Az asszony magvának és a kígyó magvának harcát tárgyalva,
már tisztáztuk, hogy kik az emberek, és az emberek fiai. Röviden, akik férfiú
indulatából, és asszonytól születnek, azok az emberek, másként mondva, az
asszony magva.
Isten fiai pedig azok, akik közvetlen Isten által lettek
megalkotva, vagyis Istentől születtek. Ezért lehetett Jézus egyszerre ember Fia
és Isten Fia, mert Ő Istentől fogant, és asszonytól született (Jn.1,18;
Gal.4,4; 1Tim.2,5).
13 [Isten fiai azok,] Akik nem vérből, sem a hústestnek
akaratából, sem a férfiúnak indulatából, hanem Istentől születtek. (Jn 1,13)
Ahogyan korábban láttuk, ha mindkét szülő ember, akkor ember
lesz az utód. Ha az egyik szülő Isten, és a másik ember, mint Jézusnál, akkor
az utód egyszerre lesz ember Fia és Isten Fia. Ezért azok, akiket Isten
közvetlenül megteremtett, azok az Isten fiai. Így lehetnek az Isten fiaivá
azok, akik újjászületnek Szellemtől és víztől, mert egyrészről meghal a
vízsírban mindaz, ami a hústesttől született, másrészről pedig újjászületnek Istentől, és lesznek új
teremtményekké (Gal.6,15). Az Ószövetség és az Újszövetség éles különbséget
tesz az Isten fiai meghatározásban.
Lett pedig egy napon, hogy eljöttek
az Istennek fiai, hogy udvaroljanak az Úr előtt; és eljött a Sátán is közöttük. (Jób
1,6)
Mikor együtt örvendeztek a
hajnalcsillagok, és Istennek minden fiai vigadoztak? (Jób
38,7)
Az Ószövetségben egyetlen embert sem nevez a Biblia Isten
fiának. Jób könyvének verséből látjuk, hogy az Isten előtti tanácsba bemehetett
a Sátán is, de ott ember nem járhatott, különösen nem Jézus megdicsőülése és
feltámadása előtt nem. De a föld megteremtésénél sem lehetett jelen az ember,
mert őt utoljára teremtette meg Isten. Még Dániel is, amikor bepillantást nyer
a mennybe, akkor egyetlen Ember Fiát (Dán.7,13) lát. Egyértelműen látja a
különbséget az angyalok és az ember között. Mikor látja az angyalokat is, akkor
is egyértelműen tisztában van azzal, hogy nem embereket lát. Amikor pedig
Gábriel az egyik látomását magyarázza el Dánielnek, akkor ember fiának szólítja
őt (Dán.8,17). De Ezékielnek is azt mondja az Úr, hogy embernek fia (Ezék.7,2).
Még a zsidó népet sem nevezi az Ószövetség Isten fiainak.
Felelt, és mondta: Íme, négy férfiút
látok eloldozva járni a tűz közepében, és semmi sérelem sincs bennük, és a
negyediknek ábrázata olyan, mint az Isten fiáé. (Dán
3,25)
Ebben a versben úgy is fordítják az „Isten fiáé” kifejezést,
hogy „istenek fiáé”, „egy isten fiáé”, „egy az istenek közül”, „egy isten”. A
reformkori héber szövegekből fordítók (nemzetközi fordításokat is figyelembe
véve) pedig határozott névelővel fordítják „az Isten fiáé” és nem úgy, mint
„egy” az Isten vagy istenek fiai közül, valamint egyesszámban nevezik meg az
Istent, és nem isteneket írnak. A történetből is azt olvassuk ki, hogy Dánielék
ekkor már többször bizonyságot tettek arról, hogy Izrael Istene AZ Isten. Ezért
Nabukodonozor helyesen fogalmaz, amikor azt mondja, hogy „az Isten fiáé”. Ebben
a helyzetben is egyértelmű, hogy az Isten fia kifejezés egy angyalra
vonatkozik, hiszen három embert dobtak a tűzbe, és négyen voltak benn. A
negyedik pedig szemre is különbözött az emberektől. Ez a megnevezés Jézus
eljövetelével változik meg.
És felelve az angyal, mondta neki: A Szent Szellem száll
te rád, és a Magasságosnak ereje árnyékoz meg téged; azért ami születik is
szentnek hivatik, Isten Fiának. (Lk 1,35)
Máriának azt mondja az angyal, hogy aki benne megfogan, az
lesz az Isten Fia. Több helyen is mondja az Ige, hogy ami testtől született,
test az (Jn.3,6; Róm.8,5; Gal.4,29; Jn.1,13). Emberi magból nem születhet Isten
fia, csak ember születhet. Ezért jól behatárolható, hogy az Ószövetségben senki
sem lehetett Isten fia. Jézusról még a gonosz szellemek is bizonyságot tettek (Mt.8,29),
hogy Ő, az első olyan ember, aki Isten Fiaként lehet megnevezve.
Ezért amikor azt olvassuk, hogy az Isten fiai feleséget
vettek maguknak az emberek lányaiból, akkor nem lehet szó Séth fiairól, hanem
angyalokról kell beszélnünk. Ezt mindjárt részletesen meg is vizsgáljuk. Tehát Isten fiainak két nagy csoportja van. Vannak azok az angyalok, akik megmaradtak hűségesen Isten szolgálatában, és vanak azok, akik elhagyták a helyüket, és engedetlenekké váltak. Akik mindvégig hűségesek maradtak, azokkal még a Jelenések könyvében is találkozunk, miközben hűségesen cselekszik mindazt, amit az Úr rájuk bíz. Velük most külön nem foglalkozunk.
Isten fiai, akik elbuktak
A teremtéstől számítva, Mózes első könyve alapján
előrehaladva az időben, Járed idejéig, folyt az élet a maga rendjében a földön.
Akkor, amikor elkezdtek sokasodni az emberek, akkor a felügyeletükkel megbízott
angyalok, akiknek jóra kellett volna tanítani az embereket, elkezdtek
„gyönyörködni” az emberek lányaiban, és elkezdtek vágyakozni utánuk, majd eljöttek
hozzájuk. Ez valamikor a teremtéstől számítva kb. 600-800 között kezdődhetett.
Az időszámítástól visszaszámolva, kr.e. 3400-3200 között, a bibliai kronológiát
követve.
És látták az Istennek fiai az emberek
lányait, hogy szépek azok, és vettek maguknak feleségeket mind azok közül,
kiket megkedveltek. (1Móz 6,2)
A Nefilimek, óriások voltak a földön abban
az időben, sőt még azután is, mikor az Isten fiai bementek az emberek
lányaihoz, és azok szültek nekik. Ezek ama hatalmasok, kik eleitől fogva híres-neves
emberek voltak. (1Móz 6,4)
Ezek azok az angyalok, akikről Júdás így ír: „És az
angyalokat is, akik nem tartották meg fejedelemségüket, hanem elhagyták az ő lakóhelyüket,”(Júd 1,6) A lakóhely kifejezést közelebbről is meg kell
vizsgálnunk, hogy pontosan értsük, hogy mit mond az Írás. Ez a lakóhely szó –
Oiketerion – ugyanis csak kétszer fordul elő az egész Újszövetségben. A másik
igehely az, ahol Pál arról ír, hogy mi
is sóhajtozunk, hogy végre felvehessük a mennyei hajlékunkat, vagyis a
romolhatatlan testet (2Kor.5,1-2). Tehát amikor azt írja, hogy az angyalok
elhagyták lakóhelyüket, akkor az azt is jelenti, hogy elhagyták a tisztán
szellemi testüket, és olyan testet vettek magukra, amelyben képesek voltak az
emberek lányaival házasodni, és azok szültek nekik. Ahogyan ez emberekkel is megesett, mert a Júd.7-ben azt olvassuk,
hogy Szodoma és Gomorra ezekhez az angyalokhoz hasonlóan „idegen hústest után
jártak”. Szóval ezek az angyalok az angyalitól idegen hústest után vágyakoztak. Ez
igazolja a 6. vers magyarázatát, hogy elhagyták eredeti lakóhelyüket, vagyis
testüket, csak azért, hogy az emberek lányaival együtt lehessenek.
A Mózes első könyvében lévő igeszakaszt sokáig úgy
magyarázták, hogy Séth fiai vettek feleséget maguknak Káin lányai közül. Ahogyan a fejezet bevezető az 1908-as Károli Bibliában is írja:
Ez az elmélet azonban több okból sem állja meg a helyét,
arról nem is beszélve, hogy a héber magyarázatok szerint sem az történt itt,
hanem valósággal angyalok jöttek le. Vizsgáljuk meg, hogy a „Séth vonal”
elmélete mennyire állja meg a helyét.
A „Séth vonal” nézet
1. „Isten fiai” – Séth leszármazottainak
vezető szerepe?
Az
Ige sehol sem mondja, hogy Séth gyermekei valamilyen szempontból másképp
számítottak volna, mint Káin leszármazottai. Ha végigolvassuk az
1Mózes.5.fejezetében lévő nemzetségtáblát, akkor azt látjuk, hogy „egy vonalat”
emel ki az Úr, de a többi leszármazott meg sincs külön említve. Sem előtte, sem
utána nincs egy olyan rész sem az igében, amely hangsúlyozná Káin
leszármazottainak bűneit, vagy Séth vonalának tisztaságát. Sem később nem
említi meg az ige azt, hogy Séth itt meg nem említett gyermekei valamilyen
formában kimagaslottak volna a többi ember közül. És ahogyan már fentebb
kifejtettem, embereket sehol sem nevez az Ószövetség Isten Fiainak.
2. „Ádám lányai” – Káin
lányai?
Az igében sehol sem szerepel olyan kifejezés, hogy „Ádám
lányai”. Amennyiben Séth fiai az Isten fiai lennének, akkor valahol
találkoznunk kellene azzal a kifejezéssel, hogy Ádám lányai. De kifejezetten
emberek lányairól van szó, akik mind egy vérből valók, ahogyan erről még az
Újszövetség is bizonyságot tesz - És az
egész emberi nemzetséget egy vérből teremtette, hogy lakjanak a földnek egész
színén, meghatározva eleve rendelt idejüket és lakásuknak határait; (ApCsel
17,26)
Egyébként pedig ez olyan, mintha nem lettek volna lányai
Séth nemzetségének, akikkel házasodhattak volna. Egyébként Káin
leszármazottainál is a nevek sok esetben összecsengenek Séth leszármazottainak
neveivel, tehát közülük sem volt mindenki istentelen.
3. A bűn - nem tudták
magukat elkülönítve tartani?
Ez akkor azt jelentené, hogy Séth nemzetsége nem tudta magát
a bűntől elkülönítve tartani. Pedig éppen ennek az ellenkezője látszik Énokh
személyében, aki annyira együtt járt az Úrral, hogy még életében magához vette
az Úr. De Noé is erről tesz bizonyságot, aki méltó lett arra, hogy átmenjen az
új világkorszakba. Ebben a korszakban már „minden hústest megrontotta az ő útját” – 1Móz.6,12.
4. Nefilim?
Az ember-ember házasságából születettek nem lennének
„nefilimeknek”, magyarul óriásoknak, bukottaknak, zaklatóknak, zsarnokoknak
nevezve. Az ember ember magot tud vetni, és abból ember lesz. Ezt
részletesebben tárgyaltuk az asszony magvának és a kígyó magvának a harcánál.
Egy más szakaszban sem említi az ige, hogy az igaz ember és a gonosz ember
házasságából óriások születtek volna. A Séth vonal magyarázata erre nem ad
kielégítő választ. Nincs ami indokolná a természetfeletti leszármazottakat. Illetve
akkor mi tenné Noé származását olyan különlegessé?
A Séth vonal magyarázata az 5.sz-ból ered. Celsus és Julianus
az”Apostata” használta a hagyományos hiedelmet, hogy támadja a kereszténységet.
Julius Africanus visszahátrált a „Séth vonal” elméletbe, mint egy kényelmesebb
területre. Alexandriai Cyril használta, hogy elutasítsa az ortodox álláspontot.
Ágoston felkarolta a „Séth vonal” elméletet, mely eljutott a középkorig, de még
ma is általánosan tanított nézet. Ahogyan a fenti képen látjuk, még a mai
Bibliákban is sokszor ezt találjuk magyarázatként.
A szöveg maga
Az„Isten fiai” kifejezés sohasem használt az Ószövetségben a
hívőkre. Séth nem volt Isten, és Káin nem volt Ádám. A szöveg sehol sem említi
„Elohim lányait”. Az 1Móz.6,4 vers pedig kifejezetten nem azt írja, hogy
születtek fiaik és lányaik, ahogyan ezt az 5. fejezetben olvashatjuk, hanem
csak annyit ír, hogy „és szültek nekik”. A „gyermekeket” szó sok helyen már fordítói
beszúrás. Ezek szerint az Ige nem mondja el, hogy mik születtek ezekből a
házasságokból, de akárki is született, azok nem fiak és leányok voltak.
Az elkülönülés bizonysága
A vérvonalak az 1Móz.11-ben különülnek el, amikor
megkezdődik az elválasztás Izsákkal. Izsák elfogadott Istennél, Ismáel nem.
Ahogyan Ábrahám Keturáhtól született gyermekeit sem fogadta el Isten.
Összefoglalva
Mi cáfolja a Séth vonal
elméletet?
- A szöveg maga
- A bizonyítatlan
elkülönülés
- Séth vonalának bizonyítatlan
istenfélelme
- Káin leszármazottainak bizonyítatlan
megkülönböztetése Ádámtól
- Nincs indok a természetellenes
leszármazottakra
- Az újszövetségi
megerősítés is ez ellen szól
- Más özönvíz utáni és
prófétai problémák
Az angyal
nézet
1. Tradicionális rabbinikus irodalom
Még a Targumok, vagyis Mózes öt könyvének arámi fordítású
magyarázatos könyvei, is erről tesznek bizonyságot.
2. Flavius Josephus
Flavius Josephus tanult rabbi volt, és úgy lett később hadvezér, majd
történetíró. Ő azt írta le, amit az Igéből megtanult, és amiben hitt. A Zsidók
történetében egyértelműen leírja, hogy angyalok párosodtak az emberek
lányaival.
„Most Istennek sok
angyala érintkezett a földi asszonyokkal, gőgös fiakat nemzettek, akik
erejükben bizakodva minden jót megvetettek, és éppen úgy, mint ahogy a görögök
gigászairól mondják, gonosz tettekben jeleskedtek.” (Flavius Josephus - A
zsidók története, 7.oldal)
3. Énok könyve
Énokh könyve részletes leírást ad ezekről az eseményekről,
amelyet úgy tűnik, hogy a rabbinikus irodalom igazolása szerint is elfogadott
nézet volt még a második templom – vagyis Jézus – idejében is.
4. Septuaginta
A Septuaginta fordítások
is ezt a nézetet adják vissza a szóhasználatukban.
5. Özönvíz utáni
Nefilimek
„...sőt még azután is...” – 1Móz.6,4 szerint, ezek az
óriások, még az özönvíz után is felbukkantak, sőt egész népekké
szaporodtak. Refaim, Zuzeus, Emeus,
Zanzum; Arba, Anák és 7 fia; Óg, Básán királya;
Góliáth és 4 testvére.
34 És láttunk
ott nefilimeket, óriásokat is, a nefilim óriások közül való Anáknak fiait, és
olyanok voltunk a magunk szemében, mint a sáskák, és az ő szemeikben is olyanok
voltunk. (4Móz 13,34)
Angyal nézet képviselői az
egyházatyáknál
- Alexandriai Philo
- Justin Martyr
- Irenaeus
- Athenagoras
- Tertullian
- Lactantius
- Amrose
- Julian
Ahogyan látjuk több bizonyíték szól amellett, hogy Isten
fiai az angyalok, akik lejöttek és az emberek lányaival házasodtak. Ők azok,
akik fogságban vannak egészen az ítélet napjáig.
4 Mert ha nem kedvezett az Isten a bűnbe
esett angyaloknak, hanem mélységbe taszítva, a sötétség láncaira adta oda őket,
hogy fenntartassanak az ítéletre; (2Pt 2,4)
A Isten fiai közül a bukottak és az ő leszármazottaik azok,
akik ma gyötrik az embereket. Őket nevezi az Írás az Ördög angyalainak
(Mt.25,41), akiknek a tűznek tava van fenntartva.
Ahogyan látjuk, Isten Fiai az Ószövetségben egyszer sem
emberek, hanem angyalok, mivel Isten közvetlenül teremtette őket. A bukott
angyalok számára pedig nincs kegyelem, hiszen ők színről-színre láthatták
Istent és a Sátán bukását is, és előttük nem volt elrejtve, hogy kicsoda Isten
valójában, és hogy Isten teremtett mindent. Ezért számukra nincs kegyelem.
A többi angyal, aki megtartotta a helyét és a szolgálatát,
azok még mindig Isten igaz fiai, akiknek az élén Jézus vissza fog jönni az Ő
dicsőséges eljövetelével.
7 [...] amikor megjelenik az Úr Jézus az égből az ő hatalmának
angyalaival. (2Th 1,7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.