A kézrátevést el ne hirtelenkedd, se ne
légy részes a más bűneiben; önmagad tisztán tartsd.
(1Tim 5,22)
A bűnök terjedéséről igen
szegényes ismeretekkel rendelkezünk, pedig a Szentírás ezzel kapcsolatban sem
hagy minket sötétségben. Azt hisszük, hogy ha egy bűnt nem követek el aktívan,
akkor az már nem is érint engem, és szabad vagyok attól a bűntől. A bűnök
azonban nem csak így terjednek, hanem szellemi úton is. Hiszen minden bűn
először a szívben kezdődik (Mt.15,8-19). Ahogyan a tisztátalan kívánság is elkezdődik a
hústestben, és ha nem kezeljük Szellem szerint, akkor cselekedetté válik, amely
bűnné lesz az életünkön. De miért is írhatta Pál ezt a figyelmeztetést
Timóteusnak, egy mondatban a kézrátétellel? Feltételezhetjük, hogy ha Timótheus
bűnbe is esett, bizonyosan nem élt életvitelszerűen bűnben. De ennek ellenére mégis
részese lehet az ember más bűnének. Az aktív részvételt most nem tárgyaljuk,
mert az elég egyértelmű. Azt nézzük meg, hogy részvétel nélkül hogyan eshetek
bűnbe mégis.
És hallottam más szózatot a mennyből,
amely ezt mondta: Fussatok ki belőle én népem, hogy ne legyetek részesek az ő
bűneiben, és ne kapjatok az ő csapásaiból: (Jel 18,4)
Az bűnrészesség jöhet a
közösséggel, amelynek a tagjai vagyunk. A fenti ige a Babilon bűneivel való bűnrészességre
figyelmeztet. Ha egy babiloni egyházban vagyok, akkor hiába nem osztom az
egyház véleményét, ameddig tagja vagyok annak a szervezetnek, addig egyetértek
a nézeteivel, amelyet képvisel. Az nem elég a mentességemhez, hogy én magam nem
teszek semmi olyat, amely Isten előtt nem kedves. Egyházi vonalon, a Jelenések
könyvének gyülekezeti leveleiből (Jel.2,24; 3,4;) láthatjuk azonban, hogy ez
alól lehetnek kivételek, de az Úr erős vezetése kell ahhoz, hogy egy ilyen helyen
bizonyosan az Úrban tudjon maradni valaki. Világi helyen, elsősorban egy
munkahelyen, ott van a határ, ahol kifejezetten bűnre (pl. hazugság, csalás,
lopás, stb.), bálványimádásra, vagy okkult cselekedetre buzdítanak. Munkavállalóként
nem minket terhel a felelősség a cég működéséért, hanem az anyagi és törvényi
felelősséget a vezetőség viseli. Ezért tartom külön kategóriának a szándékos
bűnre csábítást, a bálványimádást és az okkult gyakorlatot, mert ahhoz
szükséges a személyes beleegyezés. Dániel is szolgált a pogány birodalomban és
hűséggel tette a dolgát, de a bálványimádásban és más bűnökben nem volt részes.
Hasonlóan József is szolgálta a Fáraót Egyiptomban, és mégsem volt részes a bűneikben.
Mindketten távol maradtak ettől a három kategóriától, amelyet itt említettem. Emellett
a rendszert nem akarták megváltoztatni, és Isten is bizonyságot tett mellettük,
hogy az Ő hűséges szolgái voltak. A nagy egyházak szellemisége is mindig a kis
csoportokon keresztül működik. Ott van meg a hétköznapokban a személyes
kapcsolat a gyülekezeti tagok között, és ott dől el, hogy a nagy egyház szellemi
irányvonalát „kicsiben” hogyan élik meg az egyház tagjai. Ezért most térjünk át
a helyi gyülekezeti közösségek vizsgálatára.
Paráznaság pedig és akármely
tisztátalanság vagy fösvénység ne is neveztessen ti közöttetek, amint
szentekhez illik; Sem undokság, vagy bolond beszéd, vagy
trágárság, melyek nem illenek: hanem inkább hálaadás. Mert
azt jól tudjátok, hogy egy paráznának is, vagy tisztátalannak, vagy fösvénynek,
ki bálványimádó, nincs öröksége a Krisztusnak és Istennek országában. Senki
titeket meg ne csaljon üres beszédekkel; mert ezekért jön az Isten haragja a
hitetlenség fiaira. Annak okáért ne legyetek részesei
ezeknek; Mert voltatok régen sötétség, most pedig
világosság az Úrban: mint világosságnak fiai úgy járjatok. (Mert
a világosságnak gyümölcse minden jóságban és igazságban és valóságban van), Meggondolva,
mi legyen kedves az Úrnak. És ne legyen közösségetek a sötétségnek
gyümölcstelen cselekedeteivel, hanem inkább meg is feddjétek azokat; Mert
amelyeket azok titokban cselekszenek, éktelen dolog csak mondani is. (Ef 5,3-12)
Pál igen részletesen felsorolja,
hogy milyen cselekedetek ne legyenek benn a gyülekezetben. Ebben a levelében is
felszólít, hogy ne legyünk részesei ezeknek a bűnöknek, hanem járjunk
Krisztushoz méltó tisztaságban. A gyülekezetnek törekednie kellene a tiszta és
szent életre, hiszen szentség nélkül senki sem kerülhet az Úrhoz (Zsid.12,14). Itt
megint hangsúlyoznunk kell egy fontos szempontot. Nem azokról van szó, akik
akarják a megszentelődést, és amint felismerik a bűnüket azonnal megbánják és
megtérnek belőle, mert ez így helyes. Csak így tudunk mindannyian fejldőni az
Úrban, ahogyan Ő előhozza az életünkben a számára nem kívánatos dolgainkat, és
megítéli bennünk. Azokról van szó, akik nem hajlandók megtérni a bűneikből és
életvitelszerűen azokban élnek. Az ilyen emberek azok, „Kiknél megvan az istenfélelem látszata,
de megtagadják annak erejét. És ezeket kerüld.” (2Tim 3,5) Látszólag hívő életet élnek, de nem hiszik el, hogy az Úr meg tudja őket
változtatni, illetve nem akarnak változni. Ezeket a gyülekezeti tagokat
kerülnünk kell. Szándékosan nem írtam testvéreket, mert ők nem az a kategória,
mert nem az Isten akaratát cselekszik, hanem a maguk kedvére élnek. És itt
kezdődik a gyülekezet felelőssége, hogy a bűnös életükön változtatni nem akaró
tagokat hogyan kezeli.
Azt
írtam nektek ama levelemben, hogy paráznákkal ne társalkodjatok. De
nem általában e világ paráznáival, vagy csalóival, vagy ragadozóival, vagy
bálványimádóival; mert hiszen így ki kellene e világból mennetek. Most
azért azt írom nektek, hogy ne társalkodjatok azzal, ha valaki atyafi létére
parázna, vagy csaló, vagy bálványimádó, vagy szidalmazó, vagy részeges, vagy
ragadozó. Az ilyennel még együtt se egyetek. Mert mi közöm ahhoz, hogy a kívül
valókról is ítéletet tegyek? avagy ti nem a belül lévők fölött tesztek-e
ítéletet? A kívül valókat pedig majd az Isten ítéli
meg. Vessétek ki azért a gonosz embert magatok közül. (1Kor 5,9-13)
Egyértelműen felszólít minket az
ige, hogy az olyan embert, aki nem él Krisztushoz méltó életet, azt vesse ki a
gyülekezet magából. És itt bukkan fel a kollektív bűnrészesség. Ha egy vagy
több tagról lehet tudni, hogy milyen bűnökben él, és nem kezeli a gyülekezet a
helyzetet, akkor ott mindenki elfogadja annak a bűnnek a jelenlétét, és mivel
nem ítélik meg, ezért bűnrészesek lesznek. Felszólít minket az ige, hogy
ítéljük meg a belül lévőket. Részesei leszünk mások bűnének azzal, hogy
elfogadjuk azt a szellemiséget (szellemet), amelyet a másik képvisel. Legyen az
a paráznaság, vagy a kapzsiság, stb. utat engedünk magunk felé ezeknek a
szellemiségeknek (szellemeknek). De az erkölcsi bűnök mellett igen sokat
foglalkozik a Biblia a hamis tanítások terjesztőivel is, akiket ugyanúgy, ha
nem szigorúbban kell kezelni, mint az erkölcsi bűnökben élőket.
Aki félrelép és nem marad meg a Krisztus
tudománya mellett, annak egynek sincs Istene. Aki megmarad a Krisztus tudománya
mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé. Ha valaki elmegy hozzátok és nem ezt a
tudományt viszi, ne fogadjátok azt be házatokba, és azt ne köszöntsétek; Mert aki köszönti azt, részes annak
gonosz cselekedeteiben. (2Ján 1,9-11)
Az eretnek embert egy vagy két intés után
kerüld; Tudva, hogy az ilyen romlott, és
vétkezik, önmaga is kárhoztatva magát.
(Tit 3,10-11)
Kérlek pedig titeket atyámfiai,
vigyázzatok azokra, akik szakadásokat és botránkozásokat okoznak a tudomány
körül, melyet tanultatok; és azoktól hajoljatok el.
(Róm 16,17)
Ha lehet mondani, akkor a
tévtanítások terjesztőit messzebbre kerüljük el, mint az erkölcsi bűnökben
lévőket. János egy nagyon erős kijelentést mond, hogy aki köszönti az olyat, az
már részes az ő bűnében. Ezzel egyértelművé teszi, hogy hogyan is válunk
bűnrészessé aktív cselekedet nélkül. A passzívitásnak (vagy udvariaskodásnak)
sokkal nagyobb a veszélye, mint gondolnánk. Ha egyértelműen nem határolódunk el
egy adott bűntől, akkor már bűnrészessé válunk. Ezt torpedózza meg a Sátán a
mai gyülekezetekben, a hamis szeretet és a hamis kegyelem álcájával, valamint
az „egyikünk sem különb a másiknál, mindenki egyformán bűnös” kijelentéssel. Itt
könnyen félreérthetővé válik Jézus és a parázna nő története, amikor Jézus azt
mondja a megkövezéshez készülődőknek, hogy aki nem bűnös, az hajtsa végre az
ítéletet (Jn.8,7-11). Ezzel nem azt mondta, hogy ne hozzák felszínre a bűnös
cselekedetet, hanem az ítélet végrehajtását vette ki a kezükből. Nem támogatta a
bűnös régi életvitelét, hanem azt akarta, hogy hagyjon fel azzal, ezért a
bűnösnek azt mondta, hogy ne vétkezzen többé. Ezzel esélyt adott neki a
megtérésre. Ez a kegyelem lényege, hogy az ítélet nincs azonnal végrehajtva,
hogy legyen a bűnösnek ideje megtérni és elhagyni a bűnöket. Ahogyan Pál is
mondja, a Róma levél 6. fejezetében - vétkezzünk, mert nem vagyunk törvény
alatt? Távol legyen! Emlékezzünk Péter történetére, amikor Kornéliusznál járt
(ApCsel.10-11. fejezet), és utána Jeruzsálembe érve rögtön felelősségre vonták,
és amint megfelelő magyarázatot adott, megbékéltek vele. De még Jézus maga is
említ olyan helyzetet, amikor zárjanak ki valakit a gyülekezetből:
Ha pedig a te atyádfia vétkezik ellened,
menj el és dorgáld meg őt négy szem közt: ha hallgat rád, megnyerted a te
atyádfiát; Ha pedig nem hallgat rád, vegyél magad
mellé még egyet vagy kettőt, hogy két vagy három tanú vallomásával erősíttessen
minden szó. Ha azokra nem hallgat, mondd meg a
gyülekezetnek; ha a gyülekezetre sem hallgat, legyen előtted olyan, mint a
pogány és a vámszedő. (Mt 18,15-17)
A korábbi részekben a kollektív,
azaz gyülekezeti szintű helyzeteket néztük meg, most menjünk át a gyülekezeten
belüli személyes helyzetekre. Azért mondja Jézus, hogy ha valaki nem hajlandó
megtérni a bűnéből, akkor végső soron vessék ki maguk közül, hogy ne legyen
benn a bűn a közösségben, mert ezzel hatással van az egész gyülekezetre.
Nem jó a ti dicsekedésetek. Avagy nem
tudjátok-e, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megposhasztja. (1Kor 5,6)
Amenyiben személyes ismeretem van
egy adott bűnről, akkor beszéljem meg a testvéremmel, hogy tisztázhassa magát.
Ha továbbra is fenn áll a bűn, akkor több tanúval beszéljék meg, ha ez sem
segít, akkor vigyék az egész gyülekezet elé, de még mindig esélyt adva a
megtérésre. Ha akkor sem hajlandó változni, akkor zárják ki. Ez egybecseng a
2Tim.3,5 verssel, hogy aki nem akar megváltozni, annak nincs helye a
gyülekezetben. A legjobb, ha személyes probléma esetén az érintettek egymás
közt oldják fel a nézeteltérést, vagy intsék meg egymást diszkréten, hiszen
Isten sem a nyilvános megszégyenítést akraja.
Hanem intsétek egymást minden napon, míg
tart a ma, hogy egyikőtök se keményíttessen meg a bűnnek csalárdsága által: (Zsid 3,13)
Sokszor szerepel az intés az
igében (Fil.2,1), mert igenis helye van közöttünk, hogy ne vesszen el senki.
Gyakran a bűnös nem is látja a saját helyzetét, és akkor igenis segítség, ha
valaki szól neki, hogy bűnben van, mert meg tud belőle térni, és megszabadulhat
annak terhétől.
Atyámfiai, hogyha valaki ti köztetek eltévelyedik
az igazságtól, és megtéríti őt valaki, Tudja meg, hogy aki bűnöst térít meg az ő
tévelygő útjáról, lelket ment meg a haláltól és sok bűnt elfedez. (Jak 5,19-20)
Az intésnek, vagy
figyelmeztetésnek igenis pozitív dolognak kellene lennie a gyülekezetben, mert
egymás segítésére van. Ehelyett ma senki sem szólhat senkinek, mert a „te sem
vagy különb” felkiáltással elnémítják. De ha valaki tud a másik bűnéről, és nem
határolja el magát, akkor részes lesz annak bűnében. Ha négyszemközt tudja meg
a másik bűnét, akkor négyszemközt határolódjon el, és figyelmeztesse a másikat.
Ha azt látja, hogy az nem tér meg, akkor vigye tovább az ügyet. De emiatt ne
gyűlölje meg a másikat:
Ne gyűlöld a te atyádfiát szívedben; fedd
meg a te felebarátodat nyilván, hogy ne viseld az ő bűnének terhét. (3Móz 19,17)
A gyülekezeti helyzeteknél van
egy sokkal bensőségesebb terület, ahol a bűnrészesség sokkal észrevétlenebbül
lopakodik be. Ez pedig a házastársak viszonya. Ha az egyik fél tolerál egy
bűnt, és bűnrészes lesz, akkor a másik házastársat akár tudtukon kívül is
bűnrészessé teszik, mert ők ketten egynek számítanak.
Ő pedig felelve, mondta: Nem
olvastátok-e, hogy a teremtő kezdettől fogva férfiúvá és asszonnyá teremtette
őket, És ezt mondta: Annak okáért elhagyja a férfiú
atyját és anyját; és ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy hústestté. Úgy
hogy többé nem kettő, hanem egy hústest. Amit azért az Isten egybeszerkesztett,
ember el ne válassza. (Mt 19,4-6)
Az a fél, aki nem tud a másik bűnpártolásáról,
jóhiszeműen elfogadja a házastársát, aki már bűnrészes valaki másnak a bűnében,
és ezzel ő is bűnössé válik. Észre kell vennünk, hogy a bűnrészességgel együtt
a bűn is terjed. Ahogyan nagyban, Babilon bűnének részesei lehetünk, ugyanazon
az elven leszünk a gyülekezetben és a házasságban vagy barátságban is bűnössé a
bűnrészességen keresztül.
A mai korszellem az elfogadást
tűzte a zászlajára. Mindenféle kisebbséget nem csak tolerálni kell, hanem
elfogadni, tisztelni a másságát és még ünnepelni is kell a másságát, legyen az
akármilyen bűnös is Isten törvényei szempontjából. Ez a korszellem már benn van
a gyülekezetekben is, ezért észrevétlenül bűnrészesek leszünk egymás bűneiben
és csodálkozunk, hogy az Úr rajtunk keresztül alig tud tenni valamit. Meg van a
lehetősége a szeretetben való megintésnek és a szeretetből jövő aggodalom
kimutatásának, ha valakiről azt gondoljuk, hogy bűne van. Szeretetből el is kellene
tudni fogadni az ilyen intést, meglátva a jó szándékot, és értékelve a
törődést, azért, hogy mind a magunk élete, mind a gyülekezet tiszta lehessen.
Felfedve a bűnöket, de helyet hagyva a kegyelemnek tisztítsuk ki a gonoszt
magunk közül, hogy ne legyünk részesei a mások bűnének, mert ha bűnrészes
vagyok, akkor bűnös vagyok és a bűnökkel járó minden terhet és problémát is
viselnem kell.
Hogyha találtatik közötted valamelyikben
a te kapuid közül, amelyeket az Úr, a te Istened ad neked, vagy férfiú vagy
asszony, aki gonoszt cselekszik az Úrnak, a te Istenednek szemei előtt, megszegve
az ő szövetségét; És elmegy és szolgál idegen isteneket, és
imádja azokat, akár a napot, akár a holdat, vagy akármelyet az égnek seregei
közül, amelyet nem parancsoltam; És megjelentik neked, és meghallod: jól
megtudakozd; és hogyha igaz, és bizonyos a dolog, és megtörtént ez az utálatosság Izraelben: Akkor
vidd ki azt a férfiút vagy azt az asszonyt, aki azt a gonoszságot művelte, a te
kapuidba, (a férfiút vagy az asszonyt) és kövezd agyon őket, hogy meghaljanak. Két
tanú vagy három tanú szavára halállal lakoljon a halálra való; de egy tanú szavára meg ne haljon. A
tanúk keze legyen első rajta, hogy megölettessen, és azután mind az egész nép
keze. Így tisztítsd ki magad közül a gonoszt.
(5Móz 17,2-7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.