De a jeruzsálemi prófétákban is rútságot
láttam: paráználkodnak és hazugságban járnak; sőt pártját fogják a gonoszoknak,
annyira, hogy senki sem tér meg az ő gonoszságából; olyanok előttem mindnyájan,
mint Szodoma, és a benne lakók, mint Gomorra.
(Jer 23,14)
Jézus megbízta a tanítványait,
hogy hírdessék szerte a világban az evangéliumot minden teremtésnek (Mk.16,15).
Hírdessék a hit általi üdvösséget Jézus nevében, valamint kereszteljenek, az
Atya, a Fiú és a Szent Szellem nevében (Mt.28,19). Ma, mindannnyian akik
hiszünk Jézus nevében, azért tehetjük meg, mert az első apostolok óta mindig
voltak Istennek olyan emberei, akik hírdették ezt az evangéliumot, a Krisztus
evangéliumát. Sokat panaszkodunk az egyház állapotáról, de az bizonyos, hogy ez
a lánc még sohasem szakadt meg – mi vagyunk rá a bizonyíték. Mi arra is
bizonyíték vagyunk, hogy Isten nem hagyta magára az embert, hanem a Szent
Szellem ma is ugyanúgy kijelenti nekünk Jézus Krisztust, mint korábban. Az idők
folyamán azonban sokszor és sokféleképpen megpróbálta a Sátán elnémítani vagy
kiforgatni ezt az evangéliumot. Ez mindig is így volt, ne higgyük, hogy
korábban nem voltak tévtanítások és „más evangéliumok”.
Csodálkozom, hogy Attól, aki titeket
Krisztus kegyelme által elhívott, ily hamar más evangéliumra hajlotok. Holott
nincs más; de némelyek zavarnak titeket, és el akarják ferdíteni a Krisztus
evangéliumát. (Gal 1,6-7)
A ma elterjedt „hamis kegyelem”
evangéliuma sem új, már a 19. században kezdődött, csak mostanra teljesedett
ki. Ezeknek a más evangéliumoknak, mint a Sátán oly sok megtévesztésének,
mindig van egy pozitív gondolata, amivel az embereket rá tudja venni arra, hogy
befogadják és hírdessék. De mivel a mi Urunk nem változik (Jak.1,17), ezért az
Ő evangéliuma sem változik.
Mikor valaki megtér az Úrhoz,
akkor egy természetes vágy lesz a szívében arra, hogy azt a jót, amit ő már megtapasztalt,
tovább adja másoknak. Ezért kezd el beszélni Jézusról, és önkéntelenül is
hírdetni kezdi az evangéliumot. Ez teljesen rendben is van. A probléma ott
kezdődik, amikor akár egyéni, akár egyházi szinten, a sok elutasítás után azt
gondolja az ember, hogy benne van a hiba, és elkezd saját bölcsességéből
gondolkodni, hogy hogyan is kellene „tálalni” az evangéliumot, hogy mások
meghallják. Ezzel megszületik a jó értelemben vett más evangélium, hogy
megnyerjen másokat az Úrnak. De milyen is a tiszta evangélium?
Eszetekbe juttatom továbbá, atyámfiai, az
evangéliumot, melyet hirdettem nektek, melyet be is vettetek, melyben álltok
is, Amely által üdvözültök is, ha
megtartjátok, aminémű beszéddel hirdettem nektek, hacsak nem hiába lettetek
hívőkké. Mert azt adtam előtökbe főképpen, amit én
is úgy vettem, hogy a Krisztus meghalt a mi bűneinkért az írások szerint; És
hogy eltemettetett; és hogy feltámadt a harmadik napon az írások szerint;
(1Kor 15,1-4)
Ennyire egyszerű. Krisztus
meghalt a mi bűneinkért, az írások szerint, eltemettetett és feltámadt a
harmadik napon az írsok szerint. Ez a tiszta evangélium. Vagy ahogyan az
apostolok először hírdették Jeruzsálemben (ApCsel.2,22-40). Péter szinte csak
az írásokból idéz, és röviden elmondja, hogy miért Jézus az, akiben hinni kell,
mint megváltóban. De az írásokhoz nem tesz hozzá semmit. Csak annyit, hogy érthető
legyen a kapcsolat Jézus és a megígért megváltó között. Nem tett hozzá
semmilyen emberi gondolatot, hogy észérvekkel támassza alá az evangéliumot.
Abban az időben szólva Jézus, mondta:
Hálákat adok neked, Atyám, mennynek és földnek Ura, hogy elrejtetted ezeket a
bölcsek és az értelmesek elől, és a kisdedeknek megjelentetted. (Mt 11,25)
Ezért én is csodásan cselekszem ismét e
néppel, nagyon csodálatosan, és bölcseinek bölcsessége elvész, és értelmeseinek
értelme eltűnik. (Ézs 29,14)
Isten egyik alapelve, hogy
mindent egyszerűen szeretne elmondani az embereknek, hogy mindenki megértse.
Ezért az evangélium is teljesen egyszerű és közérthető. Ahogyan a fenti
idézetben is olvassuk, a pogányok bölcsességet kerestek, de Istennek nincs
szüksége az emberi bölcsességre, hogy elérje a szíveket. Egyszerű hittel kell
az evangélium felé fordulni, nem kell belegondolni vagy belemagyarázni semmit.
Megáll önmagában, nem kell „javítani” rajta a mi okoskodásunkkal.
Megdöbbentő látni a mai világban
is, hogy mennyire a tudás fájának hatása alatt vagyunk. Ez a hatás pedig egyre
romlani fog, ahogyan közeledünk Krisztus visszajövetele felé. Még Dániel kapta
meg azt a kijelentést, hogy „nagyobbá
lesz a tudás”(Dán.12,4). A tudás ma az egyik bálvány. De mivel ez jobb
esetben emberi, rosszabb esetben a bukott angyaloktól való, ezért az Úr
elutasítja.
Mert
a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek; de nekünk,
kik megtartatunk, Istennek ereje. Mert meg van írva: Elvesztem a bölcseknek
bölcsességét és az értelmeseknek értelmét elvetem. Hol a
bölcs? hol az írástudó? hol e világnak vitázója? Nemde nem bolondsággá tette-e
Isten e világnak bölcsességét? Mert minek után az Isten bölcsességében
nem ismerte meg a világ a bölcsesség által az Istent, tetszett az Istennek,
hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a hívőket. Mert
egyfelől a zsidók jelt kívánnak, másfelől a görögök bölcsességet keresnek. Mi
pedig Krisztust prédikáljuk, mint megfeszítettet, a zsidóknak ugyan
botránkozást, a görögöknek pedig bolondságot; Ámde maguknak a hivatalosoknak, úgy
zsidóknak, mint görögöknek Krisztust, Istennek hatalmát és Istennek
bölcsességét. Mert az Isten bolondsága bölcsebb az
embereknél, és az Isten erőtlensége erősebb az embereknél. (1Kor 1,18-25)
Amint valaki nem a tiszta,
egyszerű evangéliumot hírdeti, akkor már szigorúan véve emberi hitetést ad
tovább. Ahogyan korábban említettem, ennek a pozitív háttere az, hogy
szeretnénk átadni mindazt a jót amit az Úrtól kaptunk, de ez könnyen „más
evangéliumba” vagy hitetésbe csap át. Ha valakit így elhitetnek, és nem azt
kapja, amit ígértek neki, akkor el fog fordulni az Úrtól is, mert csalódott
lesz. Ezért veszélyes a hamis kegyelem evangéliuma, mert annak az eredménye már
csak a halál után fog kiderülni. Ezzel hoznak be sok hitetlen embert különösen
a nagy egyházakba, még a modernekbe is, hogy az úgynevezett „botrányköveket”
kivették az útból. Csak higgy, és ezek vagy azok a dolgok nem számítanak. Nem
követelmény a hívő életére, hogy elhagyja a világot, a régi életét, a bűneit, megszentelődjön,
hanem érezze jól magát, mert Isten szereti. De ha nem hírdetik neki a
megtérést, a bűnök elhagyását, a megszentelődést, akkor nem is fog tudni róla.
És az én beszédem és az én prédikálásom
nem emberi bölcsességnek hitető beszédeiben állt, hanem szellemnek és erőnek
megmutatásában: Hogy a ti hitetek ne emberek
bölcsességén, hanem Istennek erején nyugodjon. Bölcsességet
pedig a tökéletesek között szólunk; ámde nem e világnak, sem e világ elvesző
fejedelmeinek bölcsességét; Hanem Istennek titkon való bölcsességét
szóljuk, azt az elrejtetett, melyet öröktől fogva elrendelt az Isten a mi
dicsőségünkre; Melyet e világ fejedelmei közül senki sem
ismert, mert ha megismerték volna, nem feszítették volna meg a dicsőség Urát: (1Kor 2,4-8)
Pál is bátran kijelenti, hogy nem
elhitetni akart, hanem Isten erejét megmutatva beszélt. Biztosan sokan
gondolkodtunk már azon, hogy mégis miért nem történnek meg ugyanazok a jelek és
csodák, amik akkoriban kísérték az evangélium hírdetését. Véleményem szerint az
egyik ok éppen az, hogy nem tiszta evangéliumot hírdetünk. Már megtapasztaltam,
hogy mekkora a kísértés, hogy formáljam az evangéliumot, amikor az „süket
fülekre” talál. Nagy a késztetés, hogy addig okoskodjak, amíg a másik elhiszi amit
mondok. De ennek ellent kell állnunk. Pál azt írja, hogy kifelé, az egyházon
kívülre megmutatta a Szellemet és az erőt, ami az Úrban van. A bölcsességet
pedig benn, az egyházban hírdette – a „tökéletesek között”. Mert Isten
kijelentéseit csak a Szent Szellem tudja megértetni, és akiben nincs benne az
Úrnak Szelleme, az nem értheti meg.
Ezeket
prédikáljuk is, nem olyan beszédekkel, melyekre emberi bölcsesség tanít, hanem
amelyekre a Szent Szellem tanít; szellemiekhez szellemieket szabva. Lelki
ember pedig nem foghatja meg az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok
neki; meg sem értheti, mivelhogy szellemiképpen ítéltetnek meg. A
szellemi ember azonban mindent megítél, de ő senkitől sem ítéltetik meg. Mert
ki érte fel az Úrnak értelmét, hogy megoktathatná őt? Bennünk pedig Krisztus
értelme van. (1Kor 2,13-16)
Az Úr a bölcsességének, titkainak
és kijelentéseinek „gyöngyeit” nem dobja oda azoknak, akik megtapossák (Mt.7,6).
Isten mélységeit Isten Szelleme vizsgálja és jelenti ki, ahogyan az emberét is
a saját szelleme (1Kor.2,11). Ezért ezek a kijelentések Szellemből szellembe
történnek. Akik hallgatják az evangéiumot, azokat az Atya vonja magához, de az
újjászületés előtt még nincs bennük a Szent Szellem pecsétje. A hit magját azonban
már elvetheti az Úr, ahogyan a magvető példájából is olvashatjuk (Mt.13,18-23).
Mert nem szégyellem a Krisztus
evangéliumát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek üdvösségére, zsidónak
először meg görögnek. Mert az Istennek igazsága jelentetik ki
abban hitből hitbe, miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig hitből él. (Róm 1,16-17)
Az evangéliumra adott igenlő válasszal
fejezi ki mindenki, hogy hisz Istennek, mert feltámasztotta Jézust a halálból.
Ehhez semmi mást nem tehetünk hozzá, mert akkor könnyen a hitetés kategóriájába
esünk, hiszen nincs hatalmunk és kijelentésünk a másik ember életéről. Nem
tudhatjuk, hogy a másiknak milyen úton kell végigmennie, hogy ott lehessen
végül az Úrnál. Ezért nem ígérgethetünk. Ebben még egy másik probléma is benne
van. Mégpedig az, hogy a másik ember lesz az evangélium középpontjában, nem
pedig az Úr. Sok esetben azzal próbálkoznak, hogy ha hiszel, akkor ez és ez
megoldódik az életedben, meggyógyulsz, stb. Ezt úgy is nevezik, mint a
bővölködés evangéliuma. Más szavakkal, ha hiszel, akkor meggyógyulsz, eltűnnek
az anyagi gondjaid, rendbejön az életed, stb. Ami lehet, hogy bekövetkezik, de
erre mi semmilyen garanciát nem adhatunk, mert nincs hatalmunkban ezt
beteljesíteni.
Van egy érdekes rész Pál levelei
között, amikor ő örül, hogy nem szívből hírdetik az evangéliumot.
És többen az Úrban való atyafiak közül bízva
az én fogságomban, nagyobb bátorsággal merik szólni az igét. Némelyek
ugyan irigységből és versengésből is, de mások jóakaratból is hirdetik a
Krisztust. Némelyek versengésből prédikálják a
Krisztust, nem tiszta lélekkel, azt híve, hogy fogságom nyomorúságait így megnövelik; De mások
szeretetből, tudva, hogy én az evangéliumnak oltalmazására rendeltettem. Mert
mit mondjak? csakhogy minden módon, akár színből, akár
szívből, a Krisztus prédikáltatik: és én ennek örülök, sőt örülni is fogok. (Fil 1,14-18)
Hogyan lehetséges, hogy ő örül
annak, hogy még akár színből is hírdetik az evangéliumot. Erre csak egy
magyarázat lehetséges. Csak úgy lehet, hogy az igaz evangéliumot hírdették.
Amíg az igazságot hírdeti valaki, addig az Úr is örül, hogy az igazság egyre
több emberhez eljut. Akkor ahogyan a magvető példájából látjuk, ha tiszta magot
vet valaki, abból tiszta „gyümölcs” terem.
Ezért mondja több tanító is, hogy
mi, keresztények nem filozófiában, nem elméletekben hiszünk, hanem egy
történelmi tényben. Mégpedig abban, hogy Jézus meghalt a mi bűneink
váltságáért, eltemettetett és harmadnapon feltámadt (1Kor.15,3-4). Ezek tények,
ebben nincs semmi elmélet.
Szeretnék visszautalni a bevezető
igékre. Fontos, hogy Jézus a tanítványoknak mondta, hogy menjenek el és
tegyenek tanítvánnyá másokat. Ezt egyre jobban elfelejtjük, de fontos, hogy ki
tesz bizonyságot. Sajnos a saját tapasztalatomból tudom, hogy milyen az, amikor
én magam akarok bizonyságot tenni, vagy hírdetni az evangéliumot, de az Úr nincs
velem. Ezekben az esetekben, mintha egy falba ütköztem volna, volt olyan, hogy
meg sem hallották, hogy mit mondok, mintha nem is szóltam volna. Egy emberi
erőlködés lett az egész. Az evangéliumot is a Szellem vezetésében kell
megtenni, mert csak Isten Szent Szelleme tudja, hogy kinek, mikor, hogyan és
mit kell mondani, hogy elérje a szívét. Ahogyan Pál is mondja, hogy ő
mindeneknek (1Kor.9,22) mindenné lett, csak megtarson mindenkit. Ezt a Szellem
vezetése alatt tudjuk megtenni. Viszont az életünknek is mellette kell lennie,
hogy az Úr is bizonyságot tehessen a személyünk mellett. Ahogyan fentebb
idéztem Pált, hogy (1Kor.2,4) nem emberi bölcsességben, hanem isteni erőből
szóljon az evangélium. Ha valaki csak beszél, és nincs mellette az életének a
bizonysága, akkor azok csak emberi szavak maradnak.
Mert nem beszédben áll az Istennek országa,
hanem erőben. (1Kor 4,20)
Nem feltétlen csodákra kell
gondolnunk, hanem azokra a bizonyságokra, amelyek az életünkből megmutatják a
bennünk végbement változásokból Krisztus keresztjének, az új életnek az erejét.
Még fiatal hívőként próbáltam, hogy az Úr nélkül tegyek bizonyságot az életem
változásairól. Ezért úgy jártam, hogy megtaposták a bizonyságaim, értéktelenné
tették, és szinte megszégyenítettek, hogy az mind semmi. Sok olyan
kereszténnyel találkoztam, akik hasonló élményeken mentek át. De élhetünk úgy,
hogy már a puszta cselekedeteink is evangelizálnak, és akkor akár „ige nélkül
is megnyeressenek” (1Pét.1,3).
Ha Jézus nem támadt volna fel,
akkor nagy bajban lennénk, de nem csak mi, hanem az egész emberiség. De
feltámadt, és azóta sokaknak megjelent. Ő az, aki harcol értünk napról-napra.
Ne vegyük el a dicsőségét!
Mert ha a halottak fel nem támadnak, a
Krisztus sem támadt fel. Ha pedig a Krisztus fel nem támadt, hiábavaló
a ti hitetek; még bűneitekben vagytok. Akik a Krisztusban elaludtak, azok is
elvesztek tehát. Ha csak ebben az életben reménykedünk a
Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk. Ámde
Krisztus feltámadt a halottak közül, zsengéjük lett azoknak, kik elaludtak. (1Kor 15,16-20)
Jézus Krisztus tegnap és ma és örökké
ugyanaz. (Zsid 13,8)
Kapcsolódó anyag:
Mindenkinek tiszta szívből
ajánlom Soós Péter tanítását az igaz és a hamis evangélium közötti
különbségről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.