekülni való sem maradt belőle. És
abban az időben elfoglaltuk minden városát; nem volt város, amelyet el nem vettünk
volna tőlük: hatvan várost, Argóbnak egész vidékét, a Básenbeli Ógnak országát. Ezek
a városok mind meg voltak erősítve magas kőfalakkal, kapukkal és zárakkal, kivéve
igen sok kerítetlen várost. És fegyverre hánytuk azokat, amint
cselekedtünk Szihonnal, Hesbon királyával, fegyverre
hányva az egész várost: férfiakat, asszonyokat és a kisdedeket is. (5Móz 3,3-6) [saját
kiemelés]
Mert egyedül
Óg, Básánnak királya maradt meg az óriások maradéka közül. Íme az ő ágya
vaságy, nemde Rabbátban az Ammon fiainál van-e? Kilenc sing a hosszúsága és
négy sing a szélessége, férfi könyök szerint.
(5Móz 3,11) [saját kiemelés]
Az egész népet kiírtották a
zsidók, még a csecsemőket is. És egy nagyon fontos mondat van itt – Óg volt az
utolsó „igazi” óriás. Amikor később találkozunk még óriásokkal, mint az Anák
fiak, vagy Góliát, akkor ezek szerint ők már nem „tisztavérű” óriások voltak.
Viszont az ige szerint az egész básáni nép keveredett, azaz Nefilim vérvonal
lehetett, ha a királyuk még egyértelműen óriásnak számított. Óg nagyobb is
volt, amint azok, akikről utána olvashatunk, kb. 4 és fél, és 6 és fél méter
közötti magasságú lehetett. Ha visszagondolunk Nimródra, aki „kezdett óriássá
lenni” (1Kr.1,10), akkor valószínű, hogy ő is azért lázadt fel Isten ellen,
mert a bukottakat (1Móz.6,2) tarthatta a maga őseinek, és ebből következően Óg
is ebbe a vérvonalba tartozott. Ezért voltak ők ott a keresztnél, hiszen akkor velük
ért véget az óriások története. Mennyire gyűlölhették Isten népét, és Istent
magát, a kiírtásuk miatt. Mivel az óriásokból lettek a démonok, akik az
embereket gyötörni és megszállni is képesek, ezért Jézus keresztjénél a 22.-es
zsoltár szerint ők álltak, a világ emberi fejedelmeinek testében. Az óriások
szellemei egészen a teljes pusztulásukig Isten és az övéi ellen fognak menni.
Teljesen elhatalmasodott rajtuk a gonoszság, és vakon vezeti őket a gyűlölet a
pusztításra. Minden isteninek a pusztítására. De a keresztnél ők még nem
tudták, hogy mit tesznek.
Jézus, amikor letette az életét,
akkor lekerült a Seolba. Itt szeretném hangsúlyozni, hogy a Seolba, és nem a
pokolba. Egy korábbi írásomban már foglalkoztam azzal, hogy ez a két fogalom
nem fedi egymást. A pokol, ha már így nevezzük, része a Seolnak.
Mert azért hirdettetett az evangélium a
holtaknak is, hogy megítéltessenek emberek szerint hústestben, de éljenek Isten
szerint szellemben. (1Pét 4,6)
Azáltal, hogy eltörölte a
parancsolatokban ellenünk szóló kézírást, amely ellenünkre volt nekünk, és azt
eltette az útból, odaszegezve azt a keresztfára; Lefegyverezve
a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt véve rajtuk
abban. (Kol 2,14-15)
Ebből a két szakaszból láthatjuk,
hogy a Seolban Jézus bemutatta az ottani fejedelmeknek, a holtakat a
hatalmukból „felszabadító” váltságot, és ezért hozhatta el őket magával.
Bizonyosan nagyot néztek a pokol és a halál, amikor számukra kiderült, hogy nem
csak hogy Jézust nem tudják ott tartani, hanem Ábrahám kebelét is kiüríti, és
még a hatalmukat is elveszi. Ekkor szembesültek vele, hogy elvesztették a
hatalmukat, és az ítéletük is meglett.
Ítélet tekintetében pedig, hogy e
világnak fejedelme megítéltetett. (Jn 16,11)
Avagy mi módon mehet be valaki a hatalmasnak
házába és rabolhatja el annak kincseit, hanem ha megkötözi előbb a hatalmast és
akkor rabolja ki annak házát?
(Mt 12,29)
De mikor a nálánál erősebb rá jőve
legyőzi őt, minden fegyverét elveszi, melyhez bízott, és amit tőle zsákmányol,
elosztja. (Lk 11,22)
Mivel tehát a gyermekek hústestből és
vérből valók, ő is hasonlóképpen részese lett azoknak, hogy a halál által
megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az ördögöt, (Zsid 2,14)
Kit az Isten feltámasztott, a halál
fájdalmait megoldva; mivelhogy lehetetlen volt neki attól fogva tartatnia. (ApCsel 2,24)
Jézus a kereszthalálával kötözte
meg az „erős fegyverest”, és rabolta ki annak birodalmát. Mivel ő az egyetlen
ember, aki bűntelen életet élt, ezért nem volt joga őt a halálnak fogva
tartania, és mert az áldozatát mindannyiunkért
mutatta be, ezért váltságot szerzett nekünk, Ábrahám magvának (Zsid.2,16).
Ebből is meg kell látnunk mennyire fontos, hogy Jézus emberként jött el, és nem
más lényként (Róm.8,3)! Ezért fontos, hogy ő valóban meghalt a kereszten, az ő
emberi hústestében! A halála által semmisítette meg azt, akinek hatalma volt a
halálon. Amikor úgy látszott, hogy a leggyengébb, akkor volt a legerősebb!
Ezzel a halállal szerzett hatalmat a halálon.
Megjelentetett pedig most a mi
Megtartónknak, Jézus Krisztusnak megjelenése által, aki eltörölte a halált,
világosságra hozta pedig az életet és halhatatlanságot az evangélium által, (2Tim 1,10)
És mivel feltámadt a halálból,
ezért meg tudta jelenteni a tanítványainak, hogy immár övé minden hatalom
mennyen és földön (Mt.28,18). Így tudta elvenni a Sátántól és minden gonosz
erőtől a hatalmat, és szerezte meg magának igazságosan és jogszerűen. Ezért
volt fontos, hogy akkor tegye le az életét, amikor akarja, hogy ne tudják elvenni
tőle azelőtt, hogy mindent elvégzett volna. És ezért fontos, hogy
visszavehesse, hogy jogtalanul ne tudják őt ott tartani. De az Atya ítélete
mondta ki, felette a végső ítéletet az ártatlanságáról, és ennek az ítéletnek a
következménye, hogy feltámadhatott (ApCsel.2,24 - fentebb). Azzal, hogy a
Seolban bemutatta a váltságot az ottaniak lelkéért, jogot nyert arra, hogy
onnan magával hozza azokat, akiket akart.
És kijőve a sírokból, a Jézus föltámadása
után bementek a szent városba, és sokaknak megjelentek. (Mt 27,53)
Ezért mondja az Írás: Fölmenve a magasságba foglyokat vitt
fogva, és adott ajándékokat az embereknek.
(Ef 4,8)
Felmentél a magasságba, foglyokat
vezettél, adományokat fogadtál emberekben: még a pártütők is ide jönnek lakni, oh Uram Isten! (Zsolt 68,19)
Így vihette fel a mennybe azokat,
akik Ábrahám kebelében nyugodtak. Ezzel szerezte meg a hatalmat a halál és a
pokol felett. És azóta nála vannak a pokol és a halál kulcsai, és azokat akkor
nyitja meg, amikor akarja:
Az pedig annak az akarata, aki elküldött
engem, hogy mindaz, aki látja a Fiút és hisz ő benne, örök élete legyen; és én
feltámasszam azt az utolsó napon. (Jn 6,40)
Mondta neki Jézus: Én vagyok a feltámadás
és az élet: aki hisz én bennem, ha meghal is, él; (Jn 11,25)
És az Élő; pedig halott voltam, és íme
élek örökkön-örökké Ámen, és nálam vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai. (Jel 1,18)
Ezért ő maga a feltámadás, mert
az ő akaratában van, hogy ki támad fel, és ki nem. Számunkra, és minden ember
számára, aki hisz őbenne, és őbenne van, és engedelmes neki (Zsid.5,9; Jn.3,36),
ő az örök élet záloga, és ő a feltámadás ura.
Az pedig annak az akarata, aki elküldött
engem, hogy mindaz, aki látja a Fiút és hisz ő benne, örök élete legyen; és én
feltámasszam azt az utolsó napon. (Jn 6,40)
Senki sem jöhet én hozzám, hanem ha az
Atya vonja azt, aki elküldött engem; én pedig feltámasztom azt az utolsó napon. (Jn 6,44)
Aki eszi az én hústestemet és issza az én
véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon. Mert
az én hústestem bizony étel és az én vérem bizony ital. Aki
eszi az én hústestemet és issza az én véremet, az én bennem lakozik és én is
abban. Amiként elküldött engem az az élő Atya, és
én az Atya által élek: akként az is, aki engem eszik, él én általam. Ez az
a kenyér, aki a mennyből szállt alá; nem úgy, amint a ti atyáitok ették a mannát
és meghaltak: aki ezt a kenyeret eszi, él örökké.
(Jn 6,54-58)
Ezek valóságos kulcsok az
élethez! Ahogyan a megtérés, a keresztségek, az úrvacsora, a mindennapos papi
szolgálat. Remélem egyre tisztábban látszik már, hogy amikről a szentírás szól,
azok nem elszellemiesített szimbólumok, amiket „ma már jobban tudunk”, hanem
valóságos cselekedetek és tények! A vízkeresztségben is az óemberünk valósággal
meghal, a bűnök teste is megerőtlenül, és valósággal meghalunk a bűnnek (Róm.6,2),
a világnak (Gal.6,14), a törvénynek (Róm.7,4) és önmagunknak (Gal.2,20). Csak
azoké lehet a feltámadás, akik Benne vannak, akik általa élnek.
Munkálkodjatok ne az eledelért, amely
elvész, hanem az eledelért, amely megmarad az örök életre, amelyet az embernek
Fia ad majd nektek; mert őt az Atya pecsételte el, az Isten. (Jn 6,27)
Ezek pedig azért írattak meg, hogy
higgyétek, hogy Jézus a Krisztus, az Istennek Fia, és hogy ezt híve, életetek legyen az ő nevében. (Jn 20,31)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.